WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:02.170 --> 00:00:06.770 Tervehdys mä oon leena valkonen ja tällä kertaa tieteellisen tekstin parissa. 2 00:00:06.770 --> 00:00:10.530 Elikkä mun tarkoitus on käydä läpi joitakin tieteellisen tekstin 3 00:00:10.530 --> 00:00:15.460 kirjoittamiseen liittyviä keskeisiä juttuja. 4 00:00:15.460 --> 00:00:19.980 Mutta ennen kuin mennään tieteelliseen tekstiin erityispiirteisiin, niin lähdetään 5 00:00:19.980 --> 00:00:23.580 ihan vaan hyvästä asiat tekstistä se ja asia kirjoittamisesta. 6 00:00:23.580 --> 00:00:27.880 Koska koska tieteellisen tekstin on syytä myöskin noudattaa hyvän 7 00:00:27.880 --> 00:00:30.450 asian kirjoittamisen periaatteita ja ja se on. 8 00:00:30.450 --> 00:00:35.500 Se on myöskin hyvä asiatekstiä, joka on yksinkertaista ja selkeää. 9 00:00:35.500 --> 00:00:39.680 Asiat pyritään sanomaan mahdollisimman selkeästi. 10 00:00:39.680 --> 00:00:44.520 Joskus voi voidaan ajatella, että tieteellisessä tekstissä, päinvastoin, pyritään sanomaan 11 00:00:44.520 --> 00:00:48.870 asiat mahdollisimman monimutkaisesti, mutta niinhän sen ei pitäisi olla vaan. 12 00:00:48.870 --> 00:00:54.800 Tieteen tehtävä on yrittää luoda selkeyttä ja järjestystä meidän ympärillä oleviin 13 00:00:54.800 --> 00:00:58.280 ilmiöihin ja sillä tavalla myöskin tieteellisen tekstin. 14 00:00:58.280 --> 00:01:02.940 Olisi syytä olla mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää, eikä siitä tee tieteellistä 15 00:01:02.940 --> 00:01:09.200 se, että se asiat on sanottu jotenkin monimutkaisemmin kuin on tarpeen. 16 00:01:09.200 --> 00:01:11.000 Hyvä asia. 17 00:01:11.000 --> 00:01:16.520 Teksti on lyhyttä ja tiivistä ja siinä pyritään lyhyisiin virkeisiin. 18 00:01:16.520 --> 00:01:19.510 Itse asiassa on tutkittu, että meillä kaikilla. 19 00:01:19.510 --> 00:01:25.570 On taipumus kirjoittaa vähän liian pitkiä virkkeitä ja sen takia suosittelisin 20 00:01:25.570 --> 00:01:29.150 sua tekemään tämmöisen 100 sanan testin omasta tekstistäsi. 21 00:01:29.150 --> 00:01:36.170 Elikkä valitset jonkun katkelman omasta asia tekstistäsi lasket siitä 100 sanaa käsittävän 22 00:01:36.170 --> 00:01:41.750 näytteen ja sen jälkeen tarkastelet, että montako virkettä. 23 00:01:41.750 --> 00:01:48.550 Mahtuu siihen sun 100 sanan teksti kätkemään. 24 00:01:48.550 --> 00:01:53.950 Eli virke on aina se pisteiden välissä oleva olevat sanat. 25 00:01:53.950 --> 00:01:57.140 Montako virkettä mahtuu siihen siihen 100 sanaan ja 26 00:01:57.140 --> 00:02:00.020 sitten toisaalta montako pitkää sanaa? 27 00:02:00.020 --> 00:02:05.700 Käytät niissä 100 sanassa ja pitkäksi sanaksi määritellään tässä sana, 28 00:02:05.700 --> 00:02:10.680 joka on perusmuodossaan 6 kirjainta tai enemmän. 29 00:02:10.680 --> 00:02:15.660 Ja kun on arvioitu hyvää aikakauslehti tai sanomalehti tekstiä, niin niin 30 00:02:15.660 --> 00:02:19.860 tavoitteena pitäisi olla se, että että tähän 100 sanaan mahtuisi vähintään 31 00:02:19.860 --> 00:02:23.420 8 virkettä ja ja enintään 20 pitkää sanaa. 32 00:02:23.420 --> 00:02:28.700 Totta kai nää on semmoisia noin arvioita, mutta. 33 00:02:28.700 --> 00:02:33.720 Mutta tää on silti ihan hyvä tapa tarkastella sitä omaa tekstiä ja niinku sanoin, useimmilla 34 00:02:33.720 --> 00:02:39.360 meistä on taipumusta turhan pitkiinkkeisiin ja kannattaakin aina välillä miettiä, että voisiko 35 00:02:39.360 --> 00:02:43.660 sinne pilkun sijaan kuitenkin johonkin kohtaan laittaakin pisteen. 36 00:02:43.660 --> 00:02:49.600 No yksi asia tekstin hyvän asiatekstin piirre on se, että jokaisen lauseen tulee 37 00:02:49.600 --> 00:02:55.340 sanoa jotakin, siellä ei ole tyhjiä lauseita jo joissa vaan pyöritellään asioita 38 00:02:55.340 --> 00:03:00.370 vaan jokaisella lauseella ja virkkeellä on viesti. 39 00:03:00.370 --> 00:03:03.150 Hyvä asia. Teksti on myöskin jäsennelty loogisesti. 40 00:03:03.150 --> 00:03:09.570 Siinä säilyy punainen lanka ja asiat on on loogisessa ja helposti seurattavissa 41 00:03:09.570 --> 00:03:14.400 järjestää seurattavissa olevassa järjestyksessä. 42 00:03:14.400 --> 00:03:18.060 Teksti kappaleissa olennaiset asiat sanotaan ensin useimmiten 43 00:03:18.060 --> 00:03:34.370 mielellään siinä ensimmäisessä virkkeessä. Yksi testikappaleessa 44 00:03:34.370 --> 00:03:38.040 on on yleensä yksi asia, jota käsitellään lausetasolla. 45 00:03:38.040 --> 00:03:42.140 Pääasiat sanotaan päälauseissa sivuasiat sivulauseissa käsitteitä käytetään yksiselitteisesti 46 00:03:42.140 --> 00:03:46.460 ja se on yksi asiakirjoja ottamisen tärkeä piirre, että että käsitteitä ei vaihdella vain 47 00:03:46.460 --> 00:03:46.460 huvin vuoksi tai tai tai niitä ei käytetä jotenkin epämääräisesti, vaan 48 00:03:46.460 --> 00:03:46.860 vaan pyritään siihen, että. 49 00:03:46.860 --> 00:03:49.670 Käsitteillä on tietty merkitys. Hyvä asia. 50 00:03:49.670 --> 00:03:56.810 Teksti on myöskin konkreettista ja siinä suositaan verbejä substantiivien sijaan ja. 51 00:03:56.810 --> 00:04:02.780 Esimerkin siitä että mitä mitä tää tarkoittaa niin löydät tuosta oikeanpuoleisesta. 52 00:04:02.780 --> 00:04:06.320 Laatikosta puhutaan substantiivitaudista, joka tuo usein 53 00:04:06.320 --> 00:04:09.900 tekstiin sellaista kapulakieliäisyyttä. 54 00:04:09.900 --> 00:04:16.160 Eli on parempi opastaa tai opettaa kuin antaa opastusta. 55 00:04:16.160 --> 00:04:22.440 On tota parempi haastatella kuin sanoa, että toteutin haastattelun. 56 00:04:22.440 --> 00:04:26.040 Tai on parempi sanoa, että asiaa tutkitaan kun että suoritetaan 57 00:04:26.040 --> 00:04:28.770 tutkimus ja tästä on kysymys tästä. 58 00:04:28.770 --> 00:04:33.970 Substanssi tässä substantiivitaudista ja ja tosiaan on parempi käyttää aktiivisia 59 00:04:33.970 --> 00:04:40.970 verbejä kun ilmaista asioita substantiivien kautta. 60 00:04:40.970 --> 00:04:46.270 No sitten voitaisiin mennä tarkemmin, mihin tieteellisen tekstin erityispiirteisiin. 61 00:04:46.270 --> 00:04:52.790 Sen lisäksi että että sen on syytä olla hyvä asiatekstiä. 