WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.580 --> 00:00:06.020 No niin, elikkä tervetuloa alkuohjaukseen tän johdon 2 00:00:06.020 --> 00:00:08.960 ja henkilöstön kehittämisen kurssille. 3 00:00:08.960 --> 00:00:14.430 Ja tosiaan kurssi on nytten tota. 4 00:00:14.430 --> 00:00:21.210 Noin kuukauden ollut käynnissä ja just tuossa äsken tarkastin että. 5 00:00:21.210 --> 00:00:24.370 Voidaan parikymmentä opiskelijaa tällä hetkellä tällä kurssilla. 6 00:00:24.370 --> 00:00:28.230 Ja tosiaan hyvin on vielä aikaa ilmoittautua, että varmasti tulee. 7 00:00:28.230 --> 00:00:31.290 Tulee tota enemmänkin porukkaa mukaan kurssille, mutta 8 00:00:31.290 --> 00:00:37.380 kurssi tosiaan kestää tuonne syyskuun. Loppupuolelle. 9 00:00:37.380 --> 00:00:42.070 Mutta te jotka tässä vaiheessa olette jo kurssilla, niin teillä on tietysti hyvät mahdollisuudet 10 00:00:42.070 --> 00:00:47.560 saada hommat alkuun ja ja saada vaikka ennen kesääkin kurssi suoritettua. 11 00:00:47.560 --> 00:00:49.620 Riippuu tietysti. 12 00:00:49.620 --> 00:00:52.580 Kunkin omasta elämäntilanteesta, että mikä se on? 13 00:00:52.580 --> 00:00:57.030 Monet monet teistä kuitenkin työn ohessa opiskelee. 14 00:00:57.030 --> 00:01:02.970 Saattaa kestää vähän pidempään sitten käydä asioita läpi, mutta lähdetään ihan tämmöisestä 15 00:01:02.970 --> 00:01:09.750 johtamisen oppiaineen tieteenfi tietoon pilotit tieteen filosofisista lähtökohdista elikkä 16 00:01:09.750 --> 00:01:16.510 johtamisessa yleensä ei etsitä mitään yksittäistä totuutta eikä määritellä mitään täydellistä 17 00:01:16.510 --> 00:01:24.170 johtajaa tai aukotonta hyvään johtajan työ työkalupakkia vaan. 18 00:01:24.170 --> 00:01:30.170 Enemmänkin sitä todellisuutta rakennetaan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, 19 00:01:30.170 --> 00:01:34.880 kulttuurissa, kulttuurisessa ympäristössä. Elikkä. 20 00:01:34.880 --> 00:01:40.240 Elikkä tosiaankin todellisuuden luonne on tän ja ontologinen lähtökohta tässä 21 00:01:40.240 --> 00:01:43.700 johtamisen oppiaineessa on tämmöinen sosiaalinen konstruktionismi. 22 00:01:43.700 --> 00:01:48.100 Elikkä siinä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja 23 00:01:48.100 --> 00:01:53.080 keskustelun kautta sitten löytyy niitä. 24 00:01:53.080 --> 00:01:57.610 Niin tota hyviä käytänteitä ja. 25 00:01:57.610 --> 00:02:03.870 Ehkä yksittäistä totuutta, mutta mutta niinku totuuden jyväasia ja tosiaan tieto 26 00:02:03.870 --> 00:02:08.580 on myös riippuvainen riippuvaista havaitsijasta ja havainnoista. 27 00:02:08.580 --> 00:02:12.770 Ja voi olla useampia, rinnakkaisia tai jopa ristiriitaisia. 28 00:02:12.770 --> 00:02:16.760 Ihmisten tuottamia totuuksia elikkä ei ole semmoisia. 29 00:02:16.760 --> 00:02:23.780 Universaalia totuuksia elikkä puhutaan relativismi. 30 00:02:23.780 --> 00:02:27.740 Sen suhteen no sitten jos mennään ihan tähän jaksoon ja 31 00:02:27.740 --> 00:02:31.670 sen sisältöön ja osaamistavoitteisiin niin. 32 00:02:31.670 --> 00:02:35.430 Tosiaan tällä jaksolla käydään johdon ja henkilöstön kehittämisen johtamisen 33 00:02:35.430 --> 00:02:40.710 ja organisaatiot teoreettista ajankohtaista keskustelua läpi. 34 00:02:40.710 --> 00:02:45.240 Sen keskustelun lähtökohtia ja sitten taustoja myöskin ja 35 00:02:45.240 --> 00:02:47.630 sitten myös tätä kehittämisen tehtäväkenttää. 