WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:01.150 --> 00:00:04.250 Tervetuloa tähän KLAA-jakson luennolle. 2 00:00:04.250 --> 00:00:10.370 Minä olen Uotisen Sanna ja olen yksi tämän jakson opettajista. Nyt tällä luennolla katsotaan 3 00:00:10.370 --> 00:00:16.450 vähän tarkemmin, mitä ylipäätään tämä katsaus tarkoittaa tällä jaksolla, 4 00:00:16.450 --> 00:00:24.500 minkälaisia sisältöjä ja osia siihen itse katsausraporttiin sitten kuuluu. 5 00:00:24.500 --> 00:00:30.860 Katsauksiahan tehdään hyvin erilaisia ja eri tarkoituksia varten. Myös 6 00:00:30.860 --> 00:00:36.160 niiden tekotavat ja nimitykset vähän vaihtelevat. Yleensä aina katsauksella 7 00:00:36.160 --> 00:00:41.420 kuitenkin jollakin lailla kartoitetaan sitä, mitä jostain 8 00:00:41.420 --> 00:00:45.050 asiasta jo tällä hetkellä tiedetään. 9 00:00:45.050 --> 00:00:47.380 No, tässä KLAA-jakson katsauksessa 10 00:00:47.380 --> 00:00:53.590 nyt sitten pyritään siis aiempien tutkimusten pohjalta tekemään jostain 11 00:00:53.590 --> 00:00:58.770 sinun tieteenalasi ilmiöistä yhteenveto tai tiivistelmä 12 00:00:58.770 --> 00:01:02.580 tai pyritään tämmöiseen synteesiin. 13 00:01:02.580 --> 00:01:08.410 Etsitään sitä aiempaa tutkimustietoa tietystä asiasta, ja niiden tutkimusten 14 00:01:08.410 --> 00:01:13.910 tuloksia vertaillaan ja yhdistellään ja tiivistetään. 15 00:01:13.910 --> 00:01:17.770 Vähän yksinkertaistetusti voitaisiin sanoa, että tämä on tämmöinen 16 00:01:17.770 --> 00:01:22.530 tutkimus, jonka aineistona ovat aiemmat tutkimukset. 17 00:01:22.530 --> 00:01:27.150 Tämä on tämmöistä tutkimusten tutkimista. 18 00:01:27.150 --> 00:01:33.790 Jokainen määrittelee nyt tälle omalle katsaukselle tietyn tutkimustehtävän 19 00:01:33.790 --> 00:01:37.180 sekä sitten vielä tarkentavat tutkimuskysymykset. 20 00:01:37.180 --> 00:01:43.010 Nyt niihin vastataan niiden aiempien tutkimusten pohjalta, 21 00:01:43.010 --> 00:01:48.050 minkälaisia tuloksia tästä aihepiiristä on aiemmin saatu. 22 00:01:48.050 --> 00:01:52.830 Rakenne ja teksti tässä katsausraportissa noudattavat 23 00:01:52.830 --> 00:01:57.390 tämän APA7:n ohjeistuksia, joita nyt tällä hetkellä muutenkin 24 00:01:57.390 --> 00:02:01.450 kaikissa näissä oppimistehtävissä käytetään. 25 00:02:01.450 --> 00:02:07.650 Tosiaan [on] hyvä heti tässä alussa tiedostaa se, että tämä katsaus nyt 26 00:02:07.650 --> 00:02:14.250 poikkeaa tästä oppimistehtävästä. Selkeästi on tutkimusidea 27 00:02:14.250 --> 00:02:18.480 tässä. Siinä aineistona ovat nyt ne aiemmat 28 00:02:18.480 --> 00:02:21.590 tutkimukset. 29 00:02:21.590 --> 00:02:25.910 Katsauksia on hyvin erilaisia. Tässä on nyt kolme 30 00:02:25.910 --> 00:02:29.170 keskeisintä katsaustyyppiä 31 00:02:29.170 --> 00:02:37.370 Salmisen mukaan jäsenneltynä. Puhutaan kuvailevasta katsauksesta, systemaattisesta 32 00:02:37.370 --> 00:02:43.540 katsauksesta, ja sitten on kolmantena meta-analyysi. 33 00:02:43.540 --> 00:02:46.880 Nyt näistä kuvailevista katsauksista, 34 00:02:46.880 --> 00:02:52.040 jotka sitten vielä voidaan jakaa ainakin näihin kahteen keskeiseen – narratiivinen ja 35 00:02:52.040 --> 00:02:59.220 integroiva –, oikeastaan tämä narratiivinen katsaus on tämmöinen 36 00:02:59.220 --> 00:03:05.520 löyhin tai metodisesti kevyin katsauksen muoto, jossa 37 00:03:05.520 --> 00:03:11.810 järjestetään sitä aiempaa tietoa 38 00:03:11.810 --> 00:03:17.920 39 00:03:17.920 --> 00:03:22.680 tietystä aiheesta. Varsinaista 40 00:03:22.680 --> 00:03:27.670 vahvaa analyysiä ei tehdä tässä vielä. 41 00:03:27.670 --> 00:03:33.670 Tässä on jokin aihepiiri, josta etsitään, mutta tutkimuskysymys voi kuitenkin olla 42 00:03:33.670 --> 00:03:40.450 kohtuullisen väljä, samaten ne kriteerit, joilla niitä aiempia tutkimuksia kerätään 43 00:03:40.450 --> 00:03:44.430 ja joilla ne valitaan. Nämä valintakriteerit ovat väljät. 44 00:03:44.430 --> 00:03:49.010 Myöskään se hakuprosessi, jolla tutkimuksia sitten haetaan, 45 00:03:49.010 --> 00:03:55.340 sitä aineistoa haetaan, ei ole systemaattinen. 46 00:03:55.340 --> 00:04:02.720 No, sitten tästä astetta 47 00:04:02.720 --> 00:04:07.740 tiukempi katsauksen muoto on tämä integroiva 48 00:04:07.740 --> 00:04:11.210 kuvaileva katsaus, jossa tavoitteena on jollakin 49 00:04:11.210 --> 00:04:17.300 lailla tuottaa jo myös uutta tietoa 50 00:04:17.300 --> 00:04:22.120 siitä asiasta. Tarkasteluun voi liittyä hyvin 51 00:04:22.120 --> 00:04:26.130 kriittinen näkökulma myös. 52 00:04:26.130 --> 00:04:32.210 Katsaukselle asetetaan tässä selkeä tutkimuskysymys, 53 00:04:32.210 --> 00:04:39.950 ja aineisto voi tässä olla hyvin laaja-alainenkin. 54 00:04:39.950 --> 00:04:46.070 Tutkimusten haulle asetetaan tietyt kriteerit, mutta se ei kuitenkaan valikoi tai seulo sitä 55 00:04:46.070 --> 00:04:53.690 tutkimusaineistoa niin tarkasti kuin tämä systemaattinen katsaus. 56 00:04:53.690 --> 00:04:59.500 Tässä integroivassa ja systemaattisessa katsauksessa on kuitenkin jo paljon semmoisia 57 00:04:59.500 --> 00:05:05.180 samoja piirteitä, mutta tämä systemaattinen on kuitenkin vielä astetta 58 00:05:05.180 --> 00:05:11.820 järjestelmällisempi ja niissä kriteereissään tiukempi. 