WEBVTT Kind: captions; Language: fi 1 00:00:00.000 --> 00:00:01.530 Moi kaikki! 2 00:00:01.750 --> 00:00:06.940 Tämä video käsittelee tieteellistä kirjoittamista eli kirjoittamista akateemisessa kontekstissa. 3 00:00:06.940 --> 00:00:10.960 Mielestäni tämä video sopii parhaiten opiskelun tueksi ihan yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. 4 00:00:10.960 --> 00:00:15.820 Mutta toivottavasti myöskin te, jotka olette jo vähän pidemmällä, 5 00:00:15.820 --> 00:00:20.410 saatte tästä uusia näkökulmia ja ideoita 6 00:00:20.410 --> 00:00:25.000 ja ehkä tukea unohtuneiden asioiden kertaamiseen. 7 00:00:25.000 --> 00:00:29.530 Ajattelu, kieli ja teksti 8 00:00:29.530 --> 00:00:33.000 kietoutuvat erottamattomasti yhteen. 9 00:00:33.000 --> 00:00:39.250 Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tieteellinen kirjoittaminen kietoutuu aina lukemiseen. 10 00:00:39.250 --> 00:00:45.670 Shakespeare on aikoinaan todennut, että sanahämy johtuu aivohämystä. 11 00:00:45.670 --> 00:00:50.620 Tästä voisi varmaan päätellä, että ajattelun kirkastaminen on tärkeä asia, 12 00:00:50.620 --> 00:00:56.250 joka auttaa myös kirjoittamistaidon kehittämisessä ja kirjoittamisen helpottamisessa. 13 00:00:56.250 --> 00:01:01.680 Jos kirjoittaminen kuitenkin tuntuu vaikealta, kannattaa keskittyä sisältöön. 14 00:01:01.680 --> 00:01:06.960 Ajattele ja etsi tietoa. Etsi uusia näkökulmia asioihin. 15 00:01:06.960 --> 00:01:12.330 Keskustele mahdollisimman paljon. 16 00:01:12.330 --> 00:01:18.000 Nauhoita vaikka ensin omaa ajatteluasi ja omia tekstejäsi puheena. 17 00:01:18.000 --> 00:01:23.490 Päiväkirjan tai reppumuistion pitäminen voi myös olla hyvä tapa kehittää omaa ajattelua 18 00:01:23.490 --> 00:01:28.500 ja myös seurata omien ajattelukulkujen muutoksia. 19 00:01:28.500 --> 00:01:33.750 Jos haluat taitavaksi kirjoittajaksi, kehitä siis ajattelutaitoja. 20 00:01:33.750 --> 00:01:37.740 Yleisten ajattelutaitojen kehittämisen on havaittu 21 00:01:37.740 --> 00:01:42.500 kehittävän myös tieteellisessä kirjoittamisessa tarvittavia ominaisuuksia. 22 00:01:42.500 --> 00:01:48.020 Yksi asia, joka voi auttaa kirjoittamista, on kysymysten tekeminen. Tee siis paljon kysymyksiä. 23 00:01:48.020 --> 00:01:53.780 Esimerkiksi esseen rajaus voi olla kysymysmuotoinen: 24 00:01:53.780 --> 00:01:59.360 Miten kieli kietoutuu identiteettiin? Miten kielen ja identiteetin suhde muuttuu 25 00:01:59.360 --> 00:02:04.750 ajan kuluessa tai lapsuusiässä, nuoruusiässä ja vanhuusiässä? 26 00:02:04.750 --> 00:02:09.130 Tällainen kysymysmuotoinen rajaus 27 00:02:09.130 --> 00:02:13.750 auttaa fokusoimaan myös tiedon etsintää. 28 00:02:13.750 --> 00:02:19.330 Etsiessäsi vastauksia omiin kysymyksiisi pääset esseen näkökulmien äärelle. 29 00:02:19.330 --> 00:02:24.750 Voit keskittää lähteiden lukemista olennaiseen sisältöön. 