WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.630 --> 00:00:08.220 Hei kaikille! Tällä tallenteella käymme läpi kasvatustieteellisten aineiden 2 00:00:08.220 --> 00:00:13.450 proseminaariin eli kandidaatintutkielmaan liittyviä keskeisiä aiheita. 3 00:00:13.450 --> 00:00:17.750 Olen Minna Maunumäki ja toimin täällä avoimessa yliopistossa kasvatustieteellisten 4 00:00:17.750 --> 00:00:21.210 aineiden yliopistonopettajana. 5 00:00:21.210 --> 00:00:27.920 [Tiina Lämsä:] Minä olen Lämsän Tiina ja toimin varhaiskasvatustieteen aineopintojen opettajana. 6 00:00:27.920 --> 00:00:34.460 [Riitta Virinkoski:] Minä olen Riitta Virinkoski ja olen erityispedagogiikan yliopistonopettaja. 7 00:00:34.460 --> 00:00:39.170 [Tiina Lämsä:] Mennään tästä seuraavaan. 8 00:00:39.170 --> 00:00:46.570 Kerron tässä nyt teille hieman tämmöistä taustaa siitä, mikä se proseminaari 9 00:00:46.570 --> 00:00:53.650 oikein on ja mikä sen tarkoitus on. Niin kuin tuossa otsikkokin kertoo, proseminaarissa 10 00:00:53.650 --> 00:00:57.790 tehdään tämmöinen tutkimusharjoitus aineopintojen kruunuksi, 11 00:00:57.790 --> 00:01:03.350 aineopintojen päätteeksi kokoamaan sitä teidän osaamistanne 12 00:01:03.350 --> 00:01:09.360 ja kertyneitä tietoja ja taitoja. Tässä proseminaarissa 13 00:01:09.360 --> 00:01:15.420 perehdyt tiedonhankintaan, tieteelliseen ajatteluun ja argumentointiin, tieteelliseen 14 00:01:15.420 --> 00:01:21.210 viestintään, eli tehdään semmoinen pieni tutkimusharjoitus. 15 00:01:21.210 --> 00:01:23.990 16 00:01:23.990 --> 00:01:27.460 Tässä proseminaarissa sinä hyödynnät tietysti kaikkia niitä 17 00:01:27.460 --> 00:01:31.350 karttuneita tietoja, taitoja, ajatuksia ja oivalluksia 18 00:01:31.350 --> 00:01:35.790 sinun aikaisemmista opinnoistasi. Siksi tämä proseminaarityö on 19 00:01:35.790 --> 00:01:39.900 hyvä tehdä aivan sinne aineopintojen loppuun 20 00:01:39.900 --> 00:01:47.090 silloin, kun on jo niitä sisältöopintojakin sinulla siellä tehtynä. 21 00:01:47.090 --> 00:01:48.890 No, 22 00:01:48.890 --> 00:01:53.360 useinhan tämä proseminaarityö on semmoinen ensimmäinen kosketus tänne 23 00:01:53.360 --> 00:02:00.180 tieteen maailmaan. Siksi tämä proseminaari voi olla opiskelijoille 24 00:02:00.180 --> 00:02:06.280 vaativin opintojakso, mutta sitten myös 25 00:02:06.280 --> 00:02:11.080 jos ajatellaan tutkimuksen tekoprosessina, niin tämä on 26 00:02:11.080 --> 00:02:13.460 alku sinne tutkimusmaailmaan. 27 00:02:13.460 --> 00:02:16.240 Sittenhän seuraavana on mahdollisuus tehdä esimerkiksi 28 00:02:16.240 --> 00:02:19.110 gradu ja gradun jälkeen väitöskirja. 29 00:02:19.110 --> 00:02:24.630 Nämä kaikki tutkimukset noudattavat sitä samaa tutkimuksen 30 00:02:24.630 --> 00:02:29.410 teon prosessia, ja tämä on ensimmäinen kosketus siihen. 31 00:02:29.410 --> 00:02:36.050 Tutkimuksen maailmaan kuuluu metodeja, aineistoja ja analyysejä. 32 00:02:36.050 --> 00:02:39.940 Se on monille ensimmäinen kerta. 33 00:02:39.940 --> 00:02:45.140 Mitä ajattelette, Riitta ja Minna, minkälaisia kokemuksia teillä 34 00:02:45.140 --> 00:02:48.180 on erilaisissa proseminaariryhmissä toimimisesta? 35 00:02:48.180 --> 00:02:51.700 Minkälaisia ajatuksia opiskelijoilla on ollut? 36 00:02:51.700 --> 00:02:57.580 [Riitta Virinkoski:] Hyvin heterogeenistä opiskelijajoukko on. Toisilla on jo tutkintoja takana ja 37 00:02:57.580 --> 00:03:02.010 kokemusta opinnäytteen kirjoittamisesta, ja toiset todella tekevät sitä ensimmäistä 38 00:03:02.010 --> 00:03:05.200 vasta. Siinä on oltava tuntosarvet hereillä 39 00:03:05.200 --> 00:03:10.600 myös opettajalla. Semmoinen kokemus on, että ohjausta tarvitaan, 40 00:03:10.600 --> 00:03:14.410 monenlaista ohjausta siinä työskentelyssä. 41 00:03:14.410 --> 00:03:18.650 [Tiina Lämsä:] Kyllä. [Minna Maunumäki:] Joo, ehkä sellaisen asian voisin tästä nostaa esille, että opiskelijat usein 42 00:03:18.650 --> 00:03:23.090 jännittävät sitä proseminaarin aloittamista ja siihen osallistumista. 43 00:03:23.090 --> 00:03:25.430 Ihan rauhallisin mielin 44 00:03:25.430 --> 00:03:31.430 voitte tulla tähän mukaan. Tosiaan yhdessä mennään se koko tutkimusprosessi 45 00:03:31.430 --> 00:03:36.690 läpi, ja ohjausta on sitten tarjolla, myös vertaisohjausta, pitkin 46 00:03:36.690 --> 00:03:43.370 sitä prosessia. Ei tarvitse jännittää. [Tiina Lämsä:] Juuri näin. 47 00:03:43.370 --> 00:03:45.690 Tämä proseminaarityö – nyt 48 00:03:45.690 --> 00:03:51.830 me puhumme tässä proseminaarista – voidaan muuttaa sitten kandidaatintutkielmaksi suorittamalla 49 00:03:51.830 --> 00:03:57.570 siellä tiedekunnassa tutkinnon hakemisen yhteydessä tämmöinen kypsyysnäyte. 50 00:03:57.570 --> 00:04:01.840 Koska meillä täällä sitä kypsyysnäytettä ei tehdä, me puhumme proseminaarista, 51 00:04:01.840 --> 00:04:05.540 mutta samasta asiasta on kyse. 52 00:04:05.540 --> 00:04:09.150 Se kandidaatintutkielma ja tämä proseminaarityö ovat 53 00:04:09.150 --> 00:04:13.680 samanlaisia, mutta eri organisaatioissa on 54 00:04:13.680 --> 00:04:16.570 eri nimi. 55 00:04:16.570 --> 00:04:21.790 No, täällä meidän kanssamme sinä opit tutkimustyön periaatteita, käsitteitä, tutkimuksen 56 00:04:21.790 --> 00:04:26.250 menettelytapoja, ja niin kuin tuossa jo aikaisemmin sanoin, ne kertautuvat 57 00:04:26.250 --> 00:04:28.870 aina uudelleen tutkimustyötä jatkettaessa. 58 00:04:28.870 --> 00:04:34.700 Tämä proseminaari voi toimia esimerkiksi, jos sinulla on haaveissa 59 00:04:34.700 --> 00:04:40.850 tutkinto-opiskelu, sinun tulevan gradusi esitutkimuksena. Tietenkin niitä tietoja ja 60 00:04:40.850 --> 00:04:45.150 taitoja voidaan hyödyntää, mutta mahdollisesti myös aineistoja. 61 00:04:45.150 --> 00:04:51.680 Vaikka tämä tutkielma on sinulle kenties ensimmäinen itsenäinen 62 00:04:51.680 --> 00:04:56.060 opinnäytetyö, niin sinulla on tukenasi 63 00:04:56.060 --> 00:05:02.800 ohjaaja ja seminaariryhmä. Tässä työskennellään ryhmässä, mutta 64 00:05:02.800 --> 00:05:09.570 ohjaajalta saat tukea sitten myös siihen itsenäiseen tekemiseen. 65 00:05:09.570 --> 00:05:12.640 Oliko teillä vielä joitain ajatuksia, Riitta 66 00:05:12.640 --> 00:05:16.000 ja Minna, vai mennäänkö eteenpäin? 67 00:05:16.000 --> 00:05:17.880 [Riitta Virinkoski:] Meillä on varmaan vähän erilaisia 68 00:05:17.880 --> 00:05:22.380 käytänteitä tässä ohjaustyössä. Siellä saattaa olla erilaisia 69 00:05:22.380 --> 00:05:26.240 variaatioita siitä, miten sitä itsenäistä työskentelyä esimerkiksi 70 00:05:26.240 --> 00:05:30.820 ohjataan tai millaista tukea siihen saatte. Kannattaa itse myös olla 71 00:05:30.820 --> 00:05:33.470 aktiivinen siinä ja kysyä apua ja tukea, 72 00:05:33.470 --> 00:05:37.460 jos siltä tuntuu, ohjaajalta, myös ryhmältä. 73 00:05:37.460 --> 00:05:39.730 [Minna Maunumäki:] Juuri näin. 74 00:05:39.730 --> 00:05:43.840 Tosiaan opiskelijat sitten usein jälkikäteen kyllä kertovat, 75 00:05:43.840 --> 00:05:48.440 että tämä proseminaarivaihe on ollut ehkä parasta 76 00:05:48.440 --> 00:05:52.680 kuitenkin näissä opinnoissa. Se on ollut sellainen mukava 77 00:05:52.680 --> 00:05:58.550 viesti sen proseminaarin jälkeen, kun huomataan 78 00:05:58.550 --> 00:06:02.340 tosiaan, kuinka paljon se oma ajattelu ja esimerkiksi tieteellisen 79 00:06:02.340 --> 00:06:04.940 kirjoittamisen taidot ovat kehittyneet. 80 00:06:04.940 --> 00:06:08.280 [Tiina Lämsä:] Kyllä, ja ainakin minulle itselleni tutkimuksen 81 00:06:08.280 --> 00:06:10.600 teko on aina innostavaa. 82 00:06:10.600 --> 00:06:14.760 Siinä on semmoista ihanaa imua, kun pääsen uppoutumaan 83 00:06:14.760 --> 00:06:21.110 ja oivaltamaan uusia asioita ja ideoimaan. 84 00:06:21.110 --> 00:06:25.130 [Riitta Virinkoski:] Joo, ja joillekin tulee ihan semmoinen innostus jatkaa myös tutkimuksen 85 00:06:25.130 --> 00:06:28.960 tekemistä jossain muodossa. Semmoisen kipinän saatatte tästä saada, että pieni 86 00:06:28.960 --> 00:06:35.000 varoituksen sana. [Tiina Lämsä:] Kyllä, näinhän meillekin on käynyt. [Riitta Virinkoski:] Kyllä. 87 00:06:35.000 --> 00:06:37.150 [Tiina Lämsä:] No hei, mennään eteenpäin. 88 00:06:37.150 --> 00:06:40.440 Mihin muihin aiheisiin tämä proseminaari on yhteydessä 89 00:06:40.440 --> 00:06:43.800 tai muihin opintoihin? 90 00:06:43.800 --> 00:06:48.420 [Minna Maunumäki:] Joo, kyllä, eli tässä vaiheessa, kun alat suunnittelemaan sitä 91 00:06:48.420 --> 00:06:52.300 omaa proseminaaritutkimusta ja sen aloittamista, olisi viimeistään 92 00:06:52.300 --> 00:06:55.860 hyvä katsoa sitä aineopintojen kokonaisuutta, 93 00:06:55.860 --> 00:07:00.840 mitä kursseja olet suorittanut siihen mennessä ja mitä sinulta vielä puuttuu. 94 00:07:00.840 --> 00:07:06.000 Ylipäätään tämä opintojen suunnittelu on erittäin tärkeää opintojen 95 00:07:06.000 --> 00:07:11.840 alkuvaiheessa ja sitten myös opintojen edetessä. 96 00:07:11.840 --> 00:07:17.160 Käydään seuraavaksi läpi proseminaarin yhteyttä 97 00:07:17.160 --> 00:07:22.960 näihin muihin tärkeisiin proseminaariin liittyviin opintojaksoihin. Aineopintoihin 98 00:07:22.960 --> 00:07:29.540 kuuluvat laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät, ja olisikin todella tärkeää, 99 00:07:29.540 --> 00:07:32.280 että olet suorittanut jo ennen proseminaaria 100 00:07:32.280 --> 00:07:35.580 ainakin sen tutkimusmenetelmäkurssin, jota olet aikonut 101 00:07:35.580 --> 00:07:38.460 käyttää siinä omassa proseminaarityössäsi. 102 00:07:38.460 --> 00:07:41.250 Jos olet suunnitellut laadullista tutkimusta, 103 00:07:41.250 --> 00:07:46.730 niin se laadullisten kurssi olisi hyvä olla käytynä ja sitten toisinpäin. 104 00:07:46.730 --> 00:07:50.290 On myös hyvä miettiä sitä, että sitä laadullisten kurssia 105 00:07:50.290 --> 00:07:52.550 ei olisi välttämättä suoritettu 106 00:07:52.550 --> 00:07:56.660 ehkä ihan siellä opintojen alkuvaiheessa, vaan se olisi hyvä ajoittaa siihen 107 00:07:56.660 --> 00:08:01.730 proseminaarityötä edeltäväksi, koska silloin 108 00:08:01.730 --> 00:08:06.220 ne sisällötkin ovat kirkkaasti mielessä. 109 00:08:06.220 --> 00:08:10.600 Proseminaarissa näitä tutkimusmenetelmiä ei enää varsinaisesti opeteta, 110 00:08:10.600 --> 00:08:14.920 eli oletus on, että opiskelija hallitsee siihen omaan tutkimusmenetelmäänsä liittyvät 111 00:08:14.920 --> 00:08:19.180 keskeiset sisällöt. Tässä vaiheessa me kannustammekin lämpimästi siihen, että 112 00:08:19.180 --> 00:08:24.520 myös ne tutkimusmenetelmäopintojaksot opiskellaan huolellisesti. Ne eivät ole 113 00:08:24.520 --> 00:08:29.580 mitään sellaisia läpihuutokursseja, vaan ne ovat hyvin tärkeitä tässä aineopintojen 114 00:08:29.580 --> 00:08:32.960 kokonaisuudessa sen oman tieteellisen ajattelun 115 00:08:32.960 --> 00:08:40.200 ja sen tutkimuksen ja tutkimuksellisen ajattelun ymmärtämisen näkökulmasta. 116 00:08:40.200 --> 00:08:45.840 Lisäksi sitten proseminaarin aikana tehdään samanaikaisesti Tiedonhankinnan 117 00:08:45.840 --> 00:08:51.040 perusteet -opintojakso. Sen järjestää Avoimen tiedon keskus. 118 00:08:51.040 --> 00:08:55.480 Se tosiaan on ajoitettu sinne opinto-ohjelmaan 119 00:08:55.480 --> 00:08:58.160 siten, että se alkaa samoihin aikoihin 120 00:08:58.160 --> 00:09:04.850 kuin meillä nämä proseminaariryhmät alkavat. Tiedonhankinnan perusteet -jaksolla tehdään 121 00:09:04.850 --> 00:09:09.510 sellainen tiedonhankinnan suunnitelma, ja se on erittäin hyödyllinen 122 00:09:09.510 --> 00:09:15.340 kurssi, koska sen avulla on sitten mahdollista löytää siihen omaan tutkimusaiheeseen, ilmiöön liittyviä 123 00:09:15.340 --> 00:09:21.170 keskeisiä käsitteitä ja lähteitä. Teillä on todellakin sitten Avoimen tiedon keskuksen kaikki 124 00:09:21.170 --> 00:09:27.050 osaaminen käytössänne, joten kannattaa hyödyntää sitä opintojaksoa 125 00:09:27.050 --> 00:09:31.230 perusteellisesti siinä proseminaarin aikana. 126 00:09:31.230 --> 00:09:38.470 Nämä jaksot on tosiaan suoritettava sitten viimeistään proseminaarin aikana. 127 00:09:38.470 --> 00:09:43.670 On hyvä muistaa myös ne oman oppiaineen sisältöopintojaksot. Ne ovat juuri 128 00:09:43.670 --> 00:09:49.450 niitä opintojaksoja, joissa sitä sisällöllistä osaamista siihen proseminaarin tekemiseen 129 00:09:49.450 --> 00:09:56.610 käsitellään, eli mahdollisimman monta sisältöopintojaksoa tarjoaa erittäin 130 00:09:56.610 --> 00:10:02.660 hyvät eväät, lähtökohdat proseminaarityön tekemiselle. Kun teet niitä 131 00:10:02.660 --> 00:10:07.890 sisältöopintojaksoja, on hyvä pitää tämä proseminaarityökin siellä alitajunnassa, 132 00:10:07.890 --> 00:10:09.770 minkälaisia sisältöjä 133 00:10:09.770 --> 00:10:14.740 siellä on ja mitä sinä voisit mahdollisesti lähteä tutkimaan. 134 00:10:14.740 --> 00:10:20.580 Kaiken kaikkiaan tämmöinen ennakointi ja suunnittelu ja huolellinen valmistautuminen 135 00:10:20.580 --> 00:10:26.600 on erittäin tärkeää, ja siihen me kannustamme ihan pitkin näitä opintoja. 136 00:10:26.600 --> 00:10:32.460 Jos on jotain epäselvää siinä, missä vaiheessa sinun olisi hyvä aloittaa proseminaari 137 00:10:32.460 --> 00:10:37.110 ja onko nämä opinnot tehty, niin ilman muuta voit olla yhteydessä siihen 138 00:10:37.110 --> 00:10:40.660 oman oppiaineesi proseminaariohjaajaan. 139 00:10:40.660 --> 00:10:44.850 Olisiko teillä, Riitta ja Tiina, jotain täydennettävää tähän tai 140 00:10:44.850 --> 00:10:50.720 lisättävää? 141 00:10:50.720 --> 00:10:55.680 [Riitta Virinkoksi:] No, yksi asia, joka tässä on todella keskeinen, on tämä oman aiheen valinta 142 00:10:55.680 --> 00:10:58.680 ja miten sinä rajaat sen tutkittavan ilmiön. 143 00:10:58.680 --> 00:11:02.400 Sehän kannattaa tehdä huolellisesti. 144 00:11:02.400 --> 00:11:08.030 Tietenkin on hirveästi asioita, joita olisi kiinnostavaa tutkia tässä maailmassa, 145 00:11:08.030 --> 00:11:13.770 mutta nyt on hyvä pitää keskiössä se oma oppiaine ja mitkä siinä sinun oppiaineessasi 146 00:11:13.770 --> 00:11:17.450 ovat semmoisia keskeisiä teemoja ja ilmiöitä. 147 00:11:17.450 --> 00:11:21.290 Kannattaa alussa käyttää siihen ideointiin 148 00:11:21.290 --> 00:11:25.450 aikaa ja käytetäänkin seminaariryhmässä. 149 00:11:25.450 --> 00:11:27.910 Mikä sinua itseäsi kiinnostaa? 150 00:11:27.910 --> 00:11:31.140 Se on yksi semmoinen motivoiva tekijä työskentelyssä, että sinä löydät 151 00:11:31.140 --> 00:11:33.390 sellaisen aiheen, joka todella sinua kiinnostaa, ja 152 00:11:33.390 --> 00:11:38.510 sinä haluat ammentaa siitä lisää tietoa. Se aina edesauttaa opinnoissa 153 00:11:38.510 --> 00:11:42.210 menestymistä ja sen tutkielman etenemistä. 154 00:11:42.210 --> 00:11:45.990 Voi olla myös ihan semmoinen aihe, jota olisi 155 00:11:45.990 --> 00:11:48.210 käytännössä tarve tutkia. 156 00:11:48.210 --> 00:11:51.870 Se ei välttämättä ole sinulle omakohtaisesti kovin tärkeä, mutta haluat sitä 157 00:11:51.870 --> 00:11:55.420 tutkia. Se on ihan yhtä hyvä peruste aiheen valinnalle, 158 00:11:55.420 --> 00:11:59.360 että koet sen aiheen tärkeäksi tutkia. Tuossa jo puhuttiin 159 00:11:59.360 --> 00:12:01.720 tutkimusmenetelmäosaamisesta. 160 00:12:01.720 --> 00:12:07.180 Kun perehdyt näihin aiempiin tutkimuksiin tai lähteisiin, on hyvä 161 00:12:07.180 --> 00:12:12.500 myös tutkia sitä, millaisin menetelmin 162 00:12:12.500 --> 00:12:18.420 on tehty niitä aiempia tutkimuksia ja mikä sinun oma kosketuspintasi niihin menetelmiin 163 00:12:18.420 --> 00:12:22.480 on liittyen ihan noihin menetelmäkursseihin. 164 00:12:22.480 --> 00:12:29.400 Kätevästi löydät meidän yliopistomme kasvatustieteiden tutkimusalueet tuon linkin takaa. 165 00:12:29.400 --> 00:12:31.590 Tuossa on nyt vain lueteltu näitä. 166 00:12:31.590 --> 00:12:35.530 Niitä on aika moninaisia aihepiirejä, kuten huomaat: 167 00:12:35.530 --> 00:12:39.030 oppimista, oppimisen vaikeuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä – 168 00:12:39.030 --> 00:12:44.860 yksi laaja tutkimusalue, jossa on isoja tutkimushankkeita myös, kärkihankkeita. 169 00:12:44.860 --> 00:12:49.370 Sitten on koulutus, opetus ja interventiot erittäin laaja aihepiiri, jos 170 00:12:49.370 --> 00:12:55.270 ajatellaan, mitä kaikkea noiden sanojen alle voi sisältyä. Työssä oppimista 171 00:12:55.270 --> 00:13:02.130 ja hyvinvointia myös tutkitaan, lapsuutta ja perhettä samoin kuin vuorovaikutteisia ja 172 00:13:02.130 --> 00:13:04.390 teknologisia oppimisympäristöjä. 173 00:13:04.390 --> 00:13:06.330 Kun tässä meillä on koolla nyt 174 00:13:06.330 --> 00:13:11.810 useita kasvatustieteellisiä oppiaineita, voidaan vain kuvitella, miten hirvittävä määrä 175 00:13:11.810 --> 00:13:18.130 mielenkiintoisia tutkimusaiheita noihin jo sisältyy pelkästään. Suosittelen käymistä 176 00:13:18.130 --> 00:13:23.510 tuossa verkko-osoitteessa, niin saat vähän vielä lisää tietoa siitä, mitä tällä hetkellä 177 00:13:23.510 --> 00:13:29.830 on tutkittu. Jos sinulle tulee mieleen jokin tutkimusaukko peräti, voit miettiä, 178 00:13:29.830 --> 00:13:33.160 olisiko sinulla innostusta lähteä jotain 179 00:13:33.160 --> 00:13:38.840 uutta aluetta tutkimaan, joka näyttäisi puuttuvan sieltä nykyisin. 180 00:13:38.840 --> 00:13:45.050 Sitten, mikä se sinun oma näkökulmasi tai lähestymistapasi siihen ilmiön tutkimiseen on, 181 00:13:45.050 --> 00:13:51.500 pohdi sitä, ja mikä yhteys siihen omaan tieteenalaan. Esimerkiksi erityispedagogiikka, jota 182 00:13:51.500 --> 00:13:57.590 itse edustan, on todella monitieteinen tieteenala, ja lähes mikä vain 183 00:13:57.590 --> 00:14:01.040 tieteenalaan liittyvä tutkimus – lääketiede, 184 00:14:01.040 --> 00:14:03.390 psykologia, yhteiskunta, politiikka –, 185 00:14:03.390 --> 00:14:09.090 kaikenlaiset nämä näkökulmat soveltuvat hyvin 186 00:14:09.090 --> 00:14:16.240 tutkimusaiheen käsittelyyn. Sitten vielä tähän liittyen tuo aineiston pohtiminen. 187 00:14:16.240 --> 00:14:19.500 Tästä on muuten ihan oma tallenteensakin olemassa. 188 00:14:19.500 --> 00:14:23.120 Ovatko ne valmiita aineistoja, vai keräätkö itse aineiston? 189 00:14:23.120 --> 00:14:27.100 Meillähän on kyseessä empiirinen tutkimus, joka tarkoittaa sitä, että 190 00:14:27.100 --> 00:14:33.820 siinä on oltava jonkinlainen aineisto, jota analysoit, eli ei ole kirjallisuuskatsaus 191 00:14:33.820 --> 00:14:37.840 pelkästään tässä kyseessä. Tämmöistä. 192 00:14:37.840 --> 00:14:40.910 Mitäs ajatuksia teillä on tästä? 193 00:14:40.910 --> 00:14:47.970 [Tiina Lämsä:] Oikein hyvä lisäys tuo empiirinen tutkielma. 194 00:14:47.970 --> 00:14:53.090 [Riitta Virinkoski:] Aiheita tosiaan riittää. Siitä ei kannata olla huolissaan. 195 00:14:53.090 --> 00:14:54.890 Päinvastoin 196 00:14:54.890 --> 00:14:59.830 ehkä: runsaudenpula. [Tiina Lämsä:] Kyllä, ja valmiita aineistoja on paljon tarjolla. Niitä 197 00:14:59.830 --> 00:15:04.930 kannattaa myös tässä vaiheessa jo vähän miettiä ja selailla 198 00:15:04.930 --> 00:15:10.500 ja etsiä, minkälaisia valmiita aineistoja ne voisivat olla. 199 00:15:10.500 --> 00:15:14.160 [Minna Maunumäki:] Kyllä, ja sen tutkimusaiheen ei tarvitse olla mitenkään lukkoon lyöty, kun 200 00:15:14.160 --> 00:15:19.620 tulet sinne proseminaariin. On hyvä miettiä etukäteen, mitkä 201 00:15:19.620 --> 00:15:22.360 näiden asioiden suunnassa sinua kiinnostavat. 202 00:15:22.360 --> 00:15:27.180 Tosiaan ohjaaja sitten auttaa siinä aiheen rajauksessa. 203 00:15:27.180 --> 00:15:31.800 [Tiina Lämsä:] Kyllä. Mennään eteenpäin tuohon ajankäyttöön 204 00:15:31.800 --> 00:15:37.700 ja siihen omaan opiskelusuunnitelmaan. 205 00:15:37.700 --> 00:15:41.800 [Riitta Virinkoski:] Joo, meillähän opiskelijat ovat aikuisopiskelijoita, joilla on muutakin 206 00:15:41.800 --> 00:15:46.280 elämää, ja se on aina hyvä huomioida siinä ajankäytössä. 207 00:15:46.280 --> 00:15:49.280 Kun tuossa äsken viittasin siihen – 208 00:15:49.280 --> 00:15:53.080 209 00:15:53.080 --> 00:15:57.820 Aikuisopiskelijallahan on muitakin velvoitteita elämässä, 210 00:15:57.820 --> 00:16:02.920 ja opiskelu on vain yksi osa sitä elämää. Se tietenkin osaltaan rajoittaa sitä 211 00:16:02.920 --> 00:16:07.500 ajankäyttöä tähän proseminaarityöhön myös. 212 00:16:07.500 --> 00:16:13.340 Kun tässä on tosiaan ollut puhetta siitä samanaikaisesta opiskelusta, eli tämä yhden opintopisteen 213 00:16:13.340 --> 00:16:20.220 kurssi tulee tehdä tässä samaan aikaan, niin se vie omalta osaltaan, mutta myös vie eteenpäin 214 00:16:20.220 --> 00:16:25.200 sitä proseminaarityöskentelyä. Ne hyödyntävät toinen toisiaan. Kannattaa se pitää mielessä ja 215 00:16:25.200 --> 00:16:33.040 suhtautua positiivisesti siihen, että ne tukevat toisiaan. Tosiaan tämä on vaativa, sitä 216 00:16:33.040 --> 00:16:34.980 ei kannata vähätellä ollenkaan. 217 00:16:34.980 --> 00:16:37.470 Tämä on opintojaksona vaativin 218 00:16:37.470 --> 00:16:39.890 opintojakso, näin voidaan sanoa, 219 00:16:39.890 --> 00:16:44.290 koska tähän liittyy monenlaisia vaiheita ja monenlaista erilaista itsenäistä, 220 00:16:44.290 --> 00:16:50.670 yhteistä työskentelyä. Tuossa onkin tuo opiskelun, työn ja perheen yhteensovittaminen, 221 00:16:50.670 --> 00:16:57.290 joka on jollain tavalla ratkaistava. Kuitenkin tulee aikaa varata näihin yhteisiin 222 00:16:57.290 --> 00:16:59.790 tapaamisiin, seminaareihin. 223 00:16:59.790 --> 00:17:04.110 Niihin on osallistuttava, kun tälle opintojaksolle ilmoittaudut. 224 00:17:04.110 --> 00:17:09.160 Se on ihan selkeästi tämmöinen yksi vaatimus. 225 00:17:09.160 --> 00:17:15.660 Sitten vielä yksi vaihtoehto tälle proseminaarille on tosiaan tämä tutkimuskurssi 226 00:17:15.660 --> 00:17:23.480 KLAA4100 ja sitten sen lisäksi harjoittelu. Siitä tulee yhteensä kymmenen opintopistettä. Se 227 00:17:23.480 --> 00:17:29.050 voidaan tehdä tämän proseminaarin tilalla. Kannattaa miettiä, katsoa sitä opintotarjontaa 228 00:17:29.050 --> 00:17:35.260 aineopintojen osalta, riittäisikö se tässä vaiheessa sinulle vai 229 00:17:35.260 --> 00:17:39.170 valitsetko proseminaarin tietäen tämän työmäärän ja 230 00:17:39.170 --> 00:17:43.920 vaativuuden myös. 231 00:17:43.920 --> 00:17:47.830 [Tiina Lämsä:] Joo, opintopisteet eivät tosiaan tässä proseminaarityössä kerro ihan 232 00:17:47.830 --> 00:17:51.460 kaikkea siitä työskentelystä ja työn määrästä. 233 00:17:51.460 --> 00:17:56.720 Jos olet tottunut kirjoittamaan oppimistehtäviä, niin 234 00:17:56.720 --> 00:18:00.750 tämä proseminaari on prosessina hyvin erilainen. 235 00:18:00.750 --> 00:18:03.290 Tämä on semmoista prosessikirjoittamista: 236 00:18:03.290 --> 00:18:07.390 kirjoitat jotain, korjaat, muokkaat sen paikkaa uudestaan. 237 00:18:07.390 --> 00:18:12.630 Tässä oikeastaan se työ valmistuu vasta sitten, kun se palautetaan. 238 00:18:12.630 --> 00:18:18.370 Siinä kaikki osat myllääntyvät ja muokkaantuvat 239 00:18:18.370 --> 00:18:23.730 siinä prosessin edetessä. Se aineiston käsittely tutkimusetiikan 240 00:18:23.730 --> 00:18:28.090 näkökulmasta ja kaikki analyysivaiheet ja muut tulee 241 00:18:28.090 --> 00:18:30.970 kirjata tarkkaan myös ylös ja 242 00:18:30.970 --> 00:18:34.110 raportoida. Tässä on hyvin monta vaihetta, että 243 00:18:34.110 --> 00:18:38.360 siinä mielessä erilainen 244 00:18:38.360 --> 00:18:43.970 opintojakso, erilainen kurssi kuin mikään muu sinun opinnoissasi on ollut tähän mennessä. 245 00:18:43.970 --> 00:18:48.450 [Riitta Virinkoski:] Semmoisia kokemuksia on tosiaan tästä ajankäytöstä, että jotkut opiskelijat ovat 246 00:18:48.450 --> 00:18:51.880 haalineet hieman liikaa opintojaksoja rinnakkain. 