59 00:05:11.820 --> 00:05:15.290 Tämä systemaattinen katsaus on tämmöinen, 60 00:05:15.290 --> 00:05:19.990 niin kuin jo nimikin sanoo, hyvin systemaattinen tai järjestelmällinen. 61 00:05:19.990 --> 00:05:26.190 Luodaan tiettyjä kriteerejä, jotka sitten antavat sille tutkimukselle, 62 00:05:26.190 --> 00:05:31.910 sille katsaukselle tieteellistä uskottavuutta. 63 00:05:31.910 --> 00:05:38.290 Tutkimuskysymykset määritellään tarkasti. 64 00:05:38.290 --> 00:05:40.550 65 00:05:40.550 --> 00:05:45.570 Samaten sitten laaditaan selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit, 66 00:05:45.570 --> 00:05:50.470 eli mitkä ovat ne kriteerit, jotka jokaisen siihen katsaukseen 67 00:05:50.470 --> 00:05:56.580 valittavan tutkimuksen tulee 68 00:05:56.580 --> 00:06:02.860 sisältää, ja mitkä ovat taas sellaiset kriteerit, 69 00:06:02.860 --> 00:06:08.720 joiden mukaan sitä tutkimusta ei siihen omaan katsaukseen valita. Jo etukäteen 70 00:06:08.720 --> 00:06:14.480 mietitään ne tutkimusten sisäänotto- ja poissulkukriteerit. 71 00:06:14.480 --> 00:06:19.660 Hakuprosessi on hyvin kattava. Hakuprosessi myös 72 00:06:19.660 --> 00:06:23.070 raportoidaan sillä tavalla, että seuraava, 73 00:06:23.070 --> 00:06:30.000 joka haluaa, pystyisi samoin kriteerein tekemään sen samanlaisen haun. 74 00:06:30.000 --> 00:06:37.360 Se oma hakuprosessi sitten raportoidaan niin tarkasti. Tässä systemaattisessa 75 00:06:37.360 --> 00:06:42.920 katsauksessa myös valittujen 76 00:06:42.920 --> 00:06:49.300 tutkimusten menetelmällinen laatu arvioidaan. 77 00:06:49.300 --> 00:06:53.020 No, sitten ehkä tiukin 78 00:06:53.020 --> 00:06:59.280 tai vaativin katsauksen tyyppi on tämä meta-analyysi. Näitä 79 00:06:59.280 --> 00:07:03.970 on sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia. 80 00:07:03.970 --> 00:07:09.130 Usein meta-analyysillä tarkoitetaan juuri tätä 81 00:07:09.130 --> 00:07:14.290 kvantitatiivista meta-analyysiä. 82 00:07:14.290 --> 00:07:20.590 Tämä on eräänlainen tutkimusmenetelmä, jossa näitä tehtyjä tutkimuksia, niiden 83 00:07:20.590 --> 00:07:26.570 tuloksia yhdistetään ja yleistetään tilastotieteen menetelmin. 84 00:07:26.570 --> 00:07:33.170 Tässä on ajatuksena, että suuresta aineistosta pystytään antamaan uusia numeerisia 85 00:07:33.170 --> 00:07:39.350 tuloksia, jotka pohjautuvat näihin lukuisiin aiempiin tutkimuksiin. 86 00:07:39.350 --> 00:07:44.270 No, nyt se, jota me tässä KLAA-jaksolla tavoittelemme, on jotakin tässä 87 00:07:44.270 --> 00:07:49.310 kuvailevan ja systemaattisen katsauksen välimaastossa. Se 88 00:07:49.310 --> 00:07:54.430 näitä piirteitä selkeästi 89 00:07:54.430 --> 00:07:57.120 noudattelee. 90 00:07:57.120 --> 00:08:03.880 No, tästä näet nyt nämä katsauksen tämmöiset isoimmat päävaiheet. Ensimmäisenä 91 00:08:03.880 --> 00:08:08.660 tulee määrittää katsauksen tutkimustehtävä ja sitten 92 00:08:08.660 --> 00:08:12.040 vielä ne tarkemmat tutkimuskysymykset. 93 00:08:12.040 --> 00:08:18.360 Tässä kohdin sitten tietysti jokaisen pitää myös miettiä, että se oma tutkittava 94 00:08:18.360 --> 00:08:24.260 ilmiö liittyy siihen omaan tieteenalaan. Jos olet kasvatustieteen tai jos olet 95 00:08:24.260 --> 00:08:28.730 varhaiskasvatustieteen tai erityispedagogiikan 96 00:08:28.730 --> 00:08:31.470 tai aikuiskasvatustieteen opiskelija, 97 00:08:31.470 --> 00:08:39.330 niin tämän sinun aiheesi tulee liittyä siihen sinun omaan oppiaineeseesi. 98 00:08:39.330 --> 00:08:42.960 Tutkimustehtävä ja varsinkin tutkimuskysymykset voivat toki 99 00:08:42.960 --> 00:08:45.370 tarkentua vielä matkan varrellakin, 100 00:08:45.370 --> 00:08:51.770 mutta nämä kuitenkin laaditaan heti tässä alussa. Sitten niiden pohjalta 101 00:08:51.770 --> 00:08:59.120 vasta toki voidaan tehdä se tutkimusten haku. 102 00:08:59.120 --> 00:09:04.630 No, millä perusteella sitten ne tutkimukset valitaan? 103 00:09:04.630 --> 00:09:09.300 Sinulla tulee olla mietittynä ne sisäänotto- ja poissulkukriteerit. 104 00:09:09.300 --> 00:09:13.130 Sitten niiden pohjalta valitset ne 105 00:09:13.130 --> 00:09:21.100 tutkimukset siihen sinun katsaukseesi eli sen sinun tutkimusaineistosi. Sen jälkeen 106 00:09:21.100 --> 00:09:26.120 lähdetään perehtymään tehtyjen tutkimusten tuloksiin, 107 00:09:26.120 --> 00:09:33.330 minkälaisia tuloksia siitä tietystä aiheesta on saatu. Niitä aiempia tutkimustuloksia 108 00:09:33.330 --> 00:09:38.820 lähdetään sitten järjestelemään ja kokoamaan ja luokittelemaan ja tekemään 109 00:09:38.820 --> 00:09:44.370 niistä semmoista analyysiä, jonka pohjalta 110 00:09:44.370 --> 00:09:50.630 voidaan esittää sen oma katsauksen tutkimustulos. Pyritään semmoiseen 111 00:09:50.630 --> 00:09:55.510 tietynlaiseen synteesiin niistä aiemmista tutkimustuloksista. 112 00:09:55.510 --> 00:09:59.640 Sitten nämä kaikki raportoidaan siinä 113 00:09:59.640 --> 00:10:02.840 katsausraportissa. 114 00:10:02.840 --> 00:10:10.360 Tämä katsaushan noudattaa ihan normaalin tutkimusraportin rakennetta. Siellä on alkuosa, 115 00:10:10.360 --> 00:10:16.880 johon kuuluu nimiösivu, tiivistelmä, asiasanat, sisällysluettelo. 116 00:10:16.880 --> 00:10:23.740 Sitten on tämä itse käsittelyosa ikään kuin se pihvi, joka 117 00:10:23.740 --> 00:10:29.240 noudattaa tätä IMRD-rakennetta, "introduction, methods, results, 118 00:10:29.240 --> 00:10:33.200 discussion". Nyt tämä 119 00:10:33.200 --> 00:10:39.020 osio kaikkiaan on maksimissaan noin 15 sivua. 120 00:10:39.020 --> 00:10:45.970 Se pitää sisällään sitten johdannon, teoreettisen 121 00:10:45.970 --> 00:10:49.680 viitekehyksen, eli käydään läpi ne teoreettiset käsitteet ja 122 00:10:49.680 --> 00:10:53.080 pohjustetaan sitä tutkittavaa ilmiötä, 123 00:10:53.080 --> 00:11:00.260 tutkimustehtävän ja tutkimuskysymykset. Sitten kuvataan sen tutkimusaineiston keruu ja esitellään 124 00:11:00.260 --> 00:11:08.270 lyhyesti se aineisto ja ne tulokset. Vastataan niihin tutkimuskysymyksiin. 125 00:11:08.270 --> 00:11:12.150 Sitten vielä pohdinta ja johtopäätökset. 126 00:11:12.150 --> 00:11:17.700 Loppuosasta sitten löytyy lähdeluettelo sekä tutkimustaulukko, 127 00:11:17.700 --> 00:11:24.690 johon on koottu tämän katsauksen tutkimusaineisto. 128 00:11:24.690 --> 00:11:28.290 Tästä näet nyt vielä tämän kokonaisuuden 129 00:11:28.290 --> 00:11:35.070 tämmöisen katsausraportin sisällöstä. 130 00:11:35.070 --> 00:11:38.770 Sieltä löytyvät juuri nämä samat. Siellä on se johdanto. 131 00:11:38.770 --> 00:11:45.890 Siellä on teoreettinen tausta, jossa vähän pohjustetaan sitä tutkittavaa 132 00:11:45.890 --> 00:11:52.490 ilmiötä sekä ennen kaikkea sitten määritellään ne sinun katsauksesi keskeiset käsitteet. 133 00:11:52.490 --> 00:12:00.430 Näihin sitten aina keksitään ne sisältöä kuvaavat otsikot. 134 00:12:00.430 --> 00:12:04.910 No, sitten on tämä tutkimuksen toteuttaminen, jossa esitellään 135 00:12:04.910 --> 00:12:08.330 tutkimustehtävä ja tutkimuskysymykset. 136 00:12:08.330 --> 00:12:16.510 Sitten kuvataan se hakuprosessi, miten olet sen tutkimusaineiston löytänyt. 137 00:12:16.510 --> 00:12:23.940 Sitten lyhyesti semmoinen kokoava aineiston esittely. 138 00:12:23.940 --> 00:12:30.840 Neljännessä pääkohdassa sitten esitellään tulokset tutkimuskysymyksittäin. Sitten 139 00:12:30.840 --> 00:12:38.980 on pohdinta sekä lähdeluettelo. Liitteenä on sitten se tutkimustaulukko. 140 00:12:38.980 --> 00:12:44.650 No, katsotaan vähän tarkemmin niitä tutkimuksen eri osia tässä vielä. 141 00:12:44.650 --> 00:12:51.620 Se raporttihan alkaa nimiölehdellä. Se on se ensimmäinen, joka sieltä 142 00:12:51.620 --> 00:12:55.530 lukijalle näyttäytyy. Sieltä nimiölehdeltähän 143 00:12:55.530 --> 00:13:03.080 löytyy se tutkimuksen nimi eli sinun katsauksesi nimi. Tutkimuksen nimi 144 00:13:03.080 --> 00:13:09.300 aina tiivistää sen koko tutkimuksen pääajatuksen. 145 00:13:09.300 --> 00:13:15.450 Siinä tulee pyrkiä osuvuuteen ja siihen, että se riittävän 146 00:13:15.450 --> 00:13:21.410 ytimekkäästi mutta riittävän tarkasti kuvaa sinun katsauksesi 147 00:13:21.410 --> 00:13:26.050 aihetta. Tavallaan tulee pyrkiä välttämään turhia sanoja mutta 148 00:13:26.050 --> 00:13:31.480 silti olemaan riittävän informatiivinen. 149 00:13:31.480 --> 00:13:39.140 Nimiölehdeltä sitten aina löytyy 150 00:13:39.140 --> 00:13:42.780 työn nimi, tekijän nimi ja milloin tämä on tehty 151 00:13:42.780 --> 00:13:46.160 ja sitten myös sinun oppiaineesi, eli mihin 152 00:13:46.160 --> 00:13:50.390 oppiaineeseen teit tämän katsauksen. 153 00:13:50.390 --> 00:13:54.400 Nimiölehden jälkeen tulee tiivistelmä 154 00:13:54.400 --> 00:13:58.630 ja tiivistelmän lopussa sitten myös asiasanat. Tämä tiivistelmähän 155 00:13:58.630 --> 00:14:04.280 on semmoinen, jonka voit kirjoittaa vasta ihan lopuksi. Se on hyvin tärkeä osa 156 00:14:04.280 --> 00:14:13.250 aina tutkimusraporttia. Se kertoo kokonaisuudessaan sinun tutkimuksesi sisällön. 157 00:14:13.250 --> 00:14:19.810 Tiivistelmän tulee aina olla ymmärrettävissä itsenäisenä kokonaisuutena. 158 00:14:19.810 --> 00:14:25.530 Tiivistelmässä siis on kolme keskeistä sisältöä. Sinä lähdet 159 00:14:25.530 --> 00:14:30.640 kertomalla oman tutkimustehtävän ja tutkimuskysymykset, 160 00:14:30.640 --> 00:14:34.710 sitten, mitä tässä katsauksessa on tehty, 161 00:14:34.710 --> 00:14:38.330 minkälainen aineisto sinulla on ollut käytössä 162 00:14:38.330 --> 00:14:45.220 eli lyhyt kuvaus siitä. Sitten kolmantena kappaleena voi olla 163 00:14:45.220 --> 00:14:48.800 se, mitä on saatu selville, eli se keskeinen, mitkä 164 00:14:48.800 --> 00:14:53.270 ovat nämä sinun katsauksesi tulokset. 165 00:14:53.270 --> 00:14:58.730 Nämä kaikki kirjoitetaan imperfektiin ja passiiviin tai kolmanteen persoonaan. 166 00:14:58.730 --> 00:15:01.720 Tämä on hyvin informatiivinen. 167 00:15:01.720 --> 00:15:09.570 Siinä ei kirjoitella mitään omia mielipiteitä vaan selkeästi se, 168 00:15:09.570 --> 00:15:15.550 mikä oli tutkimustehtävä, mitä tehtiin ja mitä saatiin selville. 169 00:15:15.550 --> 00:15:19.540 Sitten sinne tiivistelmän loppuun tulevat 170 00:15:19.540 --> 00:15:26.020 asiasanat eli noin 2–4 suomenkielistä asiasanaa. 171 00:15:26.020 --> 00:15:32.180 Näiden asiasanojen etsimisessä voit käyttää hyödyksi, avuksi tätä 172 00:15:32.180 --> 00:15:36.420 YSO-sanastoa, joka löytyy sieltä verkkosivuilta. 173 00:15:36.420 --> 00:15:39.760 Koko tämän raportin rakentamisessahan 174 00:15:39.760 --> 00:15:44.360 teillä on nyt hyvänä apuna se valmis mallipohja, josta löytyy 175 00:15:44.360 --> 00:15:47.640 hyvin paljon myös informaatiota 176 00:15:47.640 --> 00:15:52.880 tämän raportin rakentamiseen. Paitsi se antaa ne ulkomuotoseikat 177 00:15:52.880 --> 00:15:57.580 se myös vielä muistuttelee näistä tietyistä sisällöistä 178 00:15:57.580 --> 00:16:02.690 aina, mitä tiettyyn kohtaan tulee. 179 00:16:02.690 --> 00:16:09.710 Tässä on nyt yksi esimerkki tiivistelmästä, tämmöisen katsauksen tiivistelmästä. 180 00:16:09.710 --> 00:16:14.660 Tämä on Kemppaisen, Pietiläisen ja Vehkakosken 181 00:16:14.660 --> 00:16:19.960 tekemä katsaus, joka on julkaistu Kasvatus-lehdessä. Nyt 182 00:16:19.960 --> 00:16:24.730 huomaat tästä, että tässä ovat juuri nämä samat kohdat, 183 00:16:24.730 --> 00:16:27.510 jotka tässä äsken mainittiin. 184 00:16:27.510 --> 00:16:34.690 Ensimmäisessä on hyvin yksinkertaisesti kerrottu se tutkimustehtävä, 185 00:16:34.690 --> 00:16:38.420 mikä tämän tutkimuksen tavoite on. 186 00:16:38.420 --> 00:16:42.680 Sitten kerrotaan, minkälainen aineisto on ollut ja mitä 187 00:16:42.680 --> 00:16:45.660 sen aineiston kanssa on tehty. 188 00:16:45.660 --> 00:16:50.740 Sitten kolmantena kokonaisuutena on kuvattu ne tulokset, 189 00:16:50.740 --> 00:16:55.680 mitkä sen katsauksen selkeät tulokset ovat olleet, ja 190 00:16:55.680 --> 00:17:00.810 tiivistelmän lopuksi nämä asiasanat. 191 00:17:00.810 --> 00:17:04.750 No, johdantohan on se ensimmäinen varsinainen 192 00:17:04.750 --> 00:17:06.980 raportin luku. 193 00:17:06.980 --> 00:17:13.950 Johdannon laajuus voi tässä katsauksessa olla noin yksi sivu. 194 00:17:13.950 --> 00:17:17.270 Johdannollahan yleisesti on kaksi päätehtävää: 195 00:17:17.270 --> 00:17:22.310 se virittää lukijan kiinnostuksen siihen aihepiiriin ja sitten antaa myös 196 00:17:22.310 --> 00:17:27.910 alustavat perustiedot siitä käsiteltävästä aiheesta. 197 00:17:27.910 --> 00:17:33.090 Kerro tässä se perusidea, 198 00:17:33.090 --> 00:17:40.380 mikä sen katsauksen tarkoitus on. 199 00:17:40.380 --> 00:17:47.540 Johdannossa kerrotaan perustelu sille aiheen valinnalle. Tässä voit lyhyesti 200 00:17:47.540 --> 00:17:53.120 tuoda myös sinun henkilökohtaisen lähtökohtasi siihen, jos sinulla 201 00:17:53.120 --> 00:17:59.170 on jokin sen tyyppinen perustelu, mutta sen sijaan vielä 202 00:17:59.170 --> 00:18:01.730 olennaisempaa olisi pystyä tuomaan 203 00:18:01.730 --> 00:18:06.660 jokin siihen omaan tieteenalaan liittyvä näkökulma, 204 00:18:06.660 --> 00:18:12.550 mikä sen aiheen merkitys on, mikä 205 00:18:12.550 --> 00:18:17.630 perustelu sille aiheen valinnalle on. Siellä voi olla, 206 00:18:17.630 --> 00:18:23.310 että se on hyvin ajankohtainen aihe, tai tuodaan jokin uusi näkökulma johonkin 207 00:18:23.310 --> 00:18:29.950 tutkittuun aiheeseen tai jokin kyseenalaistus. Toki lyhyt omakohtainen 208 00:18:29.950 --> 00:18:33.340 perustelu siellä näiden lisäksi voi olla. 209 00:18:33.340 --> 00:18:35.600 Sitten lyhyesti sitä taustaa, 210 00:18:35.600 --> 00:18:40.820 miten tätä asiaa on aikaisemmin tutkittu, minkälaisin näkökulmin. 211 00:18:40.820 --> 00:18:48.790 Sitten johdanto yleensä päättyy siihen, että kerrotaan sen oman tutkimuksen tarkoitus 212 00:18:48.790 --> 00:18:53.980 tai tuodaan se oma tutkimustehtävä, jopa tutkimuskysymykset 213 00:18:53.980 --> 00:19:00.470 siinä johdannon lopussa. Johdannossa kannattaa miettiä, että 214 00:19:00.470 --> 00:19:02.980 tämä on vähän semmoinen, 215 00:19:02.980 --> 00:19:07.600 että valmistellaan tietä siihen omaan tutkimukseen. Sitten lopuksi se 216 00:19:07.600 --> 00:19:12.020 johdanto tarkentuu siihen sinun omaan tutkimukseesi. 217 00:19:12.020 --> 00:19:16.680 Johdanto kirjoitetaan yleensä valmiiksi ihan viimeiseksi. 218 00:19:16.680 --> 00:19:21.660 Toki voit tässä matkan varrella jo laittaa jotain ranskalaisin viivoin muistiin, 219 00:19:21.660 --> 00:19:27.060 jos tuntuu, tähän johdantosivulle. 220 00:19:27.060 --> 00:19:31.740 Johdannon jälkeen tulee sitten teoreettinen viitekehys, 221 00:19:31.740 --> 00:19:40.000 joka yleensä mahtuu yhdestä kahteen päälukuun, mutta ei sen enempään. 222 00:19:40.000 --> 00:19:44.980 Siellä sitten tietysti voi olla niitä alalukuja. 223 00:19:44.980 --> 00:19:50.800 Tässä muista tosiaan, että otsikoinnissa kannattaa pyrkiä kuvailevaan 224 00:19:50.800 --> 00:19:56.190 sisällölliseen otsikkoon. Teoreettisessa viitekehyksessähän 225 00:19:56.190 --> 00:20:00.580 määritellään sinun katsauksesi 226 00:20:00.580 --> 00:20:04.920 keskeiset teoriaperustaiset käsitteet eli ne käsitteet, joita 227 00:20:04.920 --> 00:20:09.000 tarvitaan sen sinun tutkimuksesi ymmärtämiseksi. 228 00:20:09.000 --> 00:20:17.460 Jos esimerkiksi sinun katsauksesi aiheena on tutkia opettajien inkluusioon 229 00:20:17.460 --> 00:20:22.650 liittyviä asenteita, niin silloin pitää tässä teoriaosuudessa 230 00:20:22.650 --> 00:20:29.410 ottaa haltuun se inkluusio-käsite, mitä sillä tarkoitetaan. Tai jos 231 00:20:29.410 --> 00:20:36.870 tutkit lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, niin silloin tämä osallisuus-käsite 232 00:20:36.870 --> 00:20:42.450 tulee määritellä tässä, mitä sillä tarkoitetaan. 233 00:20:42.450 --> 00:20:47.830 Tämä teoreettinen viitekehys perustuu aina aikaisempaan 234 00:20:47.830 --> 00:20:53.950 kirjallisuuteen ja tutkimukseen. 235 00:20:53.950 --> 00:20:57.590 Tässä se käsittelytapa on sitten 236 00:20:57.590 --> 00:21:01.960 itsenäinen ja sen sinun tutkimuksesi mukainen. 