30 00:02:24.750 --> 00:02:30.060 Myös tutkielman lähtökohta on aika usein kysymysmuotoon jäsennelty tutkimusongelma. 31 00:02:30.060 --> 00:02:35.250 Tutkimusongelmasta sitten johdetaan varsinaiset tutkimuskysymykset. 32 00:02:35.250 --> 00:02:41.010 Toinen tärkeä asia on perustella kaikki väitteet, joita esität tekstissäsi. 33 00:02:41.010 --> 00:02:46.620 Tieteellisessä kirjoittamisessa on ensisijaisen tärkeää vakuuttaa lukija ja tehdä se rehellisesti. 34 00:02:46.620 --> 00:02:51.630 Tästä seuraa perustelemisen pakko. 35 00:02:51.630 --> 00:02:57.750 Tieteellisessä kirjoittamisessa kaikki esitetyt väitteet on pakko perustella 36 00:02:57.750 --> 00:03:02.500 esimerkiksi lähdeviitteiden tai aineistoesimerkkien avulla. 37 00:03:02.500 --> 00:03:07.930 Muista myös tutustua oman alan puhetapoihin. 38 00:03:07.930 --> 00:03:13.150 Akateemisissa opinnoissa ei voi suoraan siirtyä kirjoittamiseen. 39 00:03:13.150 --> 00:03:18.340 Kirjoittaminen vaatii tutustumista oman alan sisältöihin ja tieteen diskursseihin eli tieteen puhetapoihin omalla alalla. 40 00:03:18.340 --> 00:03:23.800 Lue siis runsaasti mutta toisaalta valikoiden 41 00:03:23.800 --> 00:03:28.900 oman alan tutkimuskirjallisuutta. Muista pysyä kuulolla ja kysellä. 42 00:03:28.900 --> 00:03:34.250 Osallistu keskusteluun aktiivisesti aina kun mahdollista, vaikka lähiopetuksessa. 43 00:03:34.250 --> 00:03:38.750 Tälle dialle on koottu sellaisia asioita, 44 00:03:38.750 --> 00:03:43.250 joita pidetään tieteellisen kirjoittamisen peruspiirteinä. 45 00:03:43.250 --> 00:03:48.620 Tieteellinen kirjoittaminen on ensinnäkin asiakeskeistä. Tieteellinen teksti keskittyy asiaan. 46 00:03:48.620 --> 00:03:54.440 Se pyrkii tekemään sen tiiviisti ja niin, että edetään johdonmukaisesti 47 00:03:54.440 --> 00:03:58.250 asiasta toiseen tai näkökulmasta toiseen. 48 00:03:58.250 --> 00:04:02.840 Tieteellisen tekstin tulee myöskin pyrkiä totuudenmukaisuuteen. 49 00:04:03.000 --> 00:04:08.730 Argumentoinnissa ei toisin sanoen pidä oikoa. 50 00:04:08.730 --> 00:04:12.720 Jos käytät sanoja "aina" tai "kaikki", niin mieti, onko todella niin. 51 00:04:12.720 --> 00:04:17.940 Onko todella aina? Osallistuvatko todella kaikki ilmiöt, asiat tai ihmiset 52 00:04:17.940 --> 00:04:22.500 johonkin tekemiseen, niin kuin olet väittänyt? 53 00:04:22.500 --> 00:04:26.700 Tekstin sanomaa ja merkityksiä ei myöskään pidä hämärtää. 54 00:04:26.700 --> 00:04:31.000 Kaikki olennaiset näkökulmat on tuotava esille 55 00:04:31.000 --> 00:04:37.750 – myös sellaiset näkökulmat, jotka eivät tunnu miellyttäviltä, eivät tue omia havaintoja tai ennakko-oletuksia. 56 00:04:37.750 --> 00:04:43.390 Samalla tämä tarkoittaa, että myös kaikki mahdollinen epävarmuus on otettava huomioon. 57 00:04:43.390 --> 00:04:48.750 Esimerkiksi tutkielman päätäntöosiossa on tuotava selkeästi esille: 58 00:04:48.750 --> 00:04:52.890 "On mahdollista, että..." Tai: "Havainnot saattavat tarkoittaa, että..." 59 00:04:52.890 --> 00:04:57.250 Tai: "Tulosten perusteella voidaan tulkita..." 