WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.200 --> 00:00:05.740 Hei ja tervetuloa opiskelemaan varhaiskasvatustiedettä tälle 2 00:00:05.740 --> 00:00:09.280 Monimuotoinen lapsuus -opintojaksolle! 3 00:00:09.280 --> 00:00:14.160 Tällä tallenteella olemme koonneet teille vinkkejä tähän digitarinan 4 00:00:14.160 --> 00:00:18.140 tekemiseen. Toivottavasti pääsette ja innostutte tämän tallenteen 5 00:00:18.140 --> 00:00:21.220 kautta tämän digitarinan tekemiseen. 6 00:00:21.220 --> 00:00:27.270 Olen Minna Maunumäki ja toimin yhtenä opettajana tällä opintojaksolla. 7 00:00:27.270 --> 00:00:32.190 [Tiina Lämsä:] Minä olen Lämsän Tiina ja olen myös opettaja tällä opintojaksolla. 8 00:00:32.190 --> 00:00:38.580 [Anna Leino:] Minä olen Anna Leino ja kolmantena opettajana tällä jaksolla. 9 00:00:38.580 --> 00:00:44.760 [Minna Maunumäki:] Tämä opintojakso on tosiaan mahdollista opiskella nyt kahdella eri tavalla. Voitte kirjoittaa 10 00:00:44.760 --> 00:00:52.540 ihan sen perinteisen oppimistehtävän. Toisena vaihtoehtona on tehdä tällainen digitarina. 11 00:00:52.540 --> 00:00:58.820 Tällä tallenteella nyt me annamme ja esittelemme erilaisia vinkkejä, materiaaleja, joita 12 00:00:58.820 --> 00:01:04.100 voitte hyödyntää tässä digitarinassa. Ehkä näistä on apua sitten sen 13 00:01:04.100 --> 00:01:09.180 oman aiheen, ilmiön miettimisessä. 14 00:01:09.180 --> 00:01:14.530 Aletaan katsoa ensimmäistä esimerkkiä. 15 00:01:14.530 --> 00:01:20.080 Meillä on tässä erilaisia esimerkkejä erilaisista aineistoista, 16 00:01:20.080 --> 00:01:23.280 joita voitte hyödyntää tässä digitarinassa. 17 00:01:23.280 --> 00:01:28.820 Ensimmäisenä ovat tällaiset erilaiset valmiit dokumenttiaineistot. Ne voivat 18 00:01:28.820 --> 00:01:34.640 olla poliittisia aineistoja tai erilaisia normatiivisia linjauksia, 19 00:01:34.640 --> 00:01:40.240 joita on tehty eri tahoilla liittyen lapsiin. 20 00:01:40.240 --> 00:01:44.630 Meillä on tässä kaksi hyvin yleistä ja tunnettua 21 00:01:44.630 --> 00:01:51.220 esimerkkiä eli lapsen oikeuksien sopimus ja kansallinen lapsistrategia. 22 00:01:51.220 --> 00:01:54.440 Tässä on muutamia apukysymyksiä, 23 00:01:54.440 --> 00:01:59.280 joita voitte miettiä ja joiden kautta voitte lähteä näitä tällaisia erilaisia 24 00:01:59.280 --> 00:02:03.420 dokumenttiaineistoja analysoimaan ja tulkitsemaan. 25 00:02:03.420 --> 00:02:08.460 Näistä dokumenttiaineistoista voitte lähteä esimerkiksi miettimään sitä, 26 00:02:08.460 --> 00:02:14.300 miten lapsista ja lapsuudesta puhutaan ja millainen kuva näistä 27 00:02:14.300 --> 00:02:18.310 kuvauksista kaiken kaikkiaan muodostuu. 28 00:02:18.310 --> 00:02:21.050 Voitte tarkastella lasten toimijuutta ja osallisuutta, 29 00:02:21.050 --> 00:02:22.990 miten sitä kuvataan näissä teksteissä. 30 00:02:22.990 --> 00:02:30.480 Kuuluuko niissä lapsen ääni ollenkaan, vai jääkö se kenties kuulumattomiin? 31 00:02:30.480 --> 00:02:34.020 Näistä dokumenteista voitte tarkastella varhaiskasvatuksen 32 00:02:34.020 --> 00:02:37.300 arvoja. Ne arvot voivat näkyä niissä suoraan, 33 00:02:37.300 --> 00:02:40.480 tai sitten ne voivat näkyä sillä tavoin, että jotkin tietyt 34 00:02:40.480 --> 00:02:44.950 arvot saattavat sieltä puuttua. 