36 00:02:47.630 --> 00:02:54.150 Elikkä minkälaisia rooleja rooleja tota tuossa, joiden 37 00:02:54.150 --> 00:02:57.850 ja henkilöstön kehittämisessä on. 38 00:02:57.850 --> 00:03:03.390 Minkälaista vaikuttamista siinä tehdään ja minkälaisia trendejä? 39 00:03:03.390 --> 00:03:10.090 Ja sitten siihen liittyy totta kai myös strategiat ja prosessit, työkalut ja mallit. 40 00:03:10.090 --> 00:03:14.710 Elikkä pyritään hahmottaa kokonaisuus, että mitä kaikkea. 41 00:03:14.710 --> 00:03:19.850 Tällä tällä kentällä tota on meneillään. 42 00:03:19.850 --> 00:03:24.870 Ja tietysti kun henkilöstöstä puhutaan niin puhutaan myös organisaation 43 00:03:24.870 --> 00:03:28.940 johdosta, mutta että niinku kurssin nimessäkin niin tarkastellaan 44 00:03:28.940 --> 00:03:34.940 myös erillisenä sitä johdon kehittämistä. 45 00:03:34.940 --> 00:03:40.460 Ja sitten kun olet tämän opintojakson suorittanut, niin osaat selittää johdon ja henkilöstön 46 00:03:40.460 --> 00:03:44.560 kehittämisen johtamisen ja organisaatiota teoreettista taustaa. 47 00:03:44.560 --> 00:03:48.530 Vertailla ja probleemi problematisoida erilaisten kehittämismallien 48 00:03:48.530 --> 00:03:53.280 perus olettamuksia ja näkökulmia ja sitten myös suunnitella ja arvioida 49 00:03:53.280 --> 00:04:02.870 johdon ja henkilöstön kehittämisen käytäntöjä. 50 00:04:02.870 --> 00:04:07.810 Sitten kun katsotaan vähän jakson aikataulua, niin tosiaan tätä 51 00:04:07.810 --> 00:04:11.740 kurssia pystyy suorittamaan täysin itsenäisesti. 52 00:04:11.740 --> 00:04:16.820 Ja ihan milloin tahansa tän suoritus oikeusalan aikana voi palauttaa tuon 53 00:04:16.820 --> 00:04:21.600 oppimistehtävän eli ihan ihan oman oman aikataulusi mukaan. 54 00:04:21.600 --> 00:04:23.540 Voit voit elää. 55 00:04:23.540 --> 00:04:31.220 Meillä on kuukausittain tarkistukseen ottopäivät poislukien tuo heinäkuu elikkä tota. 56 00:04:31.220 --> 00:04:35.360 Nyt ensimmäinen tarkistuksen ostopäivä olikin jo tässä kahdeskymmenesviides 57 00:04:35.360 --> 00:04:38.600 päivä ja sitten seuraavan kahdeskymmenesviides neljättä. 58 00:04:38.600 --> 00:04:43.500 Sitten on kahdeskymmenestoinen viidettä ja 11. kuudetta vielä ennen kesälomia 59 00:04:43.500 --> 00:04:49.050 ja sitten elokuussa kahdeskymmenesensimmäinen kahdeksatta ja. 60 00:04:49.050 --> 00:04:52.500 Ajatus siis näistä tarkistuksen otto päivissä on se, 61 00:04:52.500 --> 00:04:55.530 että aina edelliseen päivään mennessä. 62 00:04:55.530 --> 00:04:59.920 Tulleet tehtävät otetaan tarkistuksen sitten noina päivinä. 63 00:04:59.920 --> 00:05:06.620 Eli tavallaan jos ajattelee ajattelee että haluaa vaikka tuossa ennen kesää kesää 64 00:05:06.620 --> 00:05:12.260 saada tehtävä arvioitua niin kun palauttaa 10. kuudetta sen tehtävän, niin sitten 65 00:05:12.260 --> 00:05:17.500 me 11. kuudetta alkaen otetaan tehtävä tarkastuksia. 66 00:05:17.500 --> 00:05:21.660 Ja tosiaan meitä on 2 opettajaa tällä kurssilla. 