247 00:18:51.880 --> 00:18:56.800 Juuri, kun puhuttiin sisältöopintojaksoista, niin niitä samanaikaisesti tämän proseminaarin 248 00:18:56.800 --> 00:19:04.160 kanssa saattaa olla menetelmäopintoja, saattaa olla tuo LIB-kurssi, eli todella kannattaa 249 00:19:04.160 --> 00:19:08.290 pysähtyä sen asian ääreen, mitkä ovat niitä priorisoitavia 250 00:19:08.290 --> 00:19:15.620 asioita milläkin hetkellä, ja vähän katsoa laajemmin sitä omaa opiskelusuunnitelmaa. 251 00:19:15.620 --> 00:19:18.650 [Tiina Lämsä:] Minä voin kanssa kyllä suositella sitten taas varhaiskasvatustieteen 252 00:19:18.650 --> 00:19:21.840 näkökulmasta tuota harjoittelujaksoa. 253 00:19:21.840 --> 00:19:28.840 Nyt en muista, onko tuolla kurssikoodilla ihan kaikissa oppiaineissa 254 00:19:28.840 --> 00:19:34.960 se tieteellisen kirjoittamisen tai tämmöisen pienen 255 00:19:34.960 --> 00:19:38.060 esseen harjoittelu, 256 00:19:38.060 --> 00:19:40.100 mutta kaikissa on tuo 257 00:19:40.100 --> 00:19:43.520 harjoittelu – oppiaineissa – mahdollista, eikö vain? 258 00:19:43.520 --> 00:19:45.460 [Riitta Virinkoski:] Joo, kyllä on. [Tiina Lämsä:] Joo, se on 259 00:19:45.460 --> 00:19:49.620 kyllä tosi hyvä vaihtoehto, ja siinähän pystytään tuota työkokemustakin 260 00:19:49.620 --> 00:19:54.960 hyväksilukemaan. [Riitta Virinkoski:] Jotkut tekevät sen vielä lisäksi, mutta se on sitten ylimääräinen 261 00:19:54.960 --> 00:20:00.000 opintojakso, jos tehdään proseminaari. [Tiina Lämsä:] Siinä päästään yhdistämään sitä käytännön 262 00:20:00.000 --> 00:20:06.160 tekemistä joko se aikaisempi työkokemus hyväksilukien tai 263 00:20:06.160 --> 00:20:08.340 sitten menemällä sinne kentälle tutustumaan 264 00:20:08.340 --> 00:20:13.090 pariksi viikoksi, mikä on tietysti sekin aivan mahtava ja suositeltava vaihtoehto. 265 00:20:13.090 --> 00:20:17.000 [Riitta Virinkoski:] Kyllä, ja tuossa tutkimuskatsauksessa KLAA4100 266 00:20:17.000 --> 00:20:22.190 on vähän erityyppinen lähestymistapa verrattuna tähän. 267 00:20:22.190 --> 00:20:25.780 Siinä sitä empiiristä osuutta 268 00:20:25.780 --> 00:20:27.580 ei ole. 269 00:20:27.580 --> 00:20:31.000 Siinä käytetään valmiita tutkimusaineistoja, artikkeleita, joita sitten 270 00:20:31.000 --> 00:20:34.150 tarkastellaan, ja haetaan tuloksia niiden kautta. 271 00:20:34.150 --> 00:20:36.150 Mutta mielenkiintoinen vaihtoehto 272 00:20:36.150 --> 00:20:40.480 sekin. Kannattaa tutustua. 273 00:20:40.480 --> 00:20:45.270 [Tiina Lämsä:] Siirrytäänkö jo tsekkaamaan nuo lähteet? 274 00:20:45.270 --> 00:20:48.630 [Riitta Virinkoski:] Näin teemme. [Minna Maunumäki:] Kyllä vain. 275 00:20:48.630 --> 00:20:56.380 Olemme tänne viimeiseen diaan koonneet joitakin tällaisia yleisimpiä lähteitä 276 00:20:56.380 --> 00:21:02.900 opinnäytetyön kirjoittamiseen ja suosittelemme, että käyt näitä ainakin 277 00:21:02.900 --> 00:21:09.020 joitakin läpi, että sieltä tulee sitten myös lisää hyviä 278 00:21:09.020 --> 00:21:15.440 vinkkejä. Toivottavasti sait tästä tallenteesta nyt myös vinkkejä ja innostusta 279 00:21:15.440 --> 00:21:18.210 proseminaarin aloittamiseen. Näillä 280 00:21:18.210 --> 00:21:25.150 sanoilla toivotamme teille innostavaa tutkimusmatkaa. [Tiina Lämsä:] Tervetuloa proseminaariin!