60 00:04:57.250 --> 00:05:02.500 Varmuusaste täytyy suhteuttaa todelliseen asiantilaan. 61 00:05:02.500 --> 00:05:06.520 Muista myös tukea omat päättelyketjusi ja esittämäsi väitteet 62 00:05:06.520 --> 00:05:10.500 esimerkkien ja lähteiden avulla. 63 00:05:10.500 --> 00:05:16.170 Täsmällisyyden vaade tarkoittaa, että väitteet perustellaan 64 00:05:16.170 --> 00:05:21.000 oman aineiston, ehkä kuvattujen havaintojen tai lähteiden avulla. 65 00:05:21.000 --> 00:05:25.950 Tulkintoja ei siis jätetä lukijalle. 66 00:05:25.950 --> 00:05:29.500 Esimerkiksi aineistoesimerkistä tehty havainto kertoo lukijalle sen, mitä haluat kertoa. 67 00:05:29.500 --> 00:05:35.750 Tutkielman empiirisessä osiossa tätä kutsutaan analyysin kirjoittamiseksi. 68 00:05:35.750 --> 00:05:39.980 Keskeiset termit määritellään ennen kuin niitä käytetään. 69 00:05:39.980 --> 00:05:44.250 Mitä tarkoittaa esimerkiksi "suomi toisena kielenä"? 70 00:05:44.250 --> 00:05:49.170 Sen jälkeen termejä käytetään johdonmukaisesti tiettyihin käsitteisiin viittaamassa 71 00:05:49.170 --> 00:05:53.250 eikä esimerkiksi tyylillisistä syistä niitä varioiden ja vaihdellen. 72 00:05:53.250 --> 00:05:59.500 Ei siis käytetä välillä esimerkiksi termiä "suomi toisena kielenä" ja välillä taas termiä "S2". 73 00:05:59.500 --> 00:06:05.050 Keskeisten käsitteitten väliset suhteet täytyy selittää lukijalle. 74 00:06:05.050 --> 00:06:10.500 Mitä eroa on esimerkiksi käsitteillä "suomi toisena kielenä" ja "suomi vieraana kielenä"? 75 00:06:10.500 --> 00:06:17.190 Yksiselitteisyys puolestaan tarkoittaa, että tekstin tulkinta ei saisi olla lukijasta riippuvaista. 76 00:06:17.190 --> 00:06:23.000 Kaikkien lukijoiden pitäisi päätyä tekstisi perusteella samanlaiseen tulkintaan. 77 00:06:23.000 --> 00:06:29.750 Lisäksi tieteessä on pyrittävä objektiivisuuteen. 78 00:06:29.750 --> 00:06:34.610 Sen takia kirjoittajan omat tunteet, mielipiteet ja mielenilmaukset 79 00:06:34.610 --> 00:06:39.250 eivät kuulu objektiiviseen hyvään tieteellisen tyyliin. 80 00:06:39.250 --> 00:06:45.000 "Mielestäni"-ilmaukset esimerkiksi ovat tieteellisessä kirjoittamisessa turhia. 81 00:06:45.000 --> 00:06:50.400 Neutraalisuus merkitsee ainakin sitä, että tieteellisessä tekstissä 82 00:06:50.400 --> 00:06:55.980 käytetään asiallista ja tyylillisesti neutraalia yleiskieltä, 83 00:06:55.980 --> 00:07:01.080 ei siis esimerkiksi puhekieltä tai arkityylisiä ilmauksia. 84 00:07:01.080 --> 00:07:07.440 "Suosio tippui", "netissä julkaistu", "veti johtopäätöksen" ja "loppupeleissä" 85 00:07:07.440 --> 00:07:11.760 ovat sentyylisiä ilmauksia, että ne eivät kuulu akateemiseen kirjoittamiseen. 86 00:07:11.760 --> 00:07:17.070 Myös arvovälitteisiä ilmauksia on syytä karttaa, 87 00:07:17.070 --> 00:07:22.500 esimerkiksi "kirjoittaja sortuu sarkasmiin" 88 00:07:22.500 --> 00:07:30.000 tai "henkilö X osasi puhua hienosti" tai "osasi kirjoittaa hyvin". 