62 00:04:52.790 --> 00:04:57.990 Yksi semmoinen erityispiirre on se, että että kun tieteellisessä tekstissä niin vahvasti 63 00:04:57.990 --> 00:05:04.310 yleensä tukeudutaan lähteisiin tai kirjoitetaan jostakin tutkimustuloksista, niin 64 00:05:04.310 --> 00:05:08.560 niin se kirjoittaminen ja tekstin tuottaminen on myöskin hyvin vahvasti yhteydessä 65 00:05:08.560 --> 00:05:11.490 lukemiseen ja toisaalta tutkimuksen tekemiseen. 66 00:05:11.490 --> 00:05:15.770 Elikkä se sillä tavalla ei ole sellaista erillistä tai 67 00:05:15.770 --> 00:05:20.200 irrallista tai itsenäistä toimintaa. 68 00:05:20.200 --> 00:05:23.850 Sitten tieteelliselle tekstille on tyypillistä se, että että 69 00:05:23.850 --> 00:05:28.020 siinä asiat pitää perustella eli argumentoida. 70 00:05:28.020 --> 00:05:30.700 Ja yleensä se tehdään lähdekirjallisuuden avulla tai 71 00:05:30.700 --> 00:05:32.860 aikaisempien tutkimustulosten avulla. 72 00:05:32.860 --> 00:05:38.200 Tai jos ollaan tekemässä tai kirjoittamassa omaa tutkimusta tai tutkielmaa, niin silloin 73 00:05:38.200 --> 00:05:42.760 ne asiat perustellaan mahdollisesti sen oman tutkimuksen tuloksilla. 74 00:05:42.760 --> 00:05:47.080 Elikkä aina pitää kertoa mihin ne ajatukset, tiedot ja johtopäätökset, 75 00:05:47.080 --> 00:05:52.830 joista kirjoitetaan niin perustuu. 76 00:05:52.830 --> 00:05:58.050 Ja siihen liittyy myös se, että että tieteellinen teksti on on sillä tavalla 77 00:05:58.050 --> 00:06:02.050 läpinäkyvää, että siitä pystyy päättelemään siitä tekstistä, että mikä tässä 78 00:06:02.050 --> 00:06:07.650 tekstissä on kirjoittajan omaa ajattelua tai näkemystä tai tutkimustuloksia 79 00:06:07.650 --> 00:06:10.210 ja mikä sitten taas on lainattu muita. 80 00:06:10.210 --> 00:06:15.330 Ja tässä tulee tietysti sitten mukaan viittaus käytännöt, joita joista puhutaan vähän 81 00:06:15.330 --> 00:06:21.070 enemmänkin tässä tällä tallenteella, joskaan niihin ei mennä nyt mitenkään pilkun 82 00:06:21.070 --> 00:06:25.070 tarkasti, vaan niitä sitten opiskellaan eri yhteyksissä. 83 00:06:25.070 --> 00:06:30.620 Tieteellinen teksti on on puolueetonta ja asenteetonta. 84 00:06:30.620 --> 00:06:34.040 Tutkittu tieto pyrkii aina siihen, että se on puolueetonta 85 00:06:34.040 --> 00:06:36.820 ja se tarvittaessa korvautuu tai uusiutuu. 86 00:06:36.820 --> 00:06:45.140 Jos huomataan että että että se ei ole oikeaa silloin jos tieteellistä tietoa käytetään johonkin 87 00:06:45.140 --> 00:06:49.120 tarkoitusperiin, niin silloin on kyse yleensä enemmänkin propagandasta. 88 00:06:49.120 --> 00:06:55.680 Kun kun varsinaisesta tutkimuksesta ja tieteellisestä tekstistä, joka joka tosiaan pyrkii siihen, 89 00:06:55.680 --> 00:07:03.330 että se ei edusta mitään ideologioita vaan on on asenteetonta ja puolueeton. 90 00:07:03.330 --> 00:07:07.590 Tieteellisessä tekstissä myöskin tietty yksi tulkintaisuus on tärkeä ja 91 00:07:07.590 --> 00:07:11.230 selkeys ja sen takia käsitteet on aika keskeisessä roolissa. 92 00:07:11.230 --> 00:07:17.170 Niitä käytetään täsmällisesti ja ja tärkeimmät käsitteet yleensä myöskin on syytä määritellä 93 00:07:17.170 --> 00:07:24.350 tieteellisessä tekstissä, että jos jos fiktiivisessä tekstissä usein ansio on se se, 94 00:07:24.350 --> 00:07:30.980 että pystytään kuvailemaan jotakin ilmiötä monin eri käsittein ja ja saattaa olla, että 95 00:07:30.980 --> 00:07:34.350 niitä käsitteitä käytetään hyvinkin rikkaasti, niin. 96 00:07:34.350 --> 00:07:40.130 Niin tieteellisessä tekstissä käsitteiden kanssa ollaan aika tarkkoja ja pyritään 97 00:07:40.130 --> 00:07:44.710 käyttämään samasta asiasta samaa käsitettä sen tekstin sisällä. 98 00:07:44.710 --> 00:07:49.530 Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö joskus jotakin asiaa voitaisi tarkastella. 99 00:07:49.530 --> 00:07:56.040 Yllättävästi näkökulmasta jonkun uuden käsitteen käsitteen avulla. 100 00:07:56.040 --> 00:07:58.880 Ja sitten se, että tieteellisessä tekstissä usein pyritään. 101 00:07:58.880 --> 00:08:04.280 Olipa sitten kyse esseestä tai tutkielmasta tai vaikka tutkimuskatsauksessa, 102 00:08:04.280 --> 00:08:07.160 niin siinä pyritään löytämään jotakin uutta tietoa. 103 00:08:07.160 --> 00:08:16.090 Joku uusi näkökulma siihen ilmiöön, josta ollaan kiinnostuneita. 104 00:08:16.090 --> 00:08:20.610 No tuossa jo puhuin että että lähteisiin viittaaminen on semmoinen asia, joka on tyypillistä 105 00:08:20.610 --> 00:08:25.500 tieteelliselle tekstille ja ja johon monesti ensimmäisenä kiinnitetään huomiota kun 106 00:08:25.500 --> 00:08:29.950 luetaan vaikkapa vaikkapa tutkimusartikkelia tai jotakin muuta tieteellistä tekstiä, 107 00:08:29.950 --> 00:08:32.920 että se sisältää hyvin paljon viittauksia. 108 00:08:32.920 --> 00:08:38.990 Viittauksia muiden kirjoittamiin teksteihin eli lähdeviitteitä. 109 00:08:38.990 --> 00:08:43.830 Ja minkä takia niitä sitten on niin paljon ja minkä takia yleensä viitataan? 110 00:08:43.830 --> 00:08:48.560 Ehkä se perimmäinen syy on se, että tieteellistä tekstiä ei niin kuin kirjoiteta irrallisena 111 00:08:48.560 --> 00:08:53.770 henkilökohtaisena tarinana, vaan sitä kirjoitetaan tavallaan tiedeyhteisössä. 112 00:08:53.770 --> 00:08:57.370 Ja oikeastaan se, että viitataan lähteisiin on on keskustelua 113 00:08:57.370 --> 00:08:59.270 tän tän tiedeyhteisön kanssa. 114 00:08:59.270 --> 00:09:04.890 Elikkä kirjoittaja osoittaa, että mä oon perehtynyt tähän aiheeseen, josta mä kirjoitan niin 115 00:09:04.890 --> 00:09:12.330 siihen liittyvään aikaisempaan tutkimustietoon ja ja mä sitten tavallaan. 116 00:09:12.330 --> 00:09:18.030 Keskustelen tässä tekstissäni sen sen aikaisemman tutkimustiedon kanssa ja aikaisempien 117 00:09:18.030 --> 00:09:23.820 lähteiden ja ja pohdintojen kanssa, jota muut ovat tästä aiheesta tehneet. 118 00:09:23.820 --> 00:09:26.080 Viittaaminen on myöskin sillä tavalla reilua, että siinä 119 00:09:26.080 --> 00:09:28.100 annetaan tunnustus sille, jolle se kuuluu. 120 00:09:28.100 --> 00:09:36.210 Elikkä ei esitetä toisten asioita omina silloin kun ne on silloin kun ne ei ole omia. 121 00:09:36.210 --> 00:09:41.320 Ja se myös tosiaan osoittaa se lähteiden käyttäminen, että Kirjoittaja on perehtynyt. 122 00:09:41.320 --> 00:09:45.380 Asioihin hän on perehtynyt aikaisempaan tietoon ja tutkimukseen 123 00:09:45.380 --> 00:09:48.880 siitä aiheesta, josta hän kirjoittaa. 124 00:09:48.880 --> 00:09:54.840 Ja sillä tavoin se, että että tekstissä on johdonmukaisesti viitattu ja ja siitä löytyy asianmukainen 125 00:09:54.840 --> 00:10:01.160 lähdeluettelo, niin se on osoitus myöskin tekstin luotettavuudesta ja ja kun ne merkitään 126 00:10:01.160 --> 00:10:06.000 tarkasti ne lähteet sinne tekstiin niin sieltä on helppo päätellä että mikä on sitten kirjoittajan 127 00:10:06.000 --> 00:10:12.520 omaa osuutta tässä työssä ja mikä mikä on muilta lainattua ja se helpottaa myöskin lukijaa 128 00:10:12.520 --> 00:10:18.100 sillä tavalla, että lukija pystyy tarkistamaan mihin Kirjoittaja on perustanut ne tietonsa 129 00:10:18.100 --> 00:10:21.190 ja tekstit niin sen tekstinsä ja. 130 00:10:21.190 --> 00:10:27.110 Hän myöskin sitten pystyy löytämään ja tarkistamaan tarkistamaan ne tiedot joihin. 131 00:10:27.110 --> 00:10:31.860 Joihin viitataan. 132 00:10:31.860 --> 00:10:35.080 No sekin on tärkeä kysymys, että miten sitten viitataan näin niinku 133 00:10:35.080 --> 00:10:38.260 yleisellä tasolla kun ei mennä vielä niihin. 134 00:10:38.260 --> 00:10:43.760 Tarkkoihin viittaus sääntöihin yksi semmoinen tärkeä periaate on se, että vaikka teksti 135 00:10:43.760 --> 00:10:49.700 sisältää paljon viittauksia, niin niin se on kuitenkin se kirjoittaja se tieteellisen 136 00:10:49.700 --> 00:10:54.100 tekstin kirjoittaja, joka siitä tarinaa kuljettaa, eikä ne viittaukset, että siellä 137 00:10:54.100 --> 00:10:59.780 ei vaan ole peräjälkeen viittauksia jossakin satunnaisessa järjestyksessä vaan vaan 138 00:10:59.780 --> 00:11:02.820 Kirjoittaja on se joka määrää juonen. 139 00:11:02.820 --> 00:11:09.810 Ja hyvä tämmöinen vertauskuva tieteellisen tekstin kirjoittajasta on mun mielestä tämmöinen puheenjohtaja 140 00:11:09.810 --> 00:11:15.300 vertaus, että että Kirjoittaja on tavallaan niinku puheenjohtaja, joka jakelee puheenvuoroja 141 00:11:15.300 --> 00:11:18.600 eri lähteille, että virtanen on tutkinut asiaa tältä kannalta. 142 00:11:18.600 --> 00:11:24.220 Kun sitten taas lahtinen lahtinen katsoo asiaa tämän käsitteen valossa ja ja sitten 143 00:11:24.220 --> 00:11:32.320 taas smith on saanut tämmöisiä tuloksia elikkä elikkä tota se kirjoittaja aktiivisesti 144 00:11:32.320 --> 00:11:35.960 ikään kuin jakaa puheenvuoroja lähteille tekstissään. 145 00:11:35.960 --> 00:11:39.560 Hän myöskin keskustelee näiden lähteiden kanssa esimerkiksi 146 00:11:39.560 --> 00:11:43.310 essee esseessä mä voin kirjoittajana. 147 00:11:43.310 --> 00:11:49.260 Arvioida omia ajatuksiani tai joitakin kokemuksiani tai tai mahdollisia tutkimus. 148 00:11:49.260 --> 00:11:52.650 Jos mä teen tutkimusta, niin mä voin arvioida niitä omia tutkimustuloksia, 149 00:11:52.650 --> 00:12:00.090 niin lähdekirjallisuutta vasten ja ja päinvastoin. 150 00:12:00.090 --> 00:12:03.550 Sitten sillä tavalla ne myöskään ei ole irrallisia siitä 151 00:12:03.550 --> 00:12:05.780 kirjoittajan kirjoittamasta tekstistä. 152 00:12:05.780 --> 00:12:10.100 Ne ne lainaukset ja viitteet, että niitä voidaan kommentoida, niitä voidaan 153 00:12:10.100 --> 00:12:14.130 perustellusti myös kritisoida, mutta yleensä sekin tapahtuu sitten toisten 154 00:12:14.130 --> 00:12:19.050 lähteiden avulla eli sellaisesta mielipiteestä tieteellisessä tekstissä ei, 155 00:12:19.050 --> 00:12:25.860 ei koskaan ole kysymys pelkistä mielipiteistä. 156 00:12:25.860 --> 00:12:29.560 Periaate on se, että että siitä lähteen tekstiä tiivistetään omin 157 00:12:29.560 --> 00:12:35.330 sanoin hyvin harvoin ja vain tietyissä tietyissä. 158 00:12:35.330 --> 00:12:39.270 Tilanteissa voidaan käyttää suoria lainauksia, mutta yleensä on tarkoitus että 159 00:12:39.270 --> 00:12:43.630 että kirjoittaja sitä lähteen tekstiä myöskin kirjoittaa omin sanoin ja se 160 00:12:43.630 --> 00:12:48.070 on yks tärkeä taito tieteellisessä kirjoittamisessa. 161 00:12:48.070 --> 00:12:52.230 Tärkeintä on myöskin luotettavuus sillä tavalla, että ei ole tarkoitus, että niitä 162 00:12:52.230 --> 00:13:00.630 lähteiden yksittäisiä virkkeitä tai lyhyitä katkelmia irrotetaan jotenkin asiayhteydestään 163 00:13:00.630 --> 00:13:05.610 ja että että että se joka niitä lainaa niin käyttäisi niitä jotenkin omien ajatustensa 164 00:13:05.610 --> 00:13:09.040 tukemiseen, vaan tärkeä pyrkii ymmärtämään. 165 00:13:09.040 --> 00:13:14.380 Ymmärtämään niitä lähteitä niiden omassa kontekstissa ja ja sen ja sieltä 166 00:13:14.380 --> 00:13:20.700 omasta sen lähteen omasta lähtökohdasta käsin käsin niin että että ne viittaukset 167 00:13:20.700 --> 00:13:23.980 on sitten myöskin mahdollisimman luotettavia. 168 00:13:23.980 --> 00:13:29.740 Ja nyt mä tässä ensimmäisen kerran otan esille tän apa 7 viittaus tyylin jota. 169 00:13:29.740 --> 00:13:32.700 Jota nykyisin suositellaan käytettäväksi. 170 00:13:32.700 --> 00:13:37.740 Kasvatustieteellisessä oppiaineissa elikkä erityispedagogiikan kasvatustieteessä 171 00:13:37.740 --> 00:13:40.150 aikuiskasvatustieteen varhaiskasvatus. 172 00:13:40.150 --> 00:13:43.740 Tieteessä ja myöskin perheopinnoissa. 173 00:13:43.740 --> 00:13:48.900 Ja siihen ei mennä sen tarkemmin nyt tähän apa 7 viittaus ohjeisiin vaan siihen 174 00:13:48.900 --> 00:13:55.130 sitten löytyy omat ohjeensa, joihin toivon teidän teidän. 175 00:13:55.130 --> 00:14:06.050 Perehtyvän, mutta se on se viittaus ohjeistus, jota jota nykyisin käytetään. 176 00:14:06.050 --> 00:14:09.280 Äsken tuossa totesin, että. 177 00:14:09.280 --> 00:14:14.520 Että on tärkeää sanoa, että kirjoittaja tekstissään. 178 00:14:14.520 --> 00:14:19.680 Sanoo omin sanoin sen minkä mitä hän lainaa jostakin lähteestä 179 00:14:19.680 --> 00:14:23.140 ja tässä on nyt 2 esimerkkiä erilaisista lainausta. 180 00:14:23.140 --> 00:14:25.930 Yksi ja saman tekstin pohjalta. 181 00:14:25.930 --> 00:14:33.730 Oleellistahan on aina että että se miten mä lainaan niin liittyy siihen mun omaan tekstiini, 182 00:14:33.730 --> 00:14:38.510 että se ikään kuin pomppaa sieltä semmoisena irrallisena erillisenä ajatuksena. 183 00:14:38.510 --> 00:14:43.570 Mutta toisaalta kuitenkin niin, että mä en muokkaa sitä liikaa niin että se ei enää vastaa 184 00:14:43.570 --> 00:14:51.630 sitä alkuperäistekstin ja tässä on nyt 2 2 tapaa lainata samaa 185 00:14:51.630 --> 00:14:58.300 alkuperäistekstin jossa pohditaan sitä, että että että on hyvä pitää mielessä että. 186 00:14:58.300 --> 00:15:02.620 Että näillä erilaisilla tutkimuksen lähestymistavoilla elikkä laadullisilla 187 00:15:02.620 --> 00:15:07.580 ja määrällisillä on välinearvo ne jo itseisarvoja ja niitä käytetään 188 00:15:07.580 --> 00:15:11.270 välineinä tietyn ongelman ratkaisemisessa. 189 00:15:11.270 --> 00:15:15.010 Eli tärkeintä on se, millaisia ongelmia ne auttaa parhaiten ratkaisemaan. 190 00:15:15.010 --> 00:15:18.310 Eli tässä oikeastaan aika paljon toistetaankin. 191 00:15:18.310 --> 00:15:20.760 Samaa asiaa puhutaan tästä. 192 00:15:20.760 --> 00:15:26.860 Eri metodein välinearvosta ja siitä, että oleellista on se, että millaisia ongelmia 193 00:15:26.860 --> 00:15:31.640 ne auttaa parhaiten ratkaisemaan ja sillä perusteella tehdään sitten valinta, että 194 00:15:31.640 --> 00:15:35.060 käytetäänkö laadullista vai määrällistä menetelmää. 195 00:15:35.060 --> 00:15:41.210 Näin jotenkin tulkitsisin tämän tämän alkuperäistekstin, että sen keskeisin viesti on 196 00:15:41.210 --> 00:15:47.740 se, että tutkimusmenetelmien valinta tehdään sillä perusteella, että. 197 00:15:47.740 --> 00:15:52.580 Että mikä sopii minkäänlaisen tutkimusongelman ratkaisemiseen ja tässä on nyt 2 ehdotusta 198 00:15:52.580 --> 00:15:57.710 siitä, että miten tätä voisi sitten omassa tekstissään jos pohtii näitä samoja asioita 199 00:15:57.710 --> 00:16:04.420 niin niin lainata ja ensimmäisessä korostetaan tätä. 200 00:16:04.420 --> 00:16:08.340 Tätä, että tutkimusmenetelmää ei voi valita irrallaan siitä kysymyksestä, 201 00:16:08.340 --> 00:16:11.530 johon tutkimuksella haetaan vastausta. 202 00:16:11.530 --> 00:16:14.650 Puusa ja juuti korostavat. 203 00:16:14.650 --> 00:16:19.290 Että laadullisen tai määrällisen tutkimusmenetelmän valintaa tutkimuksen lähestymistavaksi ei 204 00:16:19.290 --> 00:16:23.950 voi tehdä irrallaan siitä kysymyksestä, johon tutkimuksella haetaan vastausta. 205 00:16:23.950 --> 00:16:31.070 Eli tässä ei toisteta tätä termiä ongelma eikä puhuta välinearvosta tai itseisarvoista, mutta 206 00:16:31.070 --> 00:16:36.630 korostetaan sitä, että se se mihin tutkimuksella haetaan vastausta, niin se ratkaisee sen, että 207 00:16:36.630 --> 00:16:42.390 mitä me metodia käytetään tai toisen toinen vähän lyhyempi lainaus. 208 00:16:42.390 --> 00:16:47.140 Tutkimusongelma ratkaisee sen, onko tarkoituksenmukaista käyttää tutkimuksessa 209 00:16:47.140 --> 00:16:52.440 laadullista vai määrällistä tutkimusmenetelmää. 210 00:16:52.440 --> 00:16:55.750 2 vähän erityyppistä lainausta, mutta jotka noudattelee 211 00:16:55.750 --> 00:17:02.900 tuon alkuperäistekstin ajatusta. 212 00:17:02.900 --> 00:17:08.680 No toinen näitä erilaisia painotuksia viittaamisessa on sitten sitten erilaisia. 213 00:17:08.680 --> 00:17:12.900 Elikkä sitten kun sinne tekstiin kirjoitetaan niitä lähteitä, niin voi myöskin 214 00:17:12.900 --> 00:17:18.600 pohtia sitä, että puhutaan tämmöisestä 2 erilaisesta viittaamisen painotuksesta 215 00:17:18.600 --> 00:17:22.630 asiantuntijapainotteisesti ja sitten sisältöpainotteisesti. 216 00:17:22.630 --> 00:17:30.380 Ja tää on enemmän semmoinen ehkä tekninen asia, että miten se viittaus tehdään, kun kun sisällöllinen 217 00:17:30.380 --> 00:17:33.800 tää asiantuntijapainotteinen viittaus tapa tarkoittaa sitä, että. 218 00:17:33.800 --> 00:17:35.870 Mainitaan ensin se. 219 00:17:35.870 --> 00:17:41.510 Asiantuntija elikkä se se lähtee kirjoittaja josta ollaan lainaamassa 220 00:17:41.510 --> 00:17:46.010 leonardin mukaan lapsuus ei ole sitä ja sitä. 221 00:17:46.010 --> 00:17:50.340 Tai energia korhonen löysivät tutkimuksessaan. 222 00:17:50.340 --> 00:17:52.960 Ja tässä tavallaan se viitteen suunta on eteenpäin. 223 00:17:52.960 --> 00:17:58.570 Elikkä ensin mainitaan viite ja sitten sitten kerrotaan edempänä, että mitä tämä leonardo 224 00:17:58.570 --> 00:18:04.820 di leonard tai legia korhonen ovat sanoneet tai tutkineet tai löytäneet. 225 00:18:04.820 --> 00:18:11.450 No sitten tämmöinen sisältöpainotteinen mittaustapa kertoo ensiksi asian. 226 00:18:11.450 --> 00:18:15.990 Kerrotaan, että perinteisten vanhemmuuden ulottuvuuksien lisäksi myös psykologinen kontrolli 227 00:18:15.990 --> 00:18:22.190 määritellään nykyisin vanhemmuustyyliksi ja loppuun viite kiiskilä ynnä muuta. 228 00:18:22.190 --> 00:18:25.350 Ja tavallaan tässä voi sanoa, että se viitteen suuntaan on taaksepäin. 229 00:18:25.350 --> 00:18:29.810 Elikkä se viite on siellä lopussa ja ja sitä ennen jo kerrotaan, 230 00:18:29.810 --> 00:18:34.540 että mitä kiiskilä ynnä muut väittävät. 231 00:18:34.540 --> 00:18:38.420 Ja paitsi tämmöinen tekninen asia, niin tässähän on myöskin se sävyero, että halutaanko 232 00:18:38.420 --> 00:18:43.500 korostaa sitä kirjoittajaa vai halutaanko korostaa sisältöä ja tätäkin asiaa voit 233 00:18:43.500 --> 00:18:49.810 kirjoittaessasi tieteellistä tekstiä ja miettiä. 234 00:18:49.810 --> 00:18:53.470 No myöskin sillä, että minkälaista verbiä käyttää silloin kun viittaa johonkin 235 00:18:53.470 --> 00:18:59.910 lähteeseen, niin niin on merkitystä on eri asia jos mä. 236 00:18:59.910 --> 00:19:04.930 Sanon jonkun viittauksen yhteydessä, että joku toteaa tulostensa perusteella 237 00:19:04.930 --> 00:19:10.370 tai joku osoittaa jonkun asian vääräksi tai oikeaksi. 238 00:19:10.370 --> 00:19:13.290 Kuin että jos mä sanoisin vaikka, että joku. 239 00:19:13.290 --> 00:19:19.480 Arvelee tai. Uskoo tai epäilee tai väittää. 240 00:19:19.480 --> 00:19:23.020 Että tietystikään mä en voi kirjoittajana valita mielivaltaisesti 241 00:19:23.020 --> 00:19:25.100 sitä verbiä jota mä käytän. 242 00:19:25.100 --> 00:19:30.280 Mutta mutta kun on erityyppisiä lähteitä, jotkut on tutkimuksia, jossa on saatu tuloksia 243 00:19:30.280 --> 00:19:35.940 ja osoitettu ja sitten on on sen tyyppisiä tekstejä, joissa on pohdittu jotakin asiaa 244 00:19:35.940 --> 00:19:41.070 tai tai esitetty jopa mielipiteitä, niin silloin se on syytä syytä sillä verbiä, 245 00:19:41.070 --> 00:19:46.490 jota käyttää niin myöskin osoittaa, koska se se kertoo siitä siitä lainauksesta sillä 246 00:19:46.490 --> 00:19:49.440 tavoi enemmän ja siitä, että mi. 247 00:19:49.440 --> 00:19:55.950 Ja tyyppisestä lähteestä lähteestä on kysymys, että myöskin myöskin näitä erilaisia verbejä 248 00:19:55.950 --> 00:20:02.600 kannattaa pitää mielessä silloin kun kirjoittaa omaa tieteellistä tekstiä. 249 00:20:02.600 --> 00:20:07.700 Sonja krimillä on mielenkiintoisella tavalla jäsentynyt sitä, että. 250 00:20:07.700 --> 00:20:12.990 Että kuka tieteellisessä tekstissä puhuu tai kenen ääni sieltä tekstistä. 251 00:20:12.990 --> 00:20:17.110 Kuuluu tai kenen ääni siellä tekstissä? 252 00:20:17.110 --> 00:20:22.540 Milloinkin on esillä ja hän on sitä mieltä, että lukijan on olisi pystyttävä seuraamaan sitä 253 00:20:22.540 --> 00:20:28.730 lukiessaan tieteellistä tekstiä, että ensinnäkin sieltä tekstistä kuuluu tämmöinen alan alan 254 00:20:28.730 --> 00:20:32.570 sen tieteenalan tai ammattialan tämmöinen yleinen ja yhteinen ääni. 255 00:20:32.570 --> 00:20:37.650 Se on sen sen tietyn alan yleistietoa, jonka sen alan ammatti ihmiset 256 00:20:37.650 --> 00:20:41.930 yleisesti tietää tai tai jakaa tai hyväksyy. 257 00:20:41.930 --> 00:20:46.740 Sen tunnistaminen voi olla joskus vaikeaa myöskin kirjoittajalle, koska 258 00:20:46.740 --> 00:20:49.710 koska ei aina tiedä, että mitkä on esimerkiksi sellaisia käsitteitä, 259 00:20:49.710 --> 00:20:52.240 jotka pitää määritellä tai mikä on semmoinen. 260 00:20:52.240 --> 00:20:55.330 Semmoinen asia mitä pitää avata, mutta tää on semmoinen asia jossa 261 00:20:55.330 --> 00:20:59.650 varmasti harjaantuu ja myöskin sen oman alan tekstejä lukemalla pääsee 262 00:20:59.650 --> 00:21:03.710 käsiksi siihen, että että mitä on syytä. 263 00:21:03.710 --> 00:21:08.740 Syytä ikään kuin selittää lukijalle ja ja mitä sitten oletetaan, että 264 00:21:08.740 --> 00:21:11.780 on tämän alan sellaista yleisesti tiedettyä tietoa. 265 00:21:11.780 --> 00:21:15.940 Ehkä tähän liittyy se keskustelu, kun muistan joskus kuulee niin kritiikkiä, että 266 00:21:15.940 --> 00:21:20.340 että kasvatustieteilijät suurin piirtein määrittelevät pulpetinkin tutkimuksissaan 267 00:21:20.340 --> 00:21:23.680 ja varmasti se pulpetin määritteleminen menee jo tähän. 268 00:21:23.680 --> 00:21:26.520 Alan yleistietoa on, että sitä ei tarvitse tehdä, mutta 269 00:21:26.520 --> 00:21:28.860 että ja aina ei ole kovin helppoa. 270 00:21:28.860 --> 00:21:34.460 Helppoa vetää sitä rajaa, että mikä on sitä yleistietoa, mutta joka tapauksessa 271 00:21:34.460 --> 00:21:36.830 se on etnisillä on sitä mieltä, että siellä tekstissä. 272 00:21:36.830 --> 00:21:41.360 Että kuuluu tieteellisestä tekstistä myös sen oman alan yleisesti tiedossa 273 00:21:41.360 --> 00:21:46.220 oleva tieto, joka ei vaadi niitä lähde viittauksia. 274 00:21:46.220 --> 00:21:52.840 Ja sitten sieltä sieltä kuuluu se käytettyjen lähteiden ääni ja kirjoittajan oma ääni. 275 00:21:52.840 --> 00:21:56.300 Ja tietysti tää käytettyjen lähteiden ääni on helppo tunnistaa 276 00:21:56.300 --> 00:21:58.660 sieltä niiden Lahden viitteiden avulla. 277 00:21:58.660 --> 00:22:02.780 Mutta ehkä sitten tää kirjoittajan oma ääni ja toisaalta se alan. 278 00:22:02.780 --> 00:22:07.760 Tämmöinen yleinen ääni, niin niiden tunnistaminen on sitten joskus vaikeampaa, mutta 279 00:22:07.760 --> 00:22:11.540 se, että lukijan on pystyttävä erottamaan, että mikä on peräisin lähteestä ja mikä on 280 00:22:11.540 --> 00:22:17.820 kirjoittajan omaa havainnointia tai kannanottoa tai pohdintaa. 281 00:22:17.820 --> 00:22:25.150 Niin tää jako on jo helpompi osoittaa siellä tekstissä koska koska se lähtein. 282 00:22:25.150 --> 00:22:33.540 Ja ääni sitten sitten löytyy sieltä viittausten takaa. 283 00:22:33.540 --> 00:22:39.040 Sitä paljon tosiaan on pohdittu ja pohditaan että että mikä on sitä kirjoittajaa 284 00:22:39.040 --> 00:22:43.040 tai sanotaan että tekstissä olisi hyvä olla sitä omaa pohdintaa tai siellä 285 00:22:43.040 --> 00:22:47.820 olisi hyvä kuulua se myöskin se kirjoittajan oma ääni tai näkyä hänen oma 286 00:22:47.820 --> 00:22:53.280 ajattelunsa, niin mitä se sitten oikein on? 287 00:22:53.280 --> 00:22:58.420 Ehkä on helpompi lähteä siitä liikkeelle, että mitä se ei ainakaan ole. 288 00:22:58.420 --> 00:23:02.640 Että se ei ole sellaisten henkilökohtaisten tarinoiden kertomista, että ne 289 00:23:02.640 --> 00:23:06.660 ei kuulu tieteelliseen tekstiin, ellei sitten joskus jotakin omaa kokemusta 290 00:23:06.660 --> 00:23:09.500 tarkastella vaikkapa lähteiden käsitteiden avulla. 291 00:23:09.500 --> 00:23:14.320 Mutta se on eri asia tämmöisten virallisten omien tarinoiden tai tai 292 00:23:14.320 --> 00:23:19.310 mielipiteiden kertominen ei kuulu tieteelliseen tekstiin ja sitä ei 293 00:23:19.310 --> 00:23:24.760 haeta silloin kun puhutaan omasta ajattelusta. 294 00:23:24.760 --> 00:23:27.730 Oikeastaan mielipiteet ei edes kuulu. 295 00:23:27.730 --> 00:23:32.050 Tieteelliseen tekstiin, koska kun lukee tieteellistä tekstiä, niin silloin ei olla 296 00:23:32.050 --> 00:23:36.830 kiinnostuneita sen kirjoittajan mielipiteistä vaan siitä mitä hän on löytänyt lähteistä 297 00:23:36.830 --> 00:23:41.040 tai mitä hän on löytänyt omasta tutkimuksestaan. 298 00:23:41.040 --> 00:23:43.390 Tämmöisiä varmoja. 299 00:23:43.390 --> 00:23:49.810 Arki mielipiteitä löytyy vaikkapa vaikkapa paikallislehtien lyhyistä, mutta mutta ne ei kuulu 300 00:23:49.810 --> 00:23:55.010 kuulu tieteelliseen tekstiin, jossa jossa asiat pitää perustella ja se. 301 00:23:55.010 --> 00:23:58.620 Perustelu tehdään yleensä lähteiden avulla. 302 00:23:58.620 --> 00:24:03.740 No se oma ajattelu ei ole myöskään sitä, että silloinkin kun käytetään lähteitä, niin valitaan 303 00:24:03.740 --> 00:24:09.520 vaan tietynlaisia lähteitä tai tai sellaista taustakirjallisuutta, joka jotenkin sopii siihen 304 00:24:09.520 --> 00:24:13.820 omaan ajatteluun tai itse miellyttää itseä ja omia näkemyksiä. 305 00:24:13.820 --> 00:24:20.460 Vaan vaan vaan se puolueettomuus on myöskin tärkeä osa tieteellistä tekstiä niinku äsken puhuttiin 306 00:24:20.460 --> 00:24:26.480 eli erittäin ja tämmöisiä oma ajattelu ei myöskään saisi olla siellä tieteellisessä tekstissä 307 00:24:26.480 --> 00:24:30.880 sitä että vedetään johtopäätöksiä jotka ei perustu aikaisempaan. 308 00:24:30.880 --> 00:24:39.020 Tutkimukseen, lähteisiin tai oman tutkimuksen tuloksiin. 309 00:24:39.020 --> 00:24:42.210 No kun lähdettiin liikkeelle ensin siitä mitä se ei ole, niin sitten on helpompi 310 00:24:42.210 --> 00:24:46.670 jotenkin lähteä siitä, että mitä se oma ajattelu tai kirjoittajan ääni sitten 311 00:24:46.670 --> 00:24:50.270 siellä tieteellisessä tekstissä parhaimmillaan on. 312 00:24:50.270 --> 00:24:55.670 No se on sitä jo mainittua juonen kuljettamista sen punaisen 313 00:24:55.670 --> 00:25:02.770 langan rakentamista siihen tekstiin, että että. 314 00:25:02.770 --> 00:25:07.930 Tieteellisen tekstin Kirjoittaja on se puheenjohtaja, joka jakelee lähteelle puheenvuoroja 315 00:25:07.930 --> 00:25:13.490 ja myöskin istuu kuskin paikalla siinä tekstissä niin että hän vie sitä tekstiä eteenpäin 316 00:25:13.490 --> 00:25:21.600 ja sillä tavalla joskus ehkä se oma ajattelu tai kirjoittajan ääni ja persoona 317 00:25:21.600 --> 00:25:27.300 näkyy enemmänkin siellä rivien väleissä, kun hän vie sitä tekstiä eteenpäin. 318 00:25:27.300 --> 00:25:33.600 Se on myöskin sitä, että esitetään näkemyksiä, mutta ne perustellaan lähdet kirjallisuudella 319 00:25:33.600 --> 00:25:40.470 tai jos on tekemässä omaa tutkimusta, niin niiden omien tutkimustulosten pohja. 320 00:25:40.470 --> 00:25:48.160 Varsinkin tutkimuksessa ja miksei yksi lailla esseitä tekstissä. 321 00:25:48.160 --> 00:25:52.040 Se oma ajattelu näkyy myöskin siinä, että kun on vedetty jotakin johtopäätöksiä 322 00:25:52.040 --> 00:25:57.220 tai saatu tutkimustuloksia, niin niitä arvioidaan kriittisesti, että miten ne poikkeaa 323 00:25:57.220 --> 00:26:02.320 mahdollisesti aikaisemmasta mihin ne voisi liittyä. Mitä ne voisi tarkoittaa? 324 00:26:02.320 --> 00:26:04.720 Miksi ne on semmoisia kun ne on miten niitä voitaisiin 325 00:26:04.720 --> 00:26:07.580 soveltaa käytännössä esimerkiksi? 326 00:26:07.580 --> 00:26:12.740 Ja sitten että mitä tietoa jäi puuttumaan mitä vielä ei tiedetä mikä on ratkaisematta? 327 00:26:12.740 --> 00:26:16.960 Mitä olisi jatkossa syytä tutkia lisää ja samaten kriittisyyttä, sitä 328 00:26:16.960 --> 00:26:20.380 omaa kirjoittamisprosessia tai tutkimusprosessia kohtaan. 329 00:26:20.380 --> 00:26:23.240 Mitä olisi voinut tehdä toisin? 330 00:26:23.240 --> 00:26:29.410 Eli tämmöisissä tän tyyppisissä asioissa se kirjoittajan oma ajattelu. 331 00:26:29.410 --> 00:26:35.810 Oma ääni tulee esille ja se on tavallaan jotakin sellaista, 332 00:26:35.810 --> 00:26:39.670 josta käytetään myöskin nimitystä metateksti. 333 00:26:39.670 --> 00:26:44.490 Ja nyt vähän lisää siitä, että mitä se metateksti sitten on. 334 00:26:44.490 --> 00:26:46.550 Se on tämmöistä kommentoivaa tekstiä. 335 00:26:46.550 --> 00:26:53.560 Se on tavallaan niitä rivien välien täyttämistä, jotain sellaista joka tuo siihen. 336 00:26:53.560 --> 00:26:59.000 Tekstiin yhtenäisyyttä ja sidosteisuutta, että tosiaan vaikka vaikka tieteellinen 337 00:26:59.000 --> 00:27:03.420 teksti perustuu pitkälti viittauksiin, niin niin viittaukset eivät saisi kuljettaa 338 00:27:03.420 --> 00:27:08.120 sitä tekstiä, että siellä vaan niinku ladotaan eri eri lainauksia peräkkäin 339 00:27:08.120 --> 00:27:10.720 ilman että lukija tietää, että miksi. 340 00:27:10.720 --> 00:27:16.360 Miksi ihmeessä tämä lainaus on tässä, ettei ne jää irralliseksi toisistaan? 341 00:27:16.360 --> 00:27:22.060 Eli metateksti tavallaan perustelee sitä sen tekstin sisältöä. 342 00:27:22.060 --> 00:27:25.760 Se määrittelee asioita, se selittää. 343 00:27:25.760 --> 00:27:29.580 Ohjaa ja helpottaa tavallaan lukijan tulkintoja. 344 00:27:29.580 --> 00:27:33.560 Auttaa lukijaa siinä, että miksi tässä nyt käsitellään tällaisia 345 00:27:33.560 --> 00:27:37.250 asioita ja tällaisessa järjestyksessä tavallaan se. 346 00:27:37.250 --> 00:27:45.030 Se metateksti on sitä, että kirjoittaja luo vuorovaikutusta lukijan kanssa. 347 00:27:45.030 --> 00:27:49.250 Ei niin, että hän erikseen jotenkin puhuttelisi lukijaa vaan että että siellä 348 00:27:49.250 --> 00:27:54.500 tekstissä on semmoisia lukijaa helpottavia sisältöjä. 349 00:27:54.500 --> 00:27:59.560 Se voi olla esimerkiksi sitä, että jotenkin. 350 00:27:59.560 --> 00:28:04.400 Kerrotaan siitä sen tekstin rakenteesta, että että mitä edellä on tehty ja 351 00:28:04.400 --> 00:28:08.940 mitä nyt ollaan tekemässä ja mitä seuraavaksi käsitellään. 352 00:28:08.940 --> 00:28:11.000 Se voi myöskin jaksottaa eri tavoin. 353 00:28:11.000 --> 00:28:16.740 Tekstiä voidaan kertoa mitä ensiksi toiseksi ja kolmanneksi. 354 00:28:16.740 --> 00:28:20.750 Mitä lopuksi ollaan tekemässä tai sitten voidaan palata välillä alkuun 355 00:28:20.750 --> 00:28:24.880 päin, että kuten olen siellä ja siellä luvussa todennut, niin sitten 356 00:28:24.880 --> 00:28:29.020 palataan niinku siihen asiaan uudestaan. 357 00:28:29.020 --> 00:28:33.600 Ja tosiaan se myöskin myöskin se metsäteksti auttaa tulkitsemaan niitä lähteitä, 358 00:28:33.600 --> 00:28:37.820 joita on käytetty, että joku puolestaan tarkastelee kriittisesti ja lähes 359 00:28:37.820 --> 00:28:40.360 kaikissa edellä mainituissa tutkimuksissa. 360 00:28:40.360 --> 00:28:45.030 Elikkä auttaa lukijaa huomaamaan, että että. 361 00:28:45.030 --> 00:28:49.390 Että minkä tyyppisiä viittauksia siellä on käytetty ja lainauksia. 362 00:28:49.390 --> 00:28:53.770 Ja tässä tässä kannattaa taas palauttaa mieleen ne verbit, jotka myöskin 363 00:28:53.770 --> 00:28:58.980 myöskin auttaa sitten sitä, että lukijan suhtautumista. 364 00:28:58.980 --> 00:29:05.570 Johonkin lähteeseen, että onko joku pohtinut vai onko joku saanut tulokseksi. 365 00:29:05.570 --> 00:29:10.260 Ja se metatieto kertoo myöskin kirjoittajan itsensä suhtautumisesta asioihin, että on 366 00:29:10.260 --> 00:29:17.020 kiinnostavaa huomata tai jotenkin on poikkeuksellista tai tai tai että samantyyppisiä 367 00:29:17.020 --> 00:29:21.320 tuloksia on saatu aikaisemminkin ja voidaan sitä omaa tutkimusta arvioida, että no, tämän 368 00:29:21.320 --> 00:29:24.400 tutkimuksen perusteella ei kuitenkaan voida vielä sanoa. 369 00:29:24.400 --> 00:29:31.160 Eli eli tän tyyppisestä tekstistä on on kysymys metatestissä. 370 00:29:31.160 --> 00:29:34.140 Matka tarkasti läpi eri. 371 00:29:34.140 --> 00:29:37.940 Tieteellisen tekstin muotoja, mutta ihan muutama sana tieteellisestä 372 00:29:37.940 --> 00:29:42.400 esseestä tutkielmasta ja tutkimuskatsauksessa. 373 00:29:42.400 --> 00:29:47.800 Tieteellinen essee on sellainen, jota paljon käytetään oppimistehtävissä ja ehkä 374 00:29:47.800 --> 00:29:53.090 tuo yleisesti käytetty määritelmä, että essee on hyvin argumentoitu lähdekirjallisuutta 375 00:29:53.090 --> 00:29:59.000 een pohjautuva pohtiva kirjoitelma kertoo jo aika paljon siitä, mistä esseessä on 376 00:29:59.000 --> 00:30:05.510 kysymys, elikkä se perustuu aina ensisijaisesti lähdekirjallisuuden ja ja ne lähteiden 377 00:30:05.510 --> 00:30:08.200 tarjoamat eri näkökulmat sitten. 378 00:30:08.200 --> 00:30:10.640 Käy siinä esseessä tavallaan vuoropuhelua. 379 00:30:10.640 --> 00:30:17.400 Toisaalta toistensa kanssa, mutta myöskin sitten kirjoittajan ajatusten kanssa. 380 00:30:17.400 --> 00:30:22.900 Ja siitä tulee se, että kysymys ei ole pelkästään pelkästään näiden lähteiden 381 00:30:22.900 --> 00:30:28.160 ajatusten esittämisestä, vaan kysymyksessä on tämmöinen pohtiva kirjoitelma, 382 00:30:28.160 --> 00:30:34.980 jossa jossa tosiaan kirjoittaja myös pohtii niiden lähteiden tarjoamia sisältöjä 383 00:30:34.980 --> 00:30:38.870 myöskin suhteessa omiin ajatuksiinsa. 384 00:30:38.870 --> 00:30:43.710 Ja se, että se on tämmöinen, hyvin argumentoitu eli perusteltu teksti, niin se liittyy 385 00:30:43.710 --> 00:30:49.910 just siihen, että se perustuu vahvasti lähteisiin ja ja tarkoitus on, että siihen lähdekirjallisuutta 386 00:30:49.910 --> 00:30:52.490 viitataan tiiviisti siellä oman tekstin lomassa. 387 00:30:52.490 --> 00:30:58.010 Elikkä ei niinkään että että lainataan ja referoidaan pitkästi niitä lähteiden tekstejä ja 388 00:30:58.010 --> 00:31:05.130 niistä sitten kasataan se essee teksti vaan vaan siinä siinä kuitenkin kirjoittaja vie sitä 389 00:31:05.130 --> 00:31:10.330 tekstiä eteenpäin ja ja viittaa tarkoituksenmukaisesti lähteisiin. 390 00:31:10.330 --> 00:31:14.780 Arvioi pohtii, yhdistelee vertaillen ja myöskin kyseenalaistaa asioita, 391 00:31:14.780 --> 00:31:20.080 sillä kun se on lähteiden lähteisiin pohjautuen mahdollista. 392 00:31:20.080 --> 00:31:25.340 Ja tärkeintä on nyt siitä tekstistä näkyy, että Kirjoittaja on ymmärtänyt mitä on lukenut 393 00:31:25.340 --> 00:31:30.570 ja ja osaa osaa sitten soveltaa sitä tietoa yhdistää niitä lähteiden sisältöjä. 394 00:31:30.570 --> 00:31:38.020 Ehkä omaan aikaisempaan tietoonsa ehkä suhteessa toisiin lähteisiin tai tai tai omiin 395 00:31:38.020 --> 00:31:42.800 kokemuksiin ja ja tästä tulee tavallaan se, että se myöskin essee. 396 00:31:42.800 --> 00:31:48.360 Teksti voi olla persoonallista ja ja ja siinä kirjoittajan ääni 397 00:31:48.360 --> 00:31:51.830 kuuluu, vaikka vaikka samalla pitää muistaa että. 398 00:31:51.830 --> 00:31:54.590 Niin kun yleensäkin tieteellisessä tekstissä, niin pyritään 399 00:31:54.590 --> 00:31:58.110 puolueettomuuteen ja ja perusteluun. 400 00:31:58.110 --> 00:32:03.590 Mutta kaikesta tästä seuraa se, että essee tieteellinen essee on aika hieno tekstilaji, 401 00:32:03.590 --> 00:32:10.110 että siinä voi yhdistää niitä sitä uutta tietoa lähtee lähteiden tarjoamia uusia näkövinkkelistä 402 00:32:10.110 --> 00:32:12.770 johonkin ajankohtaisiin konkreettisiin ilmiöihin. 403 00:32:12.770 --> 00:32:17.290 Ehkä omaan ajatteluun omiin kokemuksiin ja silloin se lopputulos on aina 404 00:32:17.290 --> 00:32:22.150 jotakin ihan ainutkertaisen uutta ja ja sen takia voin sanoa, että niitä 405 00:32:22.150 --> 00:32:27.430 niitä teidän esseitä on myös hirveän kiva lukea. 406 00:32:27.430 --> 00:32:31.710 Koska se essee on yleinen oppimistehtävä muoto, niin niihin on myös olemassa erilaisia 407 00:32:31.710 --> 00:32:36.670 ohjeistuksia eri opintojaksoilla riippuen siitä minkä tyyppistä esseitä odotetaan 408 00:32:36.670 --> 00:32:42.440 ja sen takia semmoista yksi yleisöohjetta on vaikea antaa vaan aina sitten kannattaa 409 00:32:42.440 --> 00:32:51.530 perehtyä siihen kunkin opintojakson ohjeistukseen. 410 00:32:51.530 --> 00:32:54.470 No sitten ihan muutama sana tutkielmasta. 411 00:32:54.470 --> 00:33:02.300 Elikkä nyt sitten puhutaan lähinnä pro seminaarityöstä candide. 412 00:33:02.300 --> 00:33:07.080 Ja oikeastaan vaan tässä tässä olen koonnut ne keskeiset. 413 00:33:07.080 --> 00:33:11.600 Osat mitä tutkimusraportista pitää aina löytyä. 414 00:33:11.600 --> 00:33:18.220 Siellä on johdanto, jossa kerrotaan miksi tätä aihetta on tärkeää tutkia tai miksi. 415 00:33:18.220 --> 00:33:21.040 Itse haluan tätä tutkia. 416 00:33:21.040 --> 00:33:25.890 Sitten siellä osoitetaan että että Kirjoittaja on perehtynyt. 417 00:33:25.890 --> 00:33:29.350 Sitä aihettaan koskevaan oleelliseen kirjallisuuteen. 