67 00:05:21.660 --> 00:05:26.110 Minä se oli hyvönen ja sitten eeva maija heikkinen toinen. 68 00:05:26.110 --> 00:05:32.730 Opettaja ja sitten jos haluaa varmistaa että ehtii saada opettajalta palautteen 69 00:05:32.730 --> 00:05:38.750 ja sitten myös mä varata itselleen mahdollisuuden korottaa tai uusia hylätty suoritus 70 00:05:38.750 --> 00:05:42.420 ennen tuon suoritus oikeusalan päättymistä, niin silloin tuo elokuun päivämäärä 71 00:05:42.420 --> 00:05:44.970 olisi se viimeinen elikkä kahdeskymmenesks. 72 00:05:44.970 --> 00:05:48.160 Kahdeksatta mennessä kun tehtävä on palauttaa, niin sitten 73 00:05:48.160 --> 00:05:53.580 ehtii vielä saada palautteen ja ja sitten tota. 74 00:05:53.580 --> 00:06:00.960 Viimeinen palautuspäivä tosiaan tällä kurssilla on kahdeskymmenestoinen syyskuuta. 75 00:06:00.960 --> 00:06:05.600 Totta kai voi tehtävän palauttaa vasta tuolloin viimeiseen palautuspäivään mennessä, 76 00:06:05.600 --> 00:06:11.090 mutta mutta tota sitten tosiaan sitä täydentämistä mahdollisuutta. 77 00:06:11.090 --> 00:06:16.290 Ei enää ole ja aina arvosana kirjataan. 78 00:06:16.290 --> 00:06:20.150 Sille suoritus tai sille päivälle kun olet palauttanut 79 00:06:20.150 --> 00:06:27.170 tehtävän niin sille päivämäärälle. 80 00:06:27.170 --> 00:06:35.350 Sitten tota meillä on täällä täällä tota kurssilta 2 palautuslaatikko ja ja tosiaan on 81 00:06:35.350 --> 00:06:40.410 tämmöinen välipalautuslaatikko ja sitten se valmiin tehtävä palautuslaatikko. 82 00:06:40.410 --> 00:06:43.890 Elikkä sulla on mahdollisuus palauttaa tehtävä kahdesti 83 00:06:43.890 --> 00:06:46.270 tän suoritus oikeusalan sisällä. 84 00:06:46.270 --> 00:06:50.650 Elikkä kerran että siihen sitä varten että saat välipalauutetta ja 85 00:06:50.650 --> 00:06:54.030 sitten kerran siihen lopullisen arvioinnin saamiseksi. 86 00:06:54.030 --> 00:07:00.200 Eli meillä on tosiaan 2. 2 erillistä palautuskansioon. 87 00:07:00.200 --> 00:07:04.720 Sitten siellä moodlen moodlen sivun alalaidassa. 88 00:07:04.720 --> 00:07:09.820 Siinä tehtävän palautus välilehdellä ja tosiaan. 89 00:07:09.820 --> 00:07:12.110 Ajatus. 90 00:07:12.110 --> 00:07:16.650 Siis se välipalautuslaatikon suhteen on se, että tosiaan 91 00:07:16.650 --> 00:07:23.740 sen jälkeen saat vielä mahdollisuuden. Täydentää sitä tehtävää. 92 00:07:23.740 --> 00:07:25.700 Ja. 93 00:07:25.700 --> 00:07:32.240 Ja sitten jos jos palautat siihen väliinpalautus laatikkoon. 94 00:07:32.240 --> 00:07:39.280 Niin sen sen jälkeen sitä suoritusta ei vedä rekisteröidä tonne meidän tietojärjestelmään, 95 00:07:39.280 --> 00:07:44.200 mutta jos olet tyytyväinen siihen arviointiin minkä saat niin voit tottakai palauttaa 96 00:07:44.200 --> 00:07:48.060 sen saman tehtävän uudelleen sinne lopulliseen palautuslaatikko. 97 00:07:48.060 --> 00:07:50.950 Eli sitten kun se on palautettu sinne lopulliseen palautuslaatikko, 98 00:07:50.950 --> 00:07:56.140 niin sen jälkeen se arvosana viedään sinne rekisteriin. 