35 00:02:44.950 --> 00:02:51.150 Sitten voitte pohtia sitä, miten nämä erilaiset sopimukset tai dokumentit 36 00:02:51.150 --> 00:02:57.290 näkyvät koulutusjärjestelmässä tai yleisestikin ottaen yhteiskunnassa. 37 00:02:57.290 --> 00:03:00.530 Voitte pohtia myös erilaisia oppimisympäristöjä, 38 00:03:00.530 --> 00:03:05.910 miten niitä hahmotetaan, miten niitä kuvataan, miten niitä tuotetaan näissä dokumenteissa 39 00:03:05.910 --> 00:03:10.980 ja kuinka lapset itse pääsevät tuottamaan tietoa lapsuudestaan – kuuluuko 40 00:03:10.980 --> 00:03:15.590 lasten ääni? – ja miten lapset voivat vaikuttaa 41 00:03:15.590 --> 00:03:17.590 lasta koskevaan päätöksentekoon. 42 00:03:17.590 --> 00:03:21.750 Tässä on tällaisia apukysymyksiä noihin dokumenttiaineistoihin, 43 00:03:21.750 --> 00:03:25.290 jos päätät valita tällaisen. 44 00:03:25.290 --> 00:03:30.830 [Tiina Lämsä:] Toki muitakin näkökulmia voitte näihin käyttää ja ottaa, mitä vain 45 00:03:30.830 --> 00:03:36.110 keksitte siihen aineistoon semmoista katsantokantaa. 46 00:03:36.110 --> 00:03:41.380 [Minna Maunumäki:] Kyllä, juuri näin. Saatte käyttää luovuutta. [Tiina Lämsä:] Juuri näin. 47 00:03:41.380 --> 00:03:43.520 Mennäänkö seuraavaan diaan? 48 00:03:43.520 --> 00:03:46.010 [Minna Maunumäki:] Mennään seuraavaan esimerkkiin. 49 00:03:46.010 --> 00:03:52.230 Seuraavaksi me olemme tuoneet tähän muutaman videoaineiston. Täältä löytyy 50 00:03:52.230 --> 00:03:56.210 esimerkiksi Youtuben kautta todella paljon erilaisia videoaineistoja. 51 00:03:56.210 --> 00:04:01.300 Ne voivat olla mainoksia, uutisia. Voi olla monenlaisia 52 00:04:01.300 --> 00:04:09.840 pätkiä tai videoita, joissa kuvataan lapsia tai lapsuutta. 53 00:04:09.840 --> 00:04:17.000 Voitte käydä vaikka katsomassa nämä kaksi hyvin erilaistakin ideaa 54 00:04:17.000 --> 00:04:25.490 sillä tavalla ajatusten innoittajaksi. Näistä videoista voitte miettiä esimerkiksi 55 00:04:25.490 --> 00:04:32.010 sitä, minkälainen kuva niissä lapsista ja lapsuudesta rakentuu tai rakennetaan. 56 00:04:32.010 --> 00:04:35.290 Voitte katsoa näitä lasten välisiä suhteita, 57 00:04:35.290 --> 00:04:39.970 miten niissä lapset keskenään esitetään, ja myös, miten lasten ja aikuisten väliset 58 00:04:39.970 --> 00:04:47.070 suhteet niissä kuvataan, ja lasten asemaa ylipäänsä yhteiskunnassa ja 59 00:04:47.070 --> 00:04:52.670 lasten osallisuutta, kuvataanko lapset niissä aktiivisina toimijoina vai ehkä 60 00:04:52.670 --> 00:04:58.680 passiivisina vastaanottajina tai jonain siltä väliltä. 61 00:04:58.680 --> 00:05:01.980 Myös se vallan näkökulma on hyvä pitää mielessä. 62 00:05:01.980 --> 00:05:09.250 Monesti näissä videoissa, erilaisissa materiaaleissa tuodaan esille ehkä 63 00:05:09.250 --> 00:05:14.170 näkyvästi tai sitten myös piiloisesti niitä monenlaisia valta-asetelmia, joita 64 00:05:14.170 --> 00:05:19.380 yhteiskunnan prosesseihin ja järjestelmiin 65 00:05:19.380 --> 00:05:24.460 ja rakenteisiin liittyy, ja myös lasten ja 66 00:05:24.460 --> 00:05:30.190 instituutioiden välistä suhdetta. Tämä lapsuuden institutionaalistuminen 67 00:05:30.190 --> 00:05:36.910 on hyvin mielenkiintoinen teema, joka on yksi hyvä ilmiö, 68 00:05:36.910 --> 00:05:42.120 yksi hyvä näkökulma nostaa esille. Myös se, minkälaisena aikuisuus näyttäytyy 69 00:05:42.120 --> 00:05:47.610 lasten kautta, voisi olla yksi näkökulma. 70 00:05:47.610 --> 00:05:52.470 [Tiina Lämsä:] Ja videoaineistoistahan voidaan etsiä esimerkiksi – voidaan puhua tämmöisestä 71 00:05:52.470 --> 00:05:56.910 intersektionaalisuudesta –, mitkä kaikki asiat toisiinsa limittyvät. 72 00:05:56.910 --> 00:06:01.830 Onko siellä esimerkiksi sukupuoli, 73 00:06:01.830 --> 00:06:06.150 joka määrittää vaikkapa toimijuutta, aikuisuuden 74 00:06:06.150 --> 00:06:09.980 ja lapsuuden lisäksi tai muita tämmöisiä asioita? 75 00:06:09.980 --> 00:06:15.480 Mitä sieltä voidaan havainnoida? [Minna Maunumäki:] Kyllä. 76 00:06:15.480 --> 00:06:21.010 Mennäänkö sitten eteenpäin? [Anna Leino:] Joo, mennään vain. 77 00:06:21.010 --> 00:06:24.040 [Tiina Lämsä:] Jaaha. [Anna Leino:] Kyllä. [Tiina Lämsä:] Tuosta lähtee. 78 00:06:24.040 --> 00:06:30.350 [Anna Leino:] No niin. Tuossa Minna tosiaan toi tosi hyviä esimerkkejä jo meille, mitä 79 00:06:30.350 --> 00:06:35.340 kaikkia näkökulmia voisitte noista aineistoista nostaa esiin. Yhtä lailla, jos mietitään 80 00:06:35.340 --> 00:06:40.940 erilaisia tutkimuksia aineistona tai erilaisia tutkimusartikkeleita aineistona, niitä 81 00:06:40.940 --> 00:06:44.820 voidaan hyvin käyttää. Sitten Minnakin tuossa mainitsi, niin ihan vastaavia 82 00:06:44.820 --> 00:06:50.600 näkökulmia voidaan myös napata sinne eli tarkastella niistä näkökulmista tutkimuksia. 83 00:06:50.600 --> 00:06:52.400 Sitten yhtä lailla 84 00:06:52.400 --> 00:06:55.870 tässä on muutamia muita näkökulmia, joita voidaan tämäntyyppiseen aineistoon 85 00:06:55.870 --> 00:06:59.010 tai sitten noihin muihinkin hyödyntää. 86 00:06:59.010 --> 00:07:04.690 Esimerkiksi tämmöisiä näkökulmia, miten varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen 87 00:07:04.690 --> 00:07:11.030 muokkaa sitä lapsuutta, minkälaisena se lapsuus näyttäytyy sitä kautta, ja 88 00:07:11.030 --> 00:07:14.980 sitten yhtä lailla, miten sitä tutkimustietoa voidaan hyödyntää siinä 89 00:07:14.980 --> 00:07:18.610 lapsia koskevassa päätöksenteossa. 90 00:07:18.610 --> 00:07:22.500 Nyt palaan siihen, jota Minna esitteli, lapsistrategiaan, 91 00:07:22.500 --> 00:07:25.290 niin sitten taas niin päin voidaan miettiä, miten 92 00:07:25.290 --> 00:07:28.910 se tutkimuspuoli näkyy esimerkiksi näissä kansallisissa 93 00:07:28.910 --> 00:07:33.110 strategiapapereissa ja linjauksissa. 94 00:07:33.110 --> 00:07:36.170 Sitten esimerkiksi tämmöinen näkökulma, kuinka 95 00:07:36.170 --> 00:07:39.170 varhaiskasvatus ja talous kietoutuvat 96 00:07:39.170 --> 00:07:44.670 yhteen, minkälaisia näkökulmia siihen voitaisiin liittää. Hyvin laajasti 97 00:07:44.670 --> 00:07:49.030 ajateltuna erilaiset tutkimukset ja artikkelit, jotka teitä kiinnostavat ja löydätte 98 00:07:49.030 --> 00:07:54.270 käsiinne, voidaan tähän myös napata mukaan. 99 00:07:54.270 --> 00:07:58.010 [Tiina Lämsä:] Joo, eikä tarvitse olla kokonainen väitöskirja, vaan se voi olla, niin kuin tuossa nyt 100 00:07:58.010 --> 00:08:04.690 esimerkkinä on tuo Ruutiaisen Villen väitöstiedote, semmoinen lyhennelmä. 101 00:08:04.690 --> 00:08:08.810 Voi olla artikkeleita tai tieteellisiä blogeja tai muita, 102 00:08:08.810 --> 00:08:12.190 joissa nostetaan jokin ajankohtainen kysymys 103 00:08:12.190 --> 00:08:16.430 liittyen lapsiin, lapsuuteen, perheeseen, varhaiskasvatukseen, 104 00:08:16.430 --> 00:08:21.310 näihin teemoihin liittyen. [Anna Leino:] Kyllä. 105 00:08:21.310 --> 00:08:24.070 Sitten voidaan mennä eteenpäin. 106 00:08:24.070 --> 00:08:28.600 Tässä on paljon puhuttu nykypäivästä ja siitä, mikä tällä hetkellä 107 00:08:28.600 --> 00:08:33.260 puhututtaa, mutta yhtä lailla voidaan ottaa kuva-aineistoja esimerkiksi 108 00:08:33.260 --> 00:08:36.610 sieltä historiallisesta näkökulmasta. Tässäkin on 109 00:08:36.610 --> 00:08:42.600 hyvin iäkäs teos meillä jo ja kaikkien tuntema Edelfeltin 110 00:08:42.600 --> 00:08:46.330 teos. Tästä voidaan sitä historiallista näkökulmaa lapsuuteen 111 00:08:46.330 --> 00:08:52.140 tarkastella, miten me ymmärrämme lapsuuden 112 00:08:52.140 --> 00:08:56.610 näiden vanhempien kuvateosten kautta, 113 00:08:56.610 --> 00:09:02.150 ja miettiä myös sitä, mitkä asiat siihen lapsuuden näkymiseen 114 00:09:02.150 --> 00:09:09.110 vaikuttavat näissä kuvissa, millä tavalla näitä kuvauksia tehdään, ja 115 00:09:09.110 --> 00:09:13.050 sitten sitä kautta näiden vanhempien kuvien kautta katsoa sitä, miten 116 00:09:13.050 --> 00:09:17.990 lapsuus ja lapsen asema on muuttunut osana yhteiskuntaa, 117 00:09:17.990 --> 00:09:21.450 ja ylipäänsä, miksi lapsia kuvataan taiteessa 118 00:09:21.450 --> 00:09:23.980 ja mitä asioita lapset siellä edustavat, 119 00:09:23.980 --> 00:09:27.610 mitä arvoja lapsuuteen ehkä liitetään ja miksi. 120 00:09:27.610 --> 00:09:31.510 Sitten yhtä lailla voidaan miettiä myös sitä nykypäivän kuvaviestintää, joka 121 00:09:31.510 --> 00:09:37.310 on todella runsasta ja monipuolista ja monenlaista tänä päivänä, 122 00:09:37.310 --> 00:09:42.930 minkälaisia haasteita siihen mahdollisesti liittyy etiikan 123 00:09:42.930 --> 00:09:46.760 näkökulmasta, eettisen kuvaviestinnän näkökulmasta. 124 00:09:46.760 --> 00:09:52.100 Sitten ihan, minkälaisia asioita lasten kuvia hyödyntämällä halutaan 125 00:09:52.100 --> 00:09:59.440 esimerkiksi somessa viestittää. Tässä on joitakin vinkkejä kuvaviestinnän 126 00:09:59.440 --> 00:10:06.520 pohdintaan lapsuuden ja lapsuuden muutoksen näkökulmasta. 127 00:10:06.520 --> 00:10:09.220 [Tiina Lämsä:] Sitten on tietysti mahdollista 128 00:10:09.220 --> 00:10:15.690 ottaa tarkasteluun esimerkiksi musiikkiaineistoja, erilaisia kappaleita, joissa 129 00:10:15.690 --> 00:10:22.890 lapsuus on esillä, lapsuutta kuvataan tavalla tai toisella, joko kappaleita lapsenäänellä 130 00:10:22.890 --> 00:10:29.310 tehtynä tai lasten musiikkikappaleita tai 131 00:10:29.310 --> 00:10:35.130 joitain omia kokemuksia luotaavia kappaleita. Ne voivat olla hyvin monenlaisia, 132 00:10:35.130 --> 00:10:41.280 joissa lapset, lapsuusteemat ovat esillä. 133 00:10:41.280 --> 00:10:47.920 Niiden musiikkiesitysten, kappaleiden kautta voidaan ihan samalla lailla 134 00:10:47.920 --> 00:10:51.920 kuin noissa kuva-aineistoissakin lähteä tarkastelemaan sitä, 135 00:10:51.920 --> 00:10:56.220 miten lapsista puhutaan ja miten lapsia kuvaillaan. 136 00:10:56.220 --> 00:10:59.600 Toisaalta sitten, niin kuin kaikissa näissä esimerkeissä 137 00:10:59.600 --> 00:11:04.030 on ollut tätä vallan 138 00:11:04.030 --> 00:11:09.410 rakentumista, mitä valtarakenteita tunnistetaan siellä puheen ja 139 00:11:09.410 --> 00:11:14.750 toiminnan taustalla, ja toisaalta, mitä symboliikkaa lasten 140 00:11:14.750 --> 00:11:16.670 avulla tavoitellaan, 141 00:11:16.670 --> 00:11:21.500 oli se sitten musiikkiesityksessä tai vaikka kuvataiteessa. 142 00:11:21.500 --> 00:11:26.840 Minkälaisia asioita lapset siinä taiteessa 143 00:11:26.840 --> 00:11:29.100 kuvaavat, taiteessa laajemmin? 144 00:11:29.100 --> 00:11:33.860 Sehän voi olla teatteriesityskin, jota tarkastelette. 145 00:11:33.860 --> 00:11:35.660 146 00:11:35.660 --> 00:11:38.120 Mitä asioita lapset siellä taiteessa kuvaavat, ja mistä muista asioista 147 00:11:38.120 --> 00:11:41.550 lasten avulla kerrotaan kuin lapsista ja lapsuudesta? 148 00:11:41.550 --> 00:11:46.850 Eli se symbolinen arvo, ja toisaalta 149 00:11:46.850 --> 00:11:51.770 siinä mennään varmaan vähän juuri näihin arvoihinkin. 150 00:11:51.770 --> 00:11:59.410 No sitten, minkälaisia muutoksia siinä lastenkulttuurissa on tapahtunut. 151 00:11:59.410 --> 00:12:04.020 Onko siinä jotakin ajallista muutosta, tai 152 00:12:04.020 --> 00:12:08.570 onko nykyään niinkään erillään se lastenkulttuuri 153 00:12:08.570 --> 00:12:10.520 ja lapsille tuotettu kulttuuri, 154 00:12:10.520 --> 00:12:14.260 vai voidaanko ajatella, että 155 00:12:14.260 --> 00:12:19.420 kaikki iästä riippumatta kuluttavat samantyyppisiä kulttuurin 156 00:12:19.420 --> 00:12:23.170 tuotteita, vaikkapa musiikkia? 157 00:12:23.170 --> 00:12:28.970 No, miten tunteiden ilmaisu, tunteiden herättely liittyy kuvauksiin 158 00:12:28.970 --> 00:12:30.770 lapsuudesta? 159 00:12:30.770 --> 00:12:36.690 Pyritäänkö lasten avulla tai lapsen äänen esiin tuomisella herättämään hoivan 160 00:12:36.690 --> 00:12:42.290 tunteita tai joitakin omia syviä kokemuksia vanhemmuuteen liittyen, tai onko 161 00:12:42.290 --> 00:12:47.680 siinä kyse vaikkapa nostalgiasta, että halutaan tuoda jokin nostalginen asia mieleen? 162 00:12:47.680 --> 00:12:53.710 Kaikki me olemme olleet lapsia jossakin elämänvaiheessa, ja se on meille kaikille tuttua eri 163 00:12:53.710 --> 00:12:56.910 ajassa. Kiinnitetäänkö semmoisiin 164 00:12:56.910 --> 00:13:02.470 asioihin siinä [huomiota], meidän omiin tunnekokemuksiimme, vai lähdetäänkö sillä tavoittelemaan 165 00:13:02.470 --> 00:13:06.950 jotain [muuta], nämä ovat kuitenkin aina tiettyjä kulttuurin tuotteita. 166 00:13:06.950 --> 00:13:12.460 Siinä on aina se tuottamisen prosessi myös mukana. 167 00:13:12.460 --> 00:13:15.980 Siitä päästään vielä näihin muihin aineistoihin eli myös 168 00:13:15.980 --> 00:13:19.230 lapsiin itseensä kulttuurin tuottajina. 169 00:13:19.230 --> 00:13:21.270 Esimerkiksi 170 00:13:21.270 --> 00:13:26.350 someaineistot ja tubevideot voisivat olla semmoisia, 171 00:13:26.350 --> 00:13:30.630 joissa voidaan tarkastella lapsen omaa tapaa 172 00:13:30.630 --> 00:13:34.950 tai yhtä niistä tuottaa kulttuuria 173 00:13:34.950 --> 00:13:40.600 sekä toisille lapsille, nuorille mutta myös muulle väestölle. 174 00:13:40.600 --> 00:13:46.140 Kaikki nämä erilaiset blogit, podcastit, 175 00:13:46.140 --> 00:13:51.930 muut tämmöiset, uutiset, uutisaineistot kuvaavat 176 00:13:51.930 --> 00:13:57.330 omalla tavallaan omasta näkökulmasta lapsia ja lapsuutta. Siinä nyt ajankohtaisia 177 00:13:57.330 --> 00:14:02.590 aiheita voisivat olla esimerkiksi juuri koronaan liittyvät asiat tai 178 00:14:02.590 --> 00:14:06.500 sodan uutisointiin liittyvät asiat 179 00:14:06.500 --> 00:14:13.650 tai ihan lastenkirjat. Voi olla jokin kuvakirja, jossa olisi jotain 180 00:14:13.650 --> 00:14:18.020 oivaltavaa, jonka haluat tuoda esiin ja lähteä sitä tarkastelemaan, 181 00:14:18.020 --> 00:14:24.170 tai jossakin aikuisten kirjallisuudessa 182 00:14:24.170 --> 00:14:28.940 perheen kuvausta, vaikka lapsuutta perheen osana tai 183 00:14:28.940 --> 00:14:33.250 lasten suhteita, keskinäistä toimintaa, kaverisuhteita, leikkiä, 184 00:14:33.250 --> 00:14:38.770 leikin muutosta historiallisena ilmiönä. 185 00:14:38.770 --> 00:14:42.440 Lasten ja vanhempien väliset suhteet, erilaiset perhesuhteet, 186 00:14:42.440 --> 00:14:47.100 perhemuotojen kuvaamisen tavat 187 00:14:47.100 --> 00:14:52.880 mediassa tai ylipäätään vaikka kirjallisuudessa ja 188 00:14:52.880 --> 00:14:54.840 lapset ihan kuluttajaryhmänä, 189 00:14:54.840 --> 00:14:59.740 miten lapsia ajatellaan 190 00:14:59.740 --> 00:15:04.550 kuluttajina tässä meidän yhteiskunnassamme. 191 00:15:04.550 --> 00:15:08.810 Meidän mahdollisuutemme ovat aika monet tässä digitarinan parissa 192 00:15:08.810 --> 00:15:13.710 toimiessamme, ja voidaan hyödyntää näitä digitarinoita esimerkiksi 193 00:15:13.710 --> 00:15:18.150 omassa työyhteisössä tai opiskelijayhteisössä. 194 00:15:18.150 --> 00:15:24.590 Näistähän voidaan itse tehdä vaikka Youtube-tallennus tai muu, 195 00:15:24.590 --> 00:15:28.470 osallistua tähän keskusteluun erilaisilla foorumeilla 196 00:15:28.470 --> 00:15:33.190 näiden omien digitarinoiden kautta, herätellä ajatuksia 197 00:15:33.190 --> 00:15:39.350 lapsuudesta ja lapsista. 198 00:15:39.350 --> 00:15:44.250 [Minna Maunumäki:] Kyllä, kannustamme kyllä lämpimästi [siihen], että hyödynnätte näitä digitarinoita ja esittelette 199 00:15:44.250 --> 00:15:50.550 niitä vaikka omassa työyhteisössänne tai ystävillenne ja perheellennekin, 200 00:15:50.550 --> 00:15:56.220 niin lähtevät nämä teoriatkin elämään ihan eri tavoilla. Me toivomme 201 00:15:56.220 --> 00:16:02.370 teille kaikille oikein rohkeaa ja uteliasta ja innostavaa opintomatkaa, 202 00:16:02.370 --> 00:16:07.050 oppimismatkaa digitarinan parissa. [Tiina Lämsä:] Juuri näin. 203 00:16:07.050 --> 00:16:09.780 Tervetuloa mukaan! [Anna Leino:] Kyllä, tervetuloa!