418 00:33:29.350 --> 00:33:35.170 Se osoitetaan siellä siellä tutkielman taustaosassa tai puhutaan teoreettisesta viitekehyksestä, 419 00:33:35.170 --> 00:33:38.490 jossa myöskin yleensä sitten määritellään keskeiset käsitteet. 420 00:33:38.490 --> 00:33:43.800 Sitten kerrotaan mitä tässä tutkimuksessa ollaan tekemässä, mikä on tän tutkimuksen 421 00:33:43.800 --> 00:33:47.800 tavoite, mihin kysymyksiin sillä pyritään vastaamaan. 422 00:33:47.800 --> 00:33:50.030 Sitten. 423 00:33:50.030 --> 00:33:54.450 Kuvataan, että että minkälaiseen tutkimusaineistoon tää tutkimus perustuu? 424 00:33:54.450 --> 00:33:59.490 Miten tutkimusaineisto on kerätty tai jos se on valmis aineisto minkälainen 425 00:33:59.490 --> 00:34:04.550 se on eli mistä niihin kysymyksiin haetaan vastausta sitten kerrotaan mitä 426 00:34:04.550 --> 00:34:08.850 sille aineistolle on tehty, miten sitä on analysoitu. 427 00:34:08.850 --> 00:34:13.550 Sitten ehkä se tärkein luku kuitenkin sitten tutkimuksessa aina pitää 428 00:34:13.550 --> 00:34:18.850 olla ne tulokset, että mitä mitä tuloksia on saatu ja lopuksi vielä pohdinta 429 00:34:18.850 --> 00:34:22.350 luvussa pohditaan, pohditaan niitä tuloksia. 430 00:34:22.350 --> 00:34:28.220 Mikä niissä oli erityistä tai mielenkiintoista, mitkä on mahdollisesti niiden 431 00:34:28.220 --> 00:34:33.220 tulosten rajoitukset ja mitä olisi syytä tutkia jatkossa lisää. 432 00:34:33.220 --> 00:34:38.640 Mutta jos ajattelee tieteellisenä tekstikokonaisuuteen tutkimusraportteja niin että nämä kaikki 433 00:34:38.640 --> 00:34:44.500 osat eivät olisi irrallisia toisistaan, niin oikeastaan sieltä ihan alusta johdannosta viimeiseen 434 00:34:44.500 --> 00:34:50.840 lukuun asti, niin niin sitä tutkimustenestiä pitäisi ohjata se, että mikä on tän tutkimuksen 435 00:34:50.840 --> 00:34:55.130 tavoite, mihin kysymykseen ollaan hakemassa vastausta, koska. 436 00:34:55.130 --> 00:34:59.990 Koska se määrittelee sen minkälaista taustaa, kirjallisuutta tarvitaan tai 437 00:34:59.990 --> 00:35:04.190 minkälaisen metodein sitä sitä vastausta kysymyksiin haetaan. 438 00:35:04.190 --> 00:35:12.620 Tai minkälaisia tuloksia saadaan. No sitten. 439 00:35:12.620 --> 00:35:15.150 Oikeastaan sellainen. 440 00:35:15.150 --> 00:35:22.880 Yksi tutkimuksen laji on myöskin tutkimuskatsaus, jota joka tehdään esimerkiksi 441 00:35:22.880 --> 00:35:25.990 klaan 4100 jaksolla tai perheopintojen pelkoa. 442 00:35:25.990 --> 00:35:30.610 Tuhatkahdeksansataa opintojaksoilla. 443 00:35:30.610 --> 00:35:34.210 Tutkimuksesta on kysymys myös tutkimuskatsauksessa ja voisi sanoa, 444 00:35:34.210 --> 00:35:36.410 että siinä tavallaan tutkitaan tutkimuksia. 445 00:35:36.410 --> 00:35:40.410 Elikkä tutkimusaineisto muodostaa muodostaa siihen katsaukseen 446 00:35:40.410 --> 00:35:43.680 tietyn kriteerien valitut tutkimukset. 447 00:35:43.680 --> 00:35:47.940 Ja myöskin tutkimuskatsauksessa pyritään vastaamaan johonkin kysymykseen. 448 00:35:47.940 --> 00:35:51.170 Sillä on selkeä tavoite. 449 00:35:51.170 --> 00:35:55.660 Noin yleisesti ottaen siinä tutkimuskatsauksessa se taustaosa on ehkä suppeampi 450 00:35:55.660 --> 00:36:00.410 tai onkin suppeampi kuin esimerkiksi pro seminaarityössä. 451 00:36:00.410 --> 00:36:04.350 Että pääpaino on enemmänkin sillä, että esitellään ne katsaukseen valitut 452 00:36:04.350 --> 00:36:08.450 tutkimukset ja sitten niiden pohjalta saadut tulokset. 453 00:36:08.450 --> 00:36:14.170 Tausta on saanut enemmänkin vaan johdattelu siihen aiheeseen ja sitten sitten 454 00:36:14.170 --> 00:36:19.300 tota tutkimuskatsauksessa voisi sanoa, että enemmän kuin tutkielmassa niin siinä 455 00:36:19.300 --> 00:36:23.990 myöskin arvioidaan sitä, että miten näiden käsiteltävien. 456 00:36:23.990 --> 00:36:28.550 Siinä katsauksessa käsiteltävien tutkimuksen tulokset on saatu, minkälaisen menetelmin ne on 457 00:36:28.550 --> 00:36:35.610 saatu ja minkä esimerkiksi minkä kokoisiin tutkimusaine aineistoihin ne perustuu, mutta kaikista 458 00:36:35.610 --> 00:36:41.510 näistä eri tieteellisen tekstin lajeista se sitten saatte sitten enemmän tietoa näiltä näiltä 459 00:36:41.510 --> 00:36:46.370 kyseisiltä opinto opintojaksoista, enkä mene niihin sen tarkemmin. 460 00:36:46.370 --> 00:36:50.590 Jo pitkään on oltu sitä mieltä, että tieteellinen kirjoittaminen on yksi lailla 461 00:36:50.590 --> 00:36:54.710 luovaa kirjoittamista kuin moni muukin kirjoittamisen laji. 462 00:36:54.710 --> 00:36:57.830 Se voi olla persoonallista ja rohkeaa ja luovaa. 463 00:36:57.830 --> 00:37:01.940 Kun samalla sitten noudatetaan tiettyjä sääntöjä ja pyritään systemaattisuutta ja 464 00:37:01.940 --> 00:37:06.490 tarkkuuteen, jotka on sitten tieteellisen tekstin erityispiirteitä. 465 00:37:06.490 --> 00:37:11.170 Mulla oli siellä ensimmäisessä diassa semmoinen kuva, jossa sanottiin suurin piirtein niin 466 00:37:11.170 --> 00:37:18.960 että Kirjoita rohkeasti, mutta mutta editoi ilman armoa ja ja se on ehkä tärkeää myöskin 467 00:37:18.960 --> 00:37:23.950 tieteellisessä tekstissä, että pitää rohkeasti kirjoittaa ja ideoida ja antaa luovien ajatusten 468 00:37:23.950 --> 00:37:28.020 tulla, mutta sitten jossakin vaiheessa on hyvä ottaa ne. 469 00:37:28.020 --> 00:37:34.760 Tieteellisen tekstin silmälasit päähän ja ja varmistaa, että tää kuitenkin tää teksti noudattaa 470 00:37:34.760 --> 00:37:43.130 niitä niitä sääntöjä, joita tieteelliselle tekstille on on asetettu. 471 00:37:43.130 --> 00:37:45.520 Apuja löytyy mä taitan hyllyjen välistä. 472 00:37:45.520 --> 00:37:50.610 Vielä vinkkaan kielitoimiston sanakirjan ja kielitoimiston ohjepankin, josta 473 00:37:50.610 --> 00:37:55.990 löytyy ohjeita silloin kun ollaan täällä sitten kielen yksityiskohtien kielen 474 00:37:55.990 --> 00:38:00.410 yksityiskohtiin liittyvien kysymysten äärellä ja sitten on olemassa myöskin 475 00:38:00.410 --> 00:38:08.500 ihan tieteellisen kirjoittamisen. Oppaita. 476 00:38:08.500 --> 00:38:10.360 Tässä vielä. 477 00:38:10.360 --> 00:38:15.410 Apa 7 lähdeviittaus ohjeisiin linkkejä niistäkin oli tuossa edellä puhetta.