237 00:21:01.960 --> 00:21:07.770 Tässä yhdistellään eri lähteitä. Tosiaan keskeistä [on] 238 00:21:07.770 --> 00:21:13.170 antaa riittävät tiedot siitä tutkittavasta ilmiöstä 239 00:21:13.170 --> 00:21:19.990 ja sitten myös määrittää ne keskeiset käsitteet. 240 00:21:19.990 --> 00:21:27.860 Tässä teoriaosuuden lähteinä voidaan käyttää oppikirjoja tai tämmöisiä perusteoksia 241 00:21:27.860 --> 00:21:33.800 sekä sitten näiden artikkeliväitöskirjojen yhteenveto-osuuksia. 242 00:21:33.800 --> 00:21:39.000 Nyt kannattaa huomata, kun te etsitte näitä lähteitä, niin 243 00:21:39.000 --> 00:21:44.820 väitöskirjathan sopivat hyvin ihan aineistoksi ja 244 00:21:44.820 --> 00:21:50.430 tutkimuslähteeksi, mutta meillä on kahdenlaisia väitöskirjoja, kun lähdet 245 00:21:50.430 --> 00:21:55.670 etsimään. On artikkeliväitöskirjoja ja on monografiaväitöskirjoja. 246 00:21:55.670 --> 00:22:00.590 Nyt näissä artikkeliväitöskirjoissa yleensä 247 00:22:00.590 --> 00:22:03.670 se, jonka te löydätte sieltä verkosta, on se 248 00:22:03.670 --> 00:22:09.740 yhteenveto-osuus. Itse ne artikkelit 249 00:22:09.740 --> 00:22:16.240 on julkaistu sitten aiemmin joissain tieteellisissä aikakauslehdissä. 250 00:22:16.240 --> 00:22:22.940 Artikkeliväitöskirjan yhteenveto-osuudesta kuitenkin sinä löydät ne lähdetiedot, 251 00:22:22.940 --> 00:22:29.000 mitkä ovat sen väitöskirjan tutkimusartikkeleita. 252 00:22:29.000 --> 00:22:33.700 Niitä yksittäisiä tutkimusartikkeleita voidaan käyttää sitten aineistona, 253 00:22:33.700 --> 00:22:38.240 mutta tässä teoreettisessa viitekehyksessä voit hyvin käyttää 254 00:22:38.240 --> 00:22:43.550 myös niitä yhteenveto-osuuksia. 255 00:22:43.550 --> 00:22:50.370 No, tämän teoreettisen viitekehyksen jälkeen siirrytään päälukuun 3. Siellä 256 00:22:50.370 --> 00:22:55.960 on omana alalukuna sitten tutkimustehtävä ja tutkimuskysymykset. 257 00:22:55.960 --> 00:23:01.720 Tämä alaluku on hyvin lyhyt, mutta hyvin keskeinen. Siinä kerrot, 258 00:23:01.720 --> 00:23:06.260 mikä on sen katsauksen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävähän 259 00:23:06.260 --> 00:23:12.940 nyt kokoaa sen koko tutkimuksen tarkoituksen. Sitten sen lisäksi ovat 260 00:23:12.940 --> 00:23:19.280 sitä tarkentavat tai selittävät tutkimuskysymykset, 261 00:23:19.280 --> 00:23:25.220 joita on yleensä tässä katsauksessa usein yhdestä kahteen. Ne sitten 262 00:23:25.220 --> 00:23:30.680 ovat hyvin olennaisia, koska ne 263 00:23:30.680 --> 00:23:36.660 ovat ikään kuin punaisena lankana läpi sen koko katsauksen. 264 00:23:36.660 --> 00:23:41.360 Ne nyt sitten määrittävät myös sitä, minkälaista 265 00:23:41.360 --> 00:23:46.660 aineistoa sinä tarvitset tähän sinun katsaukseesi. 266 00:23:46.660 --> 00:23:50.860 Tutkimuskysymykset aina laaditaan 267 00:23:50.860 --> 00:23:55.140 kysymyslauseiksi. Ne laaditaan sillä tavalla, että 268 00:23:55.140 --> 00:24:01.750 niihin pystytään vastaamaan sen sinun katsauksesi aineistolla. 269 00:24:01.750 --> 00:24:08.780 Aina jokainen tutkimuskysymys on ymmärrettävissä itsenäisesti, ja 270 00:24:08.780 --> 00:24:14.750 sen tutkimuskysymyksen tulee olla selkeä ja yksiselitteinen. 271 00:24:14.750 --> 00:24:19.610 Tämä on varmasti semmoinen, [että] joudut pyörittelemään ja muotoilemaan 272 00:24:19.610 --> 00:24:24.810 niitä tutkimuskysymyksiä, jotta ne ovat riittävän 273 00:24:24.810 --> 00:24:31.200 rajatut ja selkeät, jotta sinä pystyt aidosti 274 00:24:31.200 --> 00:24:36.430 vastaamaan niillä löydetyillä tutkimuksilla. 275 00:24:36.430 --> 00:24:40.390 Se haaste, joka usein tässä vaiheessa tulee, on, että otetaan 276 00:24:40.390 --> 00:24:47.190 liian laaja tutkittava alue. Mieluummin on kohtuullisen kapea 277 00:24:47.190 --> 00:24:51.810 tutkittava kohde, ja sitten etsitään ihan niitä täsmätutkimuksia, jotka 278 00:24:51.810 --> 00:24:57.830 ovat sitä aihetta juuri tutkineet. 279 00:24:57.830 --> 00:25:01.690 No, sitten omassa alaluvussa kuvataan sen tutkimusaineiston 280 00:25:01.690 --> 00:25:07.560 keruu ja esitellään lyhyesti se aineisto. 281 00:25:07.560 --> 00:25:13.440 Aineiston haku sekä sitten valintaprosessi kuvataan. Jotta voidaan 282 00:25:13.440 --> 00:25:18.500 niitä hakuja ja sitä valintaa tehdä, meillä tulee olla mietittynä sisäänotto- 283 00:25:18.500 --> 00:25:25.190 ja poissulkukriteerit niille tutkimuksille. 284 00:25:25.190 --> 00:25:31.830 Katsotaan niitä tuossa vähän tarkemminkin sitten seuraavassa diassa. Sitten 285 00:25:31.830 --> 00:25:38.960 tulee kuvata sitä, miten löysit sen aineiston 286 00:25:38.960 --> 00:25:46.190 eli ne tutkimukset. Ihan voit nimeltä kirjoittaa, mitä tietokantoja käytit 287 00:25:46.190 --> 00:25:51.740 ja sitten mahdollisesti, mitä muita hakumenetelmiä käytit. 288 00:25:51.740 --> 00:25:56.770 Oliko joitain tämmöisiä täydentäviä? 289 00:25:56.770 --> 00:26:01.650 Hyödynsitkö esimerkiksi joidenkin tehtyjen tutkimusten 290 00:26:01.650 --> 00:26:03.960 lähdeluetteloita? 291 00:26:03.960 --> 00:26:07.270 Löytyikö sitä kautta? Oliko sinulla 292 00:26:07.270 --> 00:26:14.190 vielä sen haun lisäksi joitain tämmöisiä vähän epävirallisempia kanavia? 293 00:26:14.190 --> 00:26:19.660 Kuvataan se sinun hakuprosessisi, miten se aineisto on löytynyt. 