99 00:07:56.140 --> 00:08:03.360 Olisi erittäin hyvä jos tota jos palautat samanlaisen tehtävän kuin mitä siellä välipalatusla 100 00:08:03.360 --> 00:08:07.590 laatikossa on palautettuna, niin myös siellä lopulliseen, että merkitsee sitten sitten 101 00:08:07.590 --> 00:08:11.900 siihen tehtävään sen, että että että olet tehnyt muutoksia, niin me voidaan sitten 102 00:08:11.900 --> 00:08:15.990 vaan rekisteröidä se arvosana sinne. 103 00:08:15.990 --> 00:08:18.630 Sinne palautuspäiville päivälle. 104 00:08:18.630 --> 00:08:22.370 Milloin se on sinne välipalalaatikko on sitten palautetta 105 00:08:22.370 --> 00:08:25.250 silloin kun se tehtävä ei ole muuttunut. 106 00:08:25.250 --> 00:08:30.890 Mutta sitten tosiaan voi palauttaa suoraan sinne lopulliseen lopulliseen palautus laatikkoon 107 00:08:30.890 --> 00:08:36.850 myös ja silloin se arvosanan rekisteröidään heti, että jos sulla on kiire tai että kaipaa 108 00:08:36.850 --> 00:08:42.560 korkeampia arvosanoja, niin kun oletat että se tehtävä menee, menee semmoisenaan läpi, 109 00:08:42.560 --> 00:08:46.330 niin sitten voi tottakai suoraankin palauttaa sinne. 110 00:08:46.330 --> 00:08:51.440 Valmiin työn palautuslaatikko ja totta kai siihen asti, kunnes sä saat sen tehtävän. 111 00:08:51.440 --> 00:08:55.770 Hyväksyttyä niin sulla on aina mahdollisuus kurssin kurssin 112 00:08:55.770 --> 00:08:59.190 aikana palautella niitä tehtäviä, että tuo 2. 113 00:08:59.190 --> 00:09:06.350 2 palautusta suoritus oikeusalan sisällä tarkoittaa 2 hyväksyttyä palautusta. 114 00:09:06.350 --> 00:09:11.780 Mutta sitten tosiaan, että jos kurssin päätyttyä tehtävä on jäänyt palauttamatta sinne 115 00:09:11.780 --> 00:09:15.650 lopulliseen arviointiin, niin katsotaan sitten sieltä välipalalaatikot. 116 00:09:15.650 --> 00:09:20.590 Myöskin ne tehtävät mitä sinne on palautunut ja ja kirjataan 117 00:09:20.590 --> 00:09:26.710 ne arvosanat sitten sen perusteella. 118 00:09:26.710 --> 00:09:32.530 Meillä on tällä kurssilla 2 kirjoitustyöaajaa, ensimmäinen tuossa 119 00:09:32.530 --> 00:09:36.610 huhtikuun lopussa ja sitten 2 elokuun alussa. 120 00:09:36.610 --> 00:09:39.810 Ne järjestetään zoomissa ja niihin molempiin on sitten 121 00:09:39.810 --> 00:09:43.850 ennakkoilmoittautumisen elikkä tuossa. 122 00:09:43.850 --> 00:09:49.270 Reilun viikon päästä alkaa ennakkoilmoittautuminen tuohon ensimmäiseen työpajaan 123 00:09:49.270 --> 00:09:55.240 ja mikä näiden kirjoitus työpajojen idea on niin niillä saa vinkkejä ja tukea siihen 124 00:09:55.240 --> 00:09:59.010 kirjoittamisprosessin ja myös myös varmasti ideoita. 125 00:09:59.010 --> 00:10:02.510 Toisilta opiskelijoilta, että minkälaisiin asioihin on syytä 126 00:10:02.510 --> 00:10:04.790 kiinnittää huomiota tai mitä he on tehnyt. 127 00:10:04.790 --> 00:10:09.810 Ja tietysti tietysti me opettajatkin siinä. 128 00:10:09.810 --> 00:10:17.070 Ollaan mukana keskustelussa ja ja tota antamassa sitä tukea. 129 00:10:17.070 --> 00:10:22.830 Elikkä ohjausta kirjoitusprosessiin on on tota luvassa. 130 00:10:22.830 --> 00:10:24.830 Semmoisen yhteisen keskustelun kautta. 131 00:10:24.830 --> 00:10:27.070 Ne on hyvin keskustelevia, että ei ole. 132 00:10:27.070 --> 00:10:30.610 Ei ole mitään luentoa tiedossa, vaan vaan ihan keskustelua 133 00:10:30.610 --> 00:10:34.220 siitä kirjoittamisprosessista. 134 00:10:34.220 --> 00:10:38.320 Ja tosiaan me opettajat vastataan heränneisiin kysymyksiin ja jos on 135 00:10:38.320 --> 00:10:43.500 joku jumi jumi syntynyt, niin pyritään niissä auttamaan eteenpäin ja 136 00:10:43.500 --> 00:10:46.760 annetaan myös vinkkejä esimerkiksi tyyliin ja. 137 00:10:46.760 --> 00:10:51.060 Sisältöön ja sitten tuo kirjallisuuden läpikäyntiin tieteelliseen 138 00:10:51.060 --> 00:10:56.040 kirjoittamiseen ynnä muuta niihin asioihin. Mitkä? 139 00:10:56.040 --> 00:11:04.120 Kun missäkin takussa työ työpajassa on sitten niinku ajankohtaisia. 140 00:11:04.120 --> 00:11:06.280 No kurssimateriaalista. 141 00:11:06.280 --> 00:11:10.720 Meillä on tosiaan käytössä toi Karjalaisen ammattilaisten käsityksiä 142 00:11:10.720 --> 00:11:15.540 mentoroinnista työpaikalla väitöskirja ja siitä tosiaan luvut 2 ja 3 143 00:11:15.540 --> 00:11:20.640 on ne mitkä tähän kurssin kirjallisuuteen sisältyy. 144 00:11:20.640 --> 00:11:25.290 Sen lisäksi meillä on 4 pakollista artikkelia. 145 00:11:25.290 --> 00:11:34.050 Ja sitten tämmöiset menee menetelmäkohtaiset artikkelit näihin välineisiin teemoihin. 146 00:11:34.050 --> 00:11:37.870 Ja sitten lisäksi siellä on oppimisen tueksi vielä vielä 147 00:11:37.870 --> 00:11:42.800 lisää materiaalia käytännön työelämästä ja. 148 00:11:42.800 --> 00:11:47.490 Vähän podcasteja videoita. Mitkä sitten? 149 00:11:47.490 --> 00:11:53.720 Toivottavasti myös myös tukevat teitä ja lähtökohta niinku kurssimateriaalin suhteen 150 00:11:53.720 --> 00:12:00.420 on, että siinä ensimmäisessä tehtäväosassa noita pakollisia tai tuota Karjalaisen väitöskirja 151 00:12:00.420 --> 00:12:03.700 ja pakollisia artikkeleita olisi hyvä kaikkia käyttää. 152 00:12:03.700 --> 00:12:08.580 Ja sitten taas. Mitä laajemmin niin sen parempi. 153 00:12:08.580 --> 00:12:14.350 Jos kun kun kirjoitat sitä toista osaa siinä tehtävässä niin. 154 00:12:14.350 --> 00:12:23.740 Noiden ton kirjallisuuden tai artikkeleiden hyödyntäminen on aina aina hyvästä. 155 00:12:23.740 --> 00:12:29.000 No sitten vähän tästä oppimistehtävä elikkä tarkoitus on kirjoittaa 156 00:12:29.000 --> 00:12:32.700 tämmöinen yhtenäinen esseemäinen tehtävä. 157 00:12:32.700 --> 00:12:37.420 Tehtävänantoa noudattavaa tuotos, jossa sitten osoitat hallitsevasi 158 00:12:37.420 --> 00:12:40.970 tämän jakson oppimistavoitteet. 159 00:12:40.970 --> 00:12:44.990 Ja asiakkaassa oppimistehtävässä on tosiaan hyödynnetty 160 00:12:44.990 --> 00:12:48.460 väitöskirja ja artikkeleita laajasti. 161 00:12:48.460 --> 00:12:52.510 Noudatettu annettua otsikointi ja sivumääräohjeita. 162 00:12:52.510 --> 00:12:57.150 Ja sitten siinä käydään tiivistä teorian ja käytännön vuoropuhelua 163 00:12:57.150 --> 00:13:01.360 eli tavoitellaan tämmöistä pohtivaa tyyliä. Ei niinkään että. 164 00:13:01.360 --> 00:13:04.330 Referoi taisi mitä siellä? 165 00:13:04.330 --> 00:13:11.360 Siellä artikkeleissa tai väitöskirjassa on sanottu, vaan pohditaan sitä sitä sisältöä. 166 00:13:11.360 --> 00:13:16.130 Ja sitten totta kai ne odotetaan tieteellistä kirjoittamista ja. 167 00:13:16.130 --> 00:13:23.690 Sen edellyttämää viittaustekniikkaa ja tehtävän laajuus on karkeasti noin 20 sivua. 168 00:13:23.690 --> 00:13:27.850 Ja ja siellä on sitä tarkemmat sivumäärä. 169 00:13:27.850 --> 00:13:34.480 Annettu tehtävä annossa, että mitä suunnilleen niihin odotetaan. 170 00:13:34.480 --> 00:13:38.760 Ja tässä kohtaa voi sanoa, että myös tiivi tiivistämisen taito 171 00:13:38.760 --> 00:13:42.550 on jalo jalotaito ja sitä kannattaa käyttää. 172 00:13:42.550 --> 00:13:44.350 Hyväksi. 173 00:13:44.350 --> 00:13:48.180 Eli usein sitä tekstistä tulee semmoista jänteväempaa ja se olennainen asia erottuu parhaiten, 174 00:13:48.180 --> 00:13:55.460 kun on sitten tiivistää, että jos pysyy noissa annetuissa sivumäärissä niin se on niinku 175 00:13:55.460 --> 00:14:03.820 jo siinä sinänsä hyvä asia, että tota se useammin tosiaan sitten saa sen olennaisen 176 00:14:03.820 --> 00:14:10.800 asian sieltä paremmin esille, kun tekstien liikaa rönsy. 177 00:14:10.800 --> 00:14:18.140 No sitten hieman arvioinnista eli arviointi tapahtuu matriisilla. 178 00:14:18.140 --> 00:14:24.610 Katsotaan nytten se ei varmaan teille. Teille jaan nyt sitä. 179 00:14:24.610 --> 00:14:30.360 Vielä. Oletan ainakin että tota. 180 00:14:30.360 --> 00:14:35.800 70 hetkeksi tuo pois niin. 181 00:14:35.800 --> 00:14:42.550 Näytän teille ton arviointi. Matriisin. 182 00:14:42.550 --> 00:14:47.330 Elikkä tällaista tällaista hacksaa me käytetään. 183 00:14:47.330 --> 00:14:51.710 Tähän kannattaa paneutua sen takia, koska tästä tota pääsee kyllä hyvin 184 00:14:51.710 --> 00:14:55.700 kärrylle siitä, että mitä me tuossa tehtävässä arvioidaan. 185 00:14:55.700 --> 00:14:59.960 Elikkä täällä matriisissa on eri osaalueita. 186 00:14:59.960 --> 00:15:07.120 Lähteiden käyttö käsitteiden käyttö aihealueen rajaus sekä sittely tekstin laatu ja muotoilu 187 00:15:07.120 --> 00:15:13.180 teorian hyödyntäminen teorian ja empirian vuoropuhelu ja sitten se opiskelijan oma anti suhteessa 188 00:15:13.180 --> 00:15:20.800 tehtävä antoni kaikkia näitä osa alueita arvioidaan ykkösestä vitoseen ja sitten kun saatte 189 00:15:20.800 --> 00:15:26.560 sen palautteen siitä tehtävästä, niin tosiaan pystytte näkemään, että miten me opettajat 190 00:15:26.560 --> 00:15:29.700 ollaan kutakin näistä osa alueista arvioitu. 191 00:15:29.700 --> 00:15:32.160 Ja sitten meillä on mahdollisuus vielä kirjoittaa. 192 00:15:32.160 --> 00:15:38.860 Kirjoittaa tänne matriisin perään semmoisia omia kommenttejamme, mutta että 193 00:15:38.860 --> 00:15:46.560 tota tosiaan ette saa pelkästään numeroa arvioinnista arvioinnin ykkösestä vitoseen 194 00:15:46.560 --> 00:15:51.040 vaan saatte tän matriisin, jossa näette vähän tarkemmin, että miten esimerkiksi 195 00:15:51.040 --> 00:16:03.170 olette käsitteiden käytössä onnistuneet. Takaisin sitten tuonne. 196 00:16:03.170 --> 00:16:10.040 Esitykseen vielä. 197 00:16:10.040 --> 00:16:14.880 Ja sitten tosiaan tosiaan tosta arvioinnista sen verran, että tota 198 00:16:14.880 --> 00:16:20.140 jos yksikin osa alue tuossa matriisissa on niinku hylätty, niin silloin 199 00:16:20.140 --> 00:16:22.520 se tehtävä palautuu teille työstettäväksi. 200 00:16:22.520 --> 00:16:29.580 Eli kannattaa ottaa se se myös sitten huomioon elikkä tota teknisistä syistä me 201 00:16:29.580 --> 00:16:35.320 joudutaan kirjaamaan, jos jos se tehtävä niinku menee vielä teille täydennettäväksi, 202 00:16:35.320 --> 00:16:39.140 niin silloin me joudutaan kirjaamaan sinne nolla niihin kaikkiin matriisiin kohtiin, 203 00:16:39.140 --> 00:16:41.710 koska me ei muuten saada sitä tallennettua. 204 00:16:41.710 --> 00:16:48.030 Mutta silloin harvoin se tarkoittaa sitä, että niinku kaikki osa alueet olisi olisi 205 00:16:48.030 --> 00:16:53.070 tota hylättyjä, vaan siellä me yleensä kirjoitetaan sinne se syy minkä takia minkä 206 00:16:53.070 --> 00:16:58.410 takia tota se tehtävä menee täydennettäväksi ja sitten sitten laitetaan näitä kommentteja 207 00:16:58.410 --> 00:17:03.080 sinne matriisiin näiltä muilta osa alueilta. 208 00:17:03.080 --> 00:17:08.770 Mutta tosiaan yleiset arviointikriteerit on tässä matriisissa. 209 00:17:08.770 --> 00:17:11.200 Pohjalla eli niiden pohjalta ne. 210 00:17:11.200 --> 00:17:16.260 Ne tota arviointikohdat on sinne kirjattu ja tietenkin tehtävänanto mitä siellä 211 00:17:16.260 --> 00:17:21.890 sanotaan niin sitä myös myös arvioidaan että kuinka se toteutuu. 212 00:17:21.890 --> 00:17:23.700 Tuosta korottamisesta ja uusimisesta. 213 00:17:23.700 --> 00:17:28.430 Se tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti, mutta sitten meillä on lisäksi tuolle, jos jos yrität 214 00:17:28.430 --> 00:17:34.310 korottaa arvosanaa 4, niin meillä on tosiaan erillinen oppimistehtävä. 215 00:17:34.310 --> 00:17:39.530 Sille ja jos olet saanut tuon nelosen ja haluat siihen vitoseen yrittää korottaa, niin sitten 216 00:17:39.530 --> 00:17:43.870 ole yhteydessä meihin opettajiin tai lähinnä siihen opettaja joka on. 217 00:17:43.870 --> 00:17:47.170 On sen tehtävä arvioida niin laitetaan teille sitten 218 00:17:47.170 --> 00:17:51.230 pääsy pääsy sinne korotusten tehtävälle. 219 00:17:51.230 --> 00:17:53.710 Ja tietenkin hyvä muistaa että. 220 00:17:53.710 --> 00:17:59.090 Emme arviointi ei koske teitä ihmisinä vaan vaan sitä oppimistehtävää ja 221 00:17:59.090 --> 00:18:04.510 sen parissa tiivisti tiiviisti operoidaan ja ja tietenkin. 222 00:18:04.510 --> 00:18:08.270 Jokaisen omat resurssit vaikuttaa siihen, että minkälaisia. 223 00:18:08.270 --> 00:18:14.050 Arvosanoja haluaa tavoitella, onko tavoitteena vaan läpäistä saada vaikka ykkönen 224 00:18:14.050 --> 00:18:20.510 vai sitten tota havitellaanko niitä korkeampia arvosanoja elikkä? 225 00:18:20.510 --> 00:18:25.260 Jokaisella se oma oma tilanne sitten vaikuttaa siihen, että mitkä ne omat 226 00:18:25.260 --> 00:18:30.990 tavoitteet on ja sitten sen mukaan sitä arviointia sitten. 227 00:18:30.990 --> 00:18:36.850 Kannattaa peilata eli aina ei ole ehkä tarpeen mukaista saada niitä kiitettäviä 228 00:18:36.850 --> 00:18:41.930 tai erinomaisia arvioita arvosanoja vaan hyvinkin voi oppia. 229 00:18:41.930 --> 00:18:52.710 Niin kun kattavasti aihealueesta saamalla vaikka kakkosen. 230 00:18:52.710 --> 00:18:56.290 No sitten vielä tehtävän lähestymisestä hieman elikkä kannattaa 231 00:18:56.290 --> 00:18:59.680 aloittaa perehtymällä tehtävänantoon. 232 00:18:59.680 --> 00:19:05.020 Voi olla hyvä tehdä itselleen aikataulu ja, asettaa omat tavoitteet suhteessa 233 00:19:05.020 --> 00:19:09.970 omaan omiin resursseihin ja ehkä kannattaa lähteä siitä liikkeelle, että 234 00:19:09.970 --> 00:19:13.390 vähän vähän katselen niitä materiaaleja. 235 00:19:13.390 --> 00:19:17.710 Ja ja lukee niitä ja kirjaa löydöksiä. 236 00:19:17.710 --> 00:19:24.710 Talteen ja sitten siinä siinä toisessa osuudessa, kun kun saa sitten valita että 237 00:19:24.710 --> 00:19:32.370 kirjoittaako 2 eri kehittämismenetelmistä ja vertaileeko niitä vai sitten tekeekö 238 00:19:32.370 --> 00:19:37.960 sen kehittämissuunnitelman organisaatiolle niin tota. 239 00:19:37.960 --> 00:19:44.570 Sen mukaan sitten niitä artikkeleita kannattaa valikoida. 240 00:19:44.570 --> 00:19:48.740 Eli yleisesti ottaen tieteellisessä kirjoittamisessa nuo avain 241 00:19:48.740 --> 00:19:53.140 käsitteiden määrittelyt on tosi keskeisiä. 242 00:19:53.140 --> 00:19:57.760 Eli niistä kannattaa lähteä liikkeelle, että määrittelee ne käsitteet ja 243 00:19:57.760 --> 00:20:03.460 ja sitten tunnistaa sieltä ne keskeiset kehitysmenetelmät. 244 00:20:03.460 --> 00:20:07.670 Ja sitten tosiaan se soveltaminen siellä tärkeää että omaan. 245 00:20:07.670 --> 00:20:13.340 Työkokemukseen voi hyvin peilata niitä asioita mitä siellä teoriassa käsitellään. 246 00:20:13.340 --> 00:20:15.800 Ja tuo kontekstin muistaminen on tärkeä. 247 00:20:15.800 --> 00:20:19.810 Elikkä myöskin ja osa osa myös sitä tehtävääääntöä. 248 00:20:19.810 --> 00:20:23.720 Elikkä mitkä asiat yksilön organisaation ja yhteiskunnan tasolla voivat 249 00:20:23.720 --> 00:20:26.960 estää tai edistää osaamisen kehittämistä, niin se on. 250 00:20:26.960 --> 00:20:31.420 Se on hyvä asia myös käsitellä siellä esseissä. 251 00:20:31.420 --> 00:20:37.160 Ja tosiaan tuo pohtivuus ei niinkään referoivuus niin on tärkeä. 252 00:20:37.160 --> 00:20:39.900 Ja se tosiaan se pohdinta kannattaa. 253 00:20:39.900 --> 00:20:45.130 Kannattaa nivoa tosiaan siihen. Teoriaan. 254 00:20:45.130 --> 00:20:48.670 Silloin silloin tota. 255 00:20:48.670 --> 00:20:54.190 Päästään parhaaseen lopputulokseen eli tavoitellaan semmoista. 256 00:20:54.190 --> 00:20:56.260 Teorian ja. 257 00:20:56.260 --> 00:21:01.100 Teorian niinku sisäistä keskustelua, minkälaisia eri näkemyksiä siellä on, mutta sitten 258 00:21:01.100 --> 00:21:11.170 myös sitä omaa pohdintaa, joka limittyy sinne teorian käsittelyn yhteyteen. 259 00:21:11.170 --> 00:21:16.750 Tässäpä olikin nämä olennaiset asiat tähän kurssiin liittyen. 260 00:21:16.750 --> 00:21:21.730 Ja nyt tota mä laitan ton nauti nauhoituksen pois päältä ja. 261 00:21:21.730 --> 00:21:25.430 Pääsette sitten kysymään, jos teillä on. 262 00:21:25.430 --> 00:21:36.010 Jotakin mielessä kysyttävää. 263 00:21:36.010 --> 00:21:41.470 Joo, onko hirveän suuri synti jos menee yli niiden annettujen 264 00:21:41.470 --> 00:21:44.840 sivumäärien otapa mä laitan nytten ton.