WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:08.170 --> 00:00:13.130 Moi mä oon vilja laaksonen ja toimin AF bangin toimitusjohtajana. 2 00:00:13.130 --> 00:00:17.730 Nyt pääsen tiiviisti avaamaan sitä, minkä takia digitaalinen markkinointi 3 00:00:17.730 --> 00:00:27.190 rakentaa kilpailutekijä PK yrityksille. 4 00:00:27.190 --> 00:00:32.350 Peruslähtökohta taustalla on se, että panostukset ylipäätään digitaalisuuteen 5 00:00:32.350 --> 00:00:37.240 on aika lailla kaksinkertaistuneet viimeisen 3 vuoden aikana. 6 00:00:37.240 --> 00:00:42.320 Yksi tätä muutosta vauhdittava tekijä on koronapandemia, mikä tietysti ehkä 7 00:00:42.320 --> 00:00:46.840 vaikutti siihen, että vielä ne yritykset ketkä eivät olleet digitalisaation 8 00:00:46.840 --> 00:00:51.060 panostaneet, niin tekivät sen digiloikan ja tää näkyy valtavasti myöskin 9 00:00:51.060 --> 00:00:54.400 digimarkkinointiin panostuksen määrässä. 10 00:00:54.400 --> 00:01:00.300 Tällä hetkellä digimarkkinointi tarjoaa yritykselle vielä siis kilpailuetua. 11 00:01:00.300 --> 00:01:03.950 Toisaalta voidaan nähdä jo, että tulevaisuudessa se tulee olemaan 12 00:01:03.950 --> 00:01:07.940 hygieniatekijä eli asia, joka pitää olla hoidossa. 13 00:01:07.940 --> 00:01:18.280 Nyt siihen panostamalla voi vielä saada etua kilpailijoihin nähden. 14 00:01:18.280 --> 00:01:21.800 Vaikka nyt puhutaan digitaalisesta markkinoinnista, niin lopulta 15 00:01:21.800 --> 00:01:25.100 kaikki lähtee sieltä yrityksen strategiasta. 16 00:01:25.100 --> 00:01:30.440 Yrityksen strategiaohjaa sitä myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä, mistä rakentuu 17 00:01:30.440 --> 00:01:35.100 myöskin ne tavoitteet ja toimenpiteet digitaaliseen markkinointiin. 18 00:01:35.100 --> 00:01:40.060 Me ollaan aavat bändillä tutkittu näitä myynnin ja markkinoinnin panostuksia meidän 19 00:01:40.060 --> 00:01:45.600 tuoreessa kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksessa ja siinä alustavien 20 00:01:45.600 --> 00:01:49.460 tutkimusten mukaan juurikin tästä meidän PK yrityskentässä. 21 00:01:49.460 --> 00:01:55.120 Noin 80% arvioi, että panostukset myyntiin ja markkinointiin tulee 22 00:01:55.120 --> 00:01:58.920 joko kasvamaan tai vähintään pysymään samana. 23 00:01:58.920 --> 00:02:09.010 Vain 4% arvioi, että panostukset tulevat pienenemään. 24 00:02:09.010 --> 00:02:15.090 Tällä hetkellä voidaan nähdä, että BB ja BC ostaminen on siirtynyt verkkoon. 25 00:02:15.090 --> 00:02:20.110 Toisaalta myyntiä tehdään edelleenkin perinteisin keinoin. 26 00:02:20.110 --> 00:02:25.330 Parhaimmillaan digitaalinen markkinointi tukee sitä myynnissä onnistumista vaikkapa niin, 27 00:02:25.330 --> 00:02:31.330 että verkossa markkinointi auttaa tunnistamaan ne oikeasti ostopäätöstä miettivät miettivät 28 00:02:31.330 --> 00:02:35.330 henkilöt asiakkaat ennen kuin kilpailijat löytävät heidät. 29 00:02:35.330 --> 00:02:40.410 Näin digitaalinen markkinointi tukee myyntiä ja lopulta myynnissä onnistuminen 30 00:02:40.410 --> 00:02:43.830 vakuuttaa ja mahdollistaa sen yrityksen kestävän kasvun.