294 00:26:19.660 --> 00:26:24.300 Siihen liittyy myös se, minkälaisia hakusanoja olet käyttänyt, 295 00:26:24.300 --> 00:26:30.310 sekä suomenkieliset että englanninkieliset. 296 00:26:30.310 --> 00:26:36.380 Kiinnostavaa on aina myös se, että sitten kun sinä olet tehnyt sen haun, paljonko 297 00:26:36.380 --> 00:26:44.620 sieltä löytyi niitä tutkimuksia ja montako tutkimusta sitten sen karsintaprosessin 298 00:26:44.620 --> 00:26:50.820 jälkeen sinulle siihen lopulliseen aineistoon jäi, paljonko joudut tekemään sitä karsintaa 299 00:26:50.820 --> 00:26:56.550 vai oliko tosi tiukassa niiden tutkimusten löytäminen. 300 00:26:56.550 --> 00:27:01.310 Sitten tässä luvussa on tarkoitus myös lyhyesti esitellä 301 00:27:01.310 --> 00:27:09.080 se sinun tutkimusaineistosi. Se aineistohan nyt sitten koostuu 5–8:sta 302 00:27:09.080 --> 00:27:13.740 vertaisarvioidusta tutkimuksesta. 303 00:27:13.740 --> 00:27:18.140 Tähän tutkimusaineistoksi sinulle käyvät 304 00:27:18.140 --> 00:27:22.940 vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit, 305 00:27:22.940 --> 00:27:27.990 sitten myös ihan nämä monografiaväitöskirjat 306 00:27:27.990 --> 00:27:34.050 ja erilaiset tutkimusraportit. Esimerkiksi THL:ltä löytyy joitain ihan 307 00:27:34.050 --> 00:27:38.870 hyviä tutkimusraportteja, joita voidaan tässä hyödyntää. 308 00:27:38.870 --> 00:27:43.430 Vähintään kahden näistä tulee olla englanninkielisiä ja 309 00:27:43.430 --> 00:27:46.870 enintään viisi vuotta vanhoja tutkimuksia. 310 00:27:46.870 --> 00:27:53.190 Jos sinulla näyttää, että nyt ehdottomasti tarvitaan 311 00:27:53.190 --> 00:27:57.210 jokin vähän vanhempi tutkimus, niin sitten sinun tulee vähän 312 00:27:57.210 --> 00:28:00.790 perustella sitä, miksi halusit ottaa tämän. 313 00:28:00.790 --> 00:28:05.920 Nyt tähän tutkimusaineistoksi 314 00:28:05.920 --> 00:28:11.080 eivät pro gradu -tutkimukset vielä käy. Nyt on kuitenkin huomioitava, että 315 00:28:11.080 --> 00:28:18.920 pro gradut ovat niin selkeästi opinnäytetöitä, että otetaan tähän aineistoksi 316 00:28:18.920 --> 00:28:22.520 vielä vähän 317 00:28:22.520 --> 00:28:28.190 muunlaisia tutkimuksia. Pro graduja voit mainiosti ja 318 00:28:28.190 --> 00:28:32.480 kannattaakin lueskella 319 00:28:32.480 --> 00:28:35.570 ja hyödyntää 320 00:28:35.570 --> 00:28:40.350 esimerkiksi niiden lähdeluetteloita, koska sieltä sinä voit myös 321 00:28:40.350 --> 00:28:45.800 löytää hyviä lähteitä siihen teoriataustaan 322 00:28:45.800 --> 00:28:50.260 sekä sitten mahdollisesti ihan niitä tutkimuslähteitäkin. 323 00:28:50.260 --> 00:28:54.600 Jos on oikein tiukkaa niiden tutkimuslähteiden käyttö, niin 324 00:28:54.600 --> 00:28:59.630 maksimissaan yhtä pro gradua voidaan käyttää tässä. 325 00:28:59.630 --> 00:29:04.480 Nyt tässä esittelyvaiheessa tosiaan tarkoitus ei ole 326 00:29:04.480 --> 00:29:08.910 yksityiskohtaisesti käydä läpi tutkimus tutkimukselta, vaan antaa semmoinen 327 00:29:08.910 --> 00:29:14.390 yleiskuva siitä sinun omasta tutkimusaineistostasi eli kertoa ylipäätään, 328 00:29:14.390 --> 00:29:17.410 montako tutkimusta sinulla on aineistona, 329 00:29:17.410 --> 00:29:21.170 montako englanninkielistä, montako suomenkielistä. Voidaan 330 00:29:21.170 --> 00:29:23.200 mainita vähän tutkimusmenetelmistä, 331 00:29:23.200 --> 00:29:30.260 oliko siellä määrällisiä kuinka paljon, laadullisia, liittyvätkö mihin kohdemaahan 332 00:29:30.260 --> 00:29:34.190 ja niin poispäin. Annetaan sellainen yhteenveto. 333 00:29:34.190 --> 00:29:39.830 Sitten tarkemmat tiedot siitä sinun tutkimusaineistostasi eli niistä 334 00:29:39.830 --> 00:29:46.250 aineistona käytetyistä tutkimuksista löytyy tutkimustaulukosta. 335 00:29:46.250 --> 00:29:51.390 Kaikki näiden tutkimusten tiedot sitten viedään siihen 336 00:29:51.390 --> 00:29:56.540 tutkimustaulukkoon, ja siihen löytyy valmis pohja sieltä Moodlesta. 337 00:29:56.540 --> 00:30:03.260 Tämä taulukko tulee tämän katsauksen liitteeksi. 338 00:30:03.260 --> 00:30:09.020 Jossain kohdin tässä, kun teet tätä lyhyttä esittelyä, muista 339 00:30:09.020 --> 00:30:14.500 myös viitata siihen tutkimustaulukkoon. 340 00:30:14.500 --> 00:30:19.830 Ennen kuin sinä voit valita niitä tutkimuksia ja 341 00:30:19.830 --> 00:30:25.470 osittain jo kun teet niitä hakuja, niin tosiaan sinulla tulee sitä hakua varten 342 00:30:25.470 --> 00:30:30.120 olla mietittynä ne hakusanat, mutta sitten vielä tarkemmin senkin 343 00:30:30.120 --> 00:30:36.640 jälkeen, kun olet löytänyt läjän erilaisia tutkimuksia, sinulla tulee olla 344 00:30:36.640 --> 00:30:41.500 mietittynä tarkemmin, mitkä ovat ne sisäänottokriteerit, joiden pohjalta sinä 345 00:30:41.500 --> 00:30:45.040 teet sen valinnan, että tämä tulee minun aineistokseni, ja mitkä ovat ehdottomasti 346 00:30:45.040 --> 00:30:50.910 niitä poissulkukriteereitä, 347 00:30:50.910 --> 00:30:58.300 joilla sinä suljet sen tutkimuksen eli et ota sitä ollenkaan 348 00:30:58.300 --> 00:31:04.400 mukaasi tähän katsaukseen. Tässä on nyt joitakin tämmöisiä kriteereitä, 349 00:31:04.400 --> 00:31:06.720 joita voit hyödyntää ja joita voit muokata. 350 00:31:06.720 --> 00:31:10.690 Tästä julkaisuajastahan 351 00:31:10.690 --> 00:31:13.300 meillä oli jo puhekin, ja osahan näistä kriteereistä 352 00:31:13.300 --> 00:31:19.390 tulee suoraan myös tästä 353 00:31:19.390 --> 00:31:22.370 tehtävänannosta, että meillä on määritelty tietyt kriteerit: 354 00:31:22.370 --> 00:31:26.990 Viittä vuotta vanhempia 355 00:31:26.990 --> 00:31:33.730 ei pääsääntöisesti hyväksytä tähän. 356 00:31:33.730 --> 00:31:37.310 Tulee olla vertaisarvioitu kvalitatiivinen tai kvantitatiivinen empiirinen alkuperäistutkimus. 357 00:31:37.310 --> 00:31:40.710 Tarkoittaa tämä empiirinen 358 00:31:40.710 --> 00:31:47.990 alkuperäistutkimus, että 359 00:31:47.990 --> 00:31:53.160 emme ota mukaan noita katsauksia tähän tutkimusaineistoksi. 360 00:31:53.160 --> 00:31:59.260 Jos sinä löydät hyvän katsauksen, joka on tehty siitä sinun aihepiiristäsi, niin se 361 00:31:59.260 --> 00:32:03.720 on aivan erinomainen lähde siihen teoreettiseen viitekehykseen. 362 00:32:03.720 --> 00:32:08.700 Sitten tähän itse aineistoksi halutaan tämmöisiä 363 00:32:08.700 --> 00:32:13.210 yksittäisiä empiirisiä alkuperäistutkimuksia. 364 00:32:13.210 --> 00:32:18.220 Julkaisukieli: englanti tai suomi. 365 00:32:18.220 --> 00:32:22.570 Julkaistu tieteellisessä aikakauslehdessä. 366 00:32:22.570 --> 00:32:27.690 Saatavilla Jyväskylän yliopiston kirjaston tietokannoista. 367 00:32:27.690 --> 00:32:33.140 Tässä on nyt luetteloitu joitakin tämmöisiä kriteereitä, jotka jokaisen 368 00:32:33.140 --> 00:32:34.940 siihen valitun tutkimuksen tulee täyttää. 369 00:32:34.940 --> 00:32:40.150 Sitten taas 370 00:32:40.150 --> 00:32:45.780 toisaalta täällä on joitakin poissulkukriteereitä, 371 00:32:45.780 --> 00:32:49.580 joita ei hyväksytä oman tutkimuksen aineistoksi. 372 00:32:49.580 --> 00:32:53.400 No, tuloslukuhan on hyvin keskeinen osa sitä sinun 373 00:32:53.400 --> 00:32:58.880 katsaustasi. Tulosluvussa 374 00:32:58.880 --> 00:33:03.060 nyt sitten vastataan sen tutkimusaineiston eli niiden sinun 375 00:33:03.060 --> 00:33:07.870 valitsemiesi tutkimusten perusteella 376 00:33:07.870 --> 00:33:12.380 sen oman katsauksesi tutkimuskysymyksiin. 377 00:33:12.380 --> 00:33:15.420 Kun 378 00:33:15.420 --> 00:33:21.800 tuloksiin vastataan, 379 00:33:21.800 --> 00:33:25.540 tässä ovat nyt olleet käytössä ne tutkimustaulukkoon laitetut tutkimukset 380 00:33:25.540 --> 00:33:31.380 eli ne, jotka ovat valikoituneet sinun aineistoksesi. 381 00:33:31.380 --> 00:33:36.220 Tämä tulosluku jäsennetään tutkimuskysymyksiä vastaaviin 382 00:33:36.220 --> 00:33:43.090 alalukuihin. Jos sinulla on kaksi tutkimuskysymystä, niin yleensä 383 00:33:43.090 --> 00:33:47.860 sinulla on sitten kaksi alalukua tässä tulosluvussa. 384 00:33:47.860 --> 00:33:52.740 Nämä tulokset nyt sitten pohjautuvat 385 00:33:52.740 --> 00:33:56.420 analyysiin. Mitä tällä nyt tarkoitetaan? 386 00:33:56.420 --> 00:34:03.130 Niistä aiemmista tutkimuksista 387 00:34:03.130 --> 00:34:09.390 tietyn analyysiprosessin kautta sinä olet päätynyt 388 00:34:09.390 --> 00:34:11.420 jonkinlaiseen luokitukseen, teemoitteluun eli tavallaan semmoiseen tiivistettyyn jäsennykseen 389 00:34:11.420 --> 00:34:16.090 niistä 390 00:34:16.090 --> 00:34:22.020 aiemmista tutkimuksista, jotka vastaavat 391 00:34:22.020 --> 00:34:28.780 niihin sinun tutkimuskysymyksiisi. 392 00:34:28.780 --> 00:34:36.130 Eli pyri muodostamaan jonkinlainen luokitus tai teemoittelu, jonka avulla sinä 393 00:34:36.130 --> 00:34:44.520 pystyt jäsentämään ja esittämään ne sinun tutkimustuloksesi. 394 00:34:44.520 --> 00:34:48.530 Tässä voidaan tehdä erilaisia yhteenvetoja 395 00:34:48.530 --> 00:34:53.530 ja pyrkiä 396 00:34:53.530 --> 00:34:58.850 tutkimusten väliseen vuoropuheluun. 397 00:34:58.850 --> 00:35:04.290 Siellä jäsennyksen alla, tietyn teeman alla esimerkiksi pyrit 398 00:35:04.290 --> 00:35:13.850 vertailemaan, huomioimaan niitä eroja tai samankaltaisuuksia, 399 00:35:13.850 --> 00:35:19.750 joita eri tutkimukset juuri siitä tietystä asiasta ovat saaneet. 400 00:35:19.750 --> 00:35:26.130 Tulososiossa voidaan mainiosti hyödyntää ja havainnollistaa, tehdä tämmöisiä 401 00:35:26.130 --> 00:35:31.300 taulukoita tai kuvioita, joiden kautta sinä pystyt vielä ehkä havainnollistamaan 402 00:35:31.300 --> 00:35:34.480 tai esittämään niitä omia tutkimustuloksiasi. 403 00:35:34.480 --> 00:35:36.720 Tässä on ihan esimerkkinä, mitä tämmöinen teemoittelu 404 00:35:36.720 --> 00:35:42.570 voi tässä katsauksessa tarkoittaa. 405 00:35:42.570 --> 00:35:46.930 Tämä on nyt ihan esimerkki Piia Kesosen 406 00:35:46.930 --> 00:35:52.850 tämän jakson katsauksesta eli "Kouluakäymättömyys 407 00:35:52.850 --> 00:35:57.230 perusopetuksessa. Poissaolon syyt ja tukikeinot kouluun paluun mahdollistamiseksi". 408 00:35:57.230 --> 00:36:01.330 Te löydätte tämän Piian katsauksen sieltä Moodlesta, 409 00:36:01.330 --> 00:36:07.030 410 00:36:07.030 --> 00:36:12.460 kun meillä on niitä esimerkkitöitä. Voitte tutustua vielä tarkemmin. 411 00:36:12.460 --> 00:36:17.290 Hänellä on ollut kaksi tutkimuskysymystä, joista toinen on ollut: mitä 412 00:36:17.290 --> 00:36:21.880 syitä on peruskouluikäisen oppilaan kouluakäymättömyydelle? 413 00:36:21.880 --> 00:36:26.720 Tämän ykköstutkimuskysymyksen hän on jäsentänyt, 414 00:36:26.720 --> 00:36:33.960 löytänyt tämmöisen teemoittelun, että siellä on viisi teemaa: 415 00:36:33.960 --> 00:36:38.700 oppilaaseen liittyvät tekijät, kotiin liittyvät tekijät, sosiaalinen 416 00:36:38.700 --> 00:36:45.010 ympäristö, kouluun liittyvät tekijät ja muut syyt. 417 00:36:45.010 --> 00:36:51.190 Tämä on tavallaan nyt se hänen jäsennyksensä tähän 418 00:36:51.190 --> 00:36:56.770 tutkimuskysymykseen 1. Jokaisen teeman alla hän sitten 419 00:36:56.770 --> 00:37:01.310 käsittelee, minkälaisia asioita eri tutkimuksista on löytynyt 420 00:37:01.310 --> 00:37:06.380 oppilaaseen liittyvistä asioista ja minkälaisia asioita eri tutkimuksista 421 00:37:06.380 --> 00:37:12.420 on löytynyt tähän kotiin liittyvistä asioista. 422 00:37:12.420 --> 00:37:17.530 Tämä tavallaan sitten rakentaa sen koko 423 00:37:17.530 --> 00:37:21.650 tulosluvun sisällön tähän tutkimuskysymykseen 1. 424 00:37:21.650 --> 00:37:27.730 Niille aiemmille tutkimusten tuloksille tehdään 425 00:37:27.730 --> 00:37:29.970 tämmöistä sisällönanalyysia. 426 00:37:29.970 --> 00:37:35.390 No, viimeinen tämmöinen 427 00:37:35.390 --> 00:37:42.090 tekstiluku on sitten pohdinta ja johtopäätösluku. Sen pohdinnan voit aloittaa, 428 00:37:42.090 --> 00:37:48.440 pohdintaluvun, hyvin kertaamalla sen oman tutkimustehtäväsi. Myös 429 00:37:48.440 --> 00:37:54.080 tutkimuskysymykset voidaan kertoa ihan lausemuodossa. 430 00:37:54.080 --> 00:38:02.520 Pohdinnassa esitellään oman tutkimuksen, sen oman katsauksen keskeiset tulokset 431 00:38:02.520 --> 00:38:08.140 viitaten myös niihin keskeisimpiin lähteisiin. 432 00:38:08.140 --> 00:38:13.320 Myös voidaan verrata ja arvioida niitä tuloksia suhteessa siihen teoriaosuudessa 433 00:38:13.320 --> 00:38:20.150 esitettyyn taustoitukseen tai siihen käsitteelliseen kuvailuun. 434 00:38:20.150 --> 00:38:23.300 Muista tässä pohdinnassa aina, että lähde se oma tutkimustulos edellä. 435 00:38:23.300 --> 00:38:28.540 Sitten 436 00:38:28.540 --> 00:38:33.280 vertaat sitä siihen aiempaan tutkimukseen. 437 00:38:33.280 --> 00:38:39.410 Pohdi, minkälaisia johtopäätöksiä tästä sinun tutkimastasi 438 00:38:39.410 --> 00:38:43.940 ilmiöstä voidaan tehdä tai niistä sinun tuloksistasi. 439 00:38:43.940 --> 00:38:54.440 Pohdintaosuudessa ei ole kuitenkaan tarkoitus toistaa uudelleen niitä tuloksia, 440 00:38:54.440 --> 00:39:00.500 joita sinä olet siellä tulosluvussa esittänyt, vaan ottaa vähän semmoinen yleisempi taso. 441 00:39:00.500 --> 00:39:07.670 Tässä luvussa myös tarkastelet sen sinun katsauksesi luotettavuutta, 442 00:39:07.670 --> 00:39:15.070 eli pyri arvioimaan kriittisesti sitä omaa katsausta, 443 00:39:15.070 --> 00:39:17.970 miten onnistuit niiden tutkimuslähteiden valintakriteereissä, 444 00:39:17.970 --> 00:39:21.650 saitko kattavan aineiston, 445 00:39:21.650 --> 00:39:26.220 miten ne poissulku-, sisäänottokriteerit onnistuivat, 446 00:39:26.220 --> 00:39:28.940 löysitkö sinä sen olennaisen tutkimustiedon. 447 00:39:28.940 --> 00:39:34.360 Semmoista kriittistä arviointia siitä. 448 00:39:34.360 --> 00:39:40.150 No, sitten voidaan ihan niiden tulosten luotettavuutta myös pohtia 449 00:39:40.150 --> 00:39:46.790 eli miettiä ihan niiden laadullisten tutkimusten kriteerein, 450 00:39:46.790 --> 00:39:55.260 olisivatko esimerkiksi nämä sinun löytämäsi, tekemäsi päätelmät 451 00:39:55.260 --> 00:40:00.700 siirrettävissä johonkin toiseen tilanteeseen. 452 00:40:00.700 --> 00:40:08.370 Sitten ihan yleisesti – nämähän kaikki sitä pohjustavatkin –, miten onnistuit 453 00:40:08.370 --> 00:40:10.930 nämä tutkimuskysymykset ratkaisemaan. Semmoinen kriittinen tarkastelu. 454 00:40:10.930 --> 00:40:15.560 Pohdinnassa tuodaan myös esille 455 00:40:15.560 --> 00:40:18.390 se oma jatkotutkimusaihe, 456 00:40:18.390 --> 00:40:24.470 onko tästä syntynyt jokin idea, 457 00:40:24.470 --> 00:40:32.860 mitä olisi tarpeellista nyt tämän pohjalta vielä tutkia, lähteä keräämään aineistoa 458 00:40:32.860 --> 00:40:35.700 ja tehdä vähän lisää tutkimusta. Se tuodaan myös tässä esille. 459 00:40:35.700 --> 00:40:37.920 No, täältä löytyvät nyt sitten vielä nämä lähteet, 460 00:40:37.920 --> 00:40:42.300 joita tässä 461 00:40:42.300 --> 00:40:45.430 esityksessä olen käyttänyt. Muun muassa tämä Salmisen, jossa 462 00:40:45.430 --> 00:40:47.760 on kerrottu tästä kirjallisuuskatsauksesta, on hyvä 463 00:40:47.760 --> 00:40:54.240 silmäillä läpi. 464 00:40:54.240 --> 00:40:57.960 Samaten täällä on tämä sivusto 465 00:40:57.960 --> 00:41:02.070 Tampereelta, tämä "Systemaattinen tiedonhaku", niin siellä on aika 466 00:41:02.070 --> 00:41:07.830 hyvin myös kerrottu katsauksen tekemisestä. 467 00:41:07.830 --> 00:41:11.750 Sitten olen laittanut teille ihan muutaman Kasvatus-lehdessä olevan katsauksen. 468 00:41:11.750 --> 00:41:18.660 Jos teillä vain on aikaa ja saatte lehden käsiinne, niin silmäilkää, 469 00:41:18.660 --> 00:41:24.040 miten nämä katsaukset on muodostettu. 470 00:41:24.040 --> 00:41:28.840 Tässä oli nyt tämmöistä evästystä katsauksen tekoon. Nyt sitten 471 00:41:28.840 --> 00:41:34.160 lisätietoa löytyy sieltä Moodlesta. Olkaa sitten vain opettajaan [yhteydessä] 472 00:41:34.160 --> 00:41:38.510 ja laittakaa Moodleen viestiä, jos on kysymyksiä, mutta 473 00:00:00.000 --> 00:00:00.000 ei muuta kuin intoa tutkimuksen tekemiseen!