89 00:07:30.000 --> 00:07:35.400 Sen sijaan voi sanoa, että kirjoituksen sarkastinen sävy 90 00:07:35.400 --> 00:07:39.960 vie tekstiltä, kirjoittajalta tai puhujalta uskottavuutta. 91 00:07:39.960 --> 00:07:45.060 Tai sen sijaan, että sanoisi jonkun osanneen puhua videolla hienosti, 92 00:07:45.060 --> 00:07:50.250 voi kertoa, miten video vaikutti. 93 00:07:50.250 --> 00:07:56.000 Esimerkiksi: "Henkilö X teki videohakemuksen, joka vakuutti työnantajan. Henkilö X sai hakemansa paikan." 94 00:07:56.000 --> 00:08:01.940 Myös merkityksiä hämärtävää kieltä, esimerkiksi kuvallisia ilmauksia 95 00:08:01.940 --> 00:08:07.760 tai monimerkityksisiä ilmaisuja, on syytä välttää, kuten myös kapulakieltä 96 00:08:07.760 --> 00:08:13.000 ja erilaista päälleliimattua tieteellistä jargonia. 97 00:08:13.000 --> 00:08:17.080 Kaiken kaikkiaan turhaa kielellä keikarointia 98 00:08:17.250 --> 00:08:21.390 on syytä välttää, koska se ei palvele ketään. 99 00:08:21.390 --> 00:08:25.750 Esimerkiksi turha sivistyssanojen käyttö voisi olla sellaista. 100 00:08:25.750 --> 00:08:29.830 Usein abstraktit käsitteet runsaasti viljeltyinä hämärtävät tekstin merkityksiä. 101 00:08:29.830 --> 00:08:34.250 Sen takia niitä on syytä käyttää harkiten. 102 00:08:34.250 --> 00:08:40.250 Mikä sitten voisi helpottaa tekstin ymmärrettävyyttä? 103 00:08:40.250 --> 00:08:45.750 Usein sisällyksekkäitten verbien lisääminen tekstiin tiivistää sitä ja tekee siitä helpommin ymmärrettävää. 104 00:08:45.750 --> 00:08:50.490 Sen sijaan, että sanoisit, että "on suoritettu tutkimustoimintaa", 105 00:08:50.490 --> 00:08:55.250 voit kirjoittaa suoraan: "jotakin on tutkittu". 106 00:08:55.250 --> 00:09:00.890 Kriittinen kirjoittaja muistaa oman päämääränsä ja perustelee valintansa. 107 00:09:00.890 --> 00:09:06.140 Miksi juuri tämä aihe, tämä näkökulma ja tämä aineisto on tärkeä 108 00:09:06.140 --> 00:09:11.210 ja tarkoituksenmukainen tässä tilanteessa? Miksi käytän tätä menetelmää? 109 00:09:11.210 --> 00:09:16.500 Mitä tämä esimerkki minun mielestäni osoittaa? 110 00:09:16.500 --> 00:09:22.920 Lisäksi kriittinen kirjoittaja suhteuttaa omat havaintonsa aikaisempiin havaintoihin, 111 00:09:22.920 --> 00:09:28.000 esimerkiksi teoriakirjallisuudessa sanottuun tai aikaisemmissa tutkimuksissa saatuihin tuloksiin. 112 00:09:28.000 --> 00:09:34.450 Lisäksi hän tarkastelee omaa tekstiään kriittisesti – asettuu ulkopuolisen lukijan asemaan. 113 00:09:34.450 --> 00:09:39.820 Ymmärtäisinkö, mitä kirjoittaja on sanonut, 114 00:09:39.820 --> 00:09:45.500 jos olisin ulkopuolinen lukija? Uskoisinko, mitä kirjoittaja on sanonut? 115 00:09:45.500 --> 00:09:50.600 Kriittinen kirjoittaja myöskin tarkistaa, 116 00:09:50.600 --> 00:09:56.000 onko tutkimuksen toteutus kuvattu läpinäkyvästi. 117 00:09:56.000 --> 00:10:00.020 Lisäksi hän seuraa lