WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:03.630 --> 00:00:10.490 Hei ja tervetuloa kuuntelemaan ja katsomaan tallennetta, jossa esittelemme teille 2 00:00:10.490 --> 00:00:17.400 kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen aineopintojen kokonaisuutta. 3 00:00:17.400 --> 00:00:23.720 Minä olen Maarit Koskinen ja toimin avoimessa yliopistossa 4 00:00:23.720 --> 00:00:28.480 muun muassa kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen yliopistonopettajana. 5 00:00:28.480 --> 00:00:30.800 [Minna Nykopp:] Minun nimeni on Minna Nykopp ja samat 6 00:00:30.800 --> 00:00:34.920 kuin Maaritilla, eli minä olen yliopistonopettaja ja opetan 7 00:00:34.920 --> 00:00:44.980 kasvatustiedettä ja aikuiskasvatustiedettä. 8 00:00:44.980 --> 00:00:52.120 [Maarit Koskinen:] Sitten lyhyesti tällainen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen 9 00:00:52.120 --> 00:00:55.840 aineopintojen yleisesittely. 10 00:00:55.840 --> 00:01:01.590 On yhteiset aineopinnot kasvatustieteessä 11 00:01:01.590 --> 00:01:07.860 ja aikuiskasvatustieteessä. Näissä opinnoissa perehdytään koulutusta 12 00:01:07.860 --> 00:01:12.970 ja oppimista koskeviin kasvatusfilosofisiin näkökulmiin 13 00:01:12.970 --> 00:01:19.970 ja kehityksen, oppimisen ja oppimisen ohjaamisen erilaisiin teorioihin. 14 00:01:19.970 --> 00:01:26.510 Lisäksi opinnoissa perehdytään kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin 15 00:01:26.510 --> 00:01:33.010 kysymyksiin ja ilmiöihin ja myös identiteetin rakentamiseen, toimijuuden ehtoihin 16 00:01:33.010 --> 00:01:40.590 ja mahdollisuuksiin eri elämänkentillä läpi elämänkulun. Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen 17 00:01:40.590 --> 00:01:43.970 aineopintoja olennainen osa ovat myös 18 00:01:43.970 --> 00:01:47.810 tutkimukseen liittyvät 19 00:01:47.810 --> 00:01:54.370 opinnot, ja tällä tutkimusosaaminen polulla perehdytään ensinnäkin käyttäytymistieteiden 20 00:01:54.370 --> 00:02:00.880 tieteenfilosofioihin ja laadullisen ja määrällisen empiirisen tutkimuksen 21 00:02:00.880 --> 00:02:03.860 erilaisiin perusoletuksiin. 22 00:02:03.860 --> 00:02:10.740 Olennainen ja keskeinen osa tutkimusosaamisen opinnoissa on myös tutkimusetiikan perusteisiin 23 00:02:10.740 --> 00:02:17.920 ja käytänteisiin tutustuminen. Sitten toki tutkimusosaamisen polulla 24 00:02:17.920 --> 00:02:22.910 keskeistä on se, että kerätään semmoinen empiirinen aineisto ja tehdään tämmöinen 25 00:02:22.910 --> 00:02:28.830 pienimuotoinen tutkielma, johon kerätään aineistoja ja joka analysoidaan 26 00:02:28.830 --> 00:02:32.950 erilaisin tieteellisin menetelmin. 27 00:02:32.950 --> 00:02:38.230 Sitten toki tieteellinen viestintä ja argumentointi on keskeinen 28 00:02:38.230 --> 00:02:41.630 osa kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen aineopintoja. 29 00:02:41.630 --> 00:02:43.570 Haluatko, Minna, lisätä tähän jotain? 30 00:02:43.570 --> 00:02:47.190 [Minna Nykopp:] No, eipä ole paljon lisäämistä. Kyllä aika hyvin kiteytit 31 00:02:47.190 --> 00:02:52.720 tämän kokonaisuuden perusperiaatteet. 32 00:02:52.720 --> 00:02:56.380 Tässä seuraavassa diassa näkyy 33 00:02:56.380 --> 00:03:02.360 itse asiassa aineopintojen kokonaisuus. Se koostuu sisältöjaksoista 34 00:03:02.360 --> 00:03:06.540 ja tutkimusmenetelmäopinnoista sekä tutkielmaopinnoista. 35 00:03:06.540 --> 00:03:12.630 Tässä vähän nähdään sitä etenemisjärjestystä. Suositellaan, 36 00:03:12.630 --> 00:03:14.830 että aloitetaan tuolta sisältöjaksoista. 37 00:03:14.830 --> 00:03:17.630 Samaan aikaan voidaan aloitella noita menetelmäopintoja. 38 00:03:17.630 --> 00:03:24.200 Sitten ihan viimeiseksi 39 00:03:24.200 --> 00:03:26.740 suositellaan, että tehdään tuo 40 00:03:26.740 --> 00:03:29.200 proseminaari ja tiedonhankintakurssi 41 00:03:29.200 --> 00:03:35.420 tai vaihtoehtoisesti tuo Kasvatustieteelliseen tutkimukseen perehtyminen eli 42 00:03:35.420 --> 00:03:42.390 KLAA4100-kurssi ja harjoittelu. Ne kuuluvat yhteen. Mennäänkö 43 00:03:42.390 --> 00:03:47.440 katsomaan vähän tarkemmin, mitä nämä pitävät sisällään? 44 00:03:47.440 --> 00:03:56.250 [Maarit Koskinen:] Kyllä. Jatketaan näistä jo äsken mainituista sisältöopinnoista. 45 00:03:56.250 --> 00:04:02.030 Näissä kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen aineopinnoissa on todellakin neljä tämmöistä 46 00:04:02.030 --> 00:04:08.540 5 opintopisteen laajuista sisältöopintojaksoa, niin kutsuttuja 47 00:04:08.540 --> 00:04:15.120 sisällöllisiä opintoja. Tässä näette nämä koodit ja näiden opintojaksojen 48 00:04:15.120 --> 00:04:20.740 nimet. Tarkemmin näihin opintojaksojen tavoitteisiin ja sisältöihin voidaan 49 00:04:20.740 --> 00:04:24.400 tutustua tuolla avoimen yliopiston opinto-oppaassa. 50 00:04:24.400 --> 00:04:31.850 Vaikka nyt on esitetty tässä järjestyksessä nämä sisältöopintojen jaksot, 51 00:04:31.850 --> 00:04:38.600 näitä opintojaksoja voit suorittaa ihan haluamassasi järjestyksessä. 52 00:04:38.600 --> 00:04:45.180 Suositeltavaa on, että ennen kuin sinne proseminaariin ilmoittaudut, ennen 53 00:04:45.180 --> 00:04:49.610 kuin aloitat ne proseminaariopinnot, olet 54 00:04:49.610 --> 00:04:52.390 tehnyt jonkin verran näitä sisältöopintoja 55 00:04:52.390 --> 00:04:54.610 etukäteen. 56 00:04:54.610 --> 00:05:00.190 Jos tiedät, minkälainen ilmiö tai 57 00:05:00.190 --> 00:05:05.770 tutkimusaihe sinua kiinnostaa, kannattaa ehkä valita niitä sisältöopintoja sitä 58 00:05:05.770 --> 00:05:12.170 ajatellen, jotta tulevat nämä keskeiset teoriat ja käsitteet tutuiksi. 59 00:05:12.170 --> 00:05:14.970 [Minna Nykopp:] Joo. 60 00:05:14.970 --> 00:05:19.550 No sitten, kuten äsken tuossa mainitsin, ovat nämä tutkimusmenetelmäopinnot. 61 00:05:19.550 --> 00:05:26.030 Näissä on sillä tavalla, että suoritetaan sekä laadulliset tutkimusmenetelmät 62 00:05:26.030 --> 00:05:31.110 että määrälliset tutkimusmenetelmät. Kannattaa huomata, että noihin määrällisiin 63 00:05:31.110 --> 00:05:35.700 tutkimusmenetelmiin kuuluu tuollainen pikkukurssi Johdatus määrälliseen 64 00:05:35.700 --> 00:05:40.000 tutkimukseen, ja se pitää olla tehtynä ennen kuin voidaan ilmoittautua noihin 65 00:05:40.000 --> 00:05:43.310 määrällisiin tutkimusmenetelmiin. 66 00:05:43.310 --> 00:05:48.050 Sinä voit aloittaa niitä oikeastaan samoihin aikoihin 67 00:05:48.050 --> 00:05:50.590 kuin aloittelet noita sisältöopintoja – 68 00:05:50.590 --> 00:05:56.130 tietysti omasta aikataulusta riippuen. On suositeltu, että 69 00:05:56.130 --> 00:06:01.320 ennen proseminaaria olisi tehtynä ainakin ne tutkimusmenetelmäopinnot, 70 00:06:01.320 --> 00:06:04.510 joilla sinä aiot tehdä sen proseminaarin. 71 00:06:04.510 --> 00:06:11.090 Jos ajattelet, että teet laadullisen proseminaarityön, jossa käytät siis 72 00:06:11.090 --> 00:06:15.040 laadullisia menetelmiä, niin sitten nämä laadulliset olisi käyty 73 00:06:15.040 --> 00:06:21.800 ja päinvastoin. Jos on tulossa määrällinen työ, olisi hyvä, että 74 00:06:21.800 --> 00:06:27.200 määrälliset tutkimusmenetelmäopinnot olisi käytynä ennen sitä proseminaaria. 75 00:06:27.200 --> 00:06:32.600 Sitten sen toisen tutkimusmenetelmäopinnot voidaan suorittaa joko 76 00:06:32.600 --> 00:06:37.420 proseminaarin aikana tai sen jälkeen. 77 00:06:37.420 --> 00:06:42.560 Jos on sillä tavalla, että olet jo suorittanut joissakin aikaisemmissa opinnoissasi 78 00:06:42.560 --> 00:06:47.480 tutkimusmenetelmäopinnot, sinä voit hakea näyttökoeoikeutta. 79 00:06:47.480 --> 00:06:50.050 Voit ilmoittautua siihen näyttökokeeseen, 80 00:06:50.050 --> 00:06:56.360 jos olet suorittanut vähintään aineopintotason tutkimusmenetelmäopintoja ja vähintään 81 00:06:56.360 --> 00:07:01.340 sen kurssia vastaavan opintopistemäärän eli 5 opintopistettä. 82 00:07:01.340 --> 00:07:05.860 On tärkeää huomata, että aiemmin suoritettujen opintojen 83 00:07:05.860 --> 00:07:08.100 tulee olla yliopistotasoista. 84 00:07:08.100 --> 00:07:10.250 Tämmöiset ammattikorkeakoulututkinnon 85 00:07:10.250 --> 00:07:16.520 tutkimusmenetelmät eivät kelpaa edeltäviksi opinnoiksi näyttökokeeseen, eivätkä 86 00:07:16.520 --> 00:07:25.540 nämä jo suoritetut menetelmäopinnot saa olla kymmentä vuotta vanhempia. 87 00:07:25.540 --> 00:07:29.120 Sitten muutama sana näistä tutkielmaopinnoista. 88 00:07:29.120 --> 00:07:36.720 Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Sinä voit valita joko proseminaarin ja siihen liittyvän 89 00:07:36.720 --> 00:07:42.260 Tiedonhankinnan perusteet. Se on huomattavaa, että tuo Tiedonhankinnan perusteet 90 00:07:42.260 --> 00:07:45.880 -kurssi suoritetaan tuon proseminaarin yhteydessä. 91 00:07:45.880 --> 00:07:49.760 Sitä ei siis kannata eikä oikeastaan voidakaan käydä ennen 92 00:07:49.760 --> 00:07:52.700 tuota proseminaariin menoa. 93 00:07:52.700 --> 00:07:57.450 Se on senkin takia tärkeä, että se sitten hyödyttää sitä sinun oman proseminaarityösi 94 00:07:57.450 --> 00:08:01.940 tekemistä. Sen takia se tehdään proseminaarin aikana. 95 00:08:01.940 --> 00:08:06.950 Voit valita myös harjoittelun ja kasvatustieteelliseen tutkimukseen 96 00:08:06.950 --> 00:08:10.290 perehtymisen, tämän kokonaisuuden. 97 00:08:10.290 --> 00:08:15.410 Tässä on ideana se, että muodostavat 98 00:08:15.410 --> 00:08:21.630 yhteensä 10 opintopistettä molemmat kokonaisuudet. 99 00:08:21.630 --> 00:08:27.090 Jos olet ajatellut, että hakeudut jossain vaiheessa tutkinto-opiskelijaksi, me suosittelemme, 100 00:08:27.090 --> 00:08:31.270 että teet tuon proseminaarin ja Tiedonhankinnan perusteet. 101 00:08:31.270 --> 00:08:36.990 Toki voit halutessasi tehdä myös tämän Kasvatustieteelliseen tutkimukseen perehtymisen 102 00:08:36.990 --> 00:08:42.280 ja harjoittelun, mutta jos sinä pääset tutkinto-opiskelijaksi, 103 00:08:42.280 --> 00:08:45.310 sinä joudut siellä joka tapauksessa sen proseminaarin – 104 00:08:45.310 --> 00:08:49.200 tai itse asiassa se on sitten kandidaatintutkielma. Se tehdään 105 00:08:49.200 --> 00:08:52.050 sitten siellä laitoksen puolella 106 00:08:52.050 --> 00:08:55.860 tutkinto-opiskelijana. Tämä kannattaa sinun 107 00:08:55.860 --> 00:08:57.920 muistaa näissä opinnoissa. 108 00:08:57.920 --> 00:09:03.000 Eli siis valitaan joko proseminaari ja tiedonhankinta tai 109 00:09:03.000 --> 00:09:06.300 harjoittelu ja tuo KLAA-kurssi. 110 00:09:06.300 --> 00:09:10.800 Nämä kaksi valinnaista ovat tässä osassa. 111 00:09:10.800 --> 00:09:12.650 Olisiko sinulla jotakin sanottavaa tähän? 112 00:09:12.650 --> 00:09:17.980 [Maarit Koskinen:] No, oikeastaan tyhjentävästi minun mielestäni selitit nämä. Ehkä voisin vielä 113 00:09:17.980 --> 00:09:23.280 korostaa. Tämän kyllä toitkin, Minna, tuossa esiin. Tämä Tiedonhankinnan perusteet, 114 00:09:23.280 --> 00:09:28.080 1 opintopiste, niin kuin Minna sanoi, on hyvä tosiaankin tehdä, jos 115 00:09:28.080 --> 00:09:30.390 et ole sitä tehnyt, siinä proseminaarin 116 00:09:30.390 --> 00:09:37.080 aikana. Siinä alussa jo on hyvä tehdä, koska siinä proseminaarityössännehän te joudutte 117 00:09:37.080 --> 00:09:44.940 etsimään omaan tutkimukseen liittyvää aiempaa tieteellistä tutkimuskirjallisuutta. Tällä Tiedonhankinnan perusteet 118 00:09:44.940 --> 00:09:51.800 -kurssilla teitä opetetaan ja valmennetaan juuri aikaisempien omaan tutkimusaiheeseen 119 00:09:51.800 --> 00:09:54.020 liittyvien tutkimuksien hakemiseen – 120 00:09:54.020 --> 00:10:01.200 eli tärkeä kurssi. [Minna Nykopp:] Joo. Sitten on vielä tärkeää huomata tuosta proseminaarista, eli 121 00:10:01.200 --> 00:10:06.490 se edellyttää, että on tehtynä vähintään toinen näistä 122 00:10:06.490 --> 00:10:09.340 tutkimusmenetelmäopinnoista. 123 00:10:09.340 --> 00:10:12.120 Proseminaari on sellaisia 124 00:10:12.120 --> 00:10:17.700 opintoja, että siellä ei enää oikeastaan opeteta mitään tutkimusmenetelmiä, vaan 125 00:10:17.700 --> 00:10:22.500 oletetaan, että ne on jo opiskelijalla hallinnassa, kun hän tulee sinne proseminaariin. 126 00:10:22.500 --> 00:10:28.800 Sen vuoksi me suosittelemme, että proseminaari tehdään aika lailla opintojen loppuvaiheessa. 127 00:10:28.800 --> 00:10:33.030 Silloin ollaan valmiimpia tekemään sitä proseminaarityötä. 128 00:10:33.030 --> 00:10:37.880 Jos ei ollut muuta, mennäänkö sitten viimeiseen diaan? 129 00:10:37.880 --> 00:10:43.460 [Maarit Koskinen:] Toivotamme Minnan [kanssa] koko avoimen yliopiston väen puolesta lämpimästi 130 00:10:43.460 --> 00:10:48.280 tervetuloa opiskelemaan kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen 131 00:10:48.280 --> 00:10:50.890 aineopintoja. [Minna Nykopp:] Moi moi! [Maarit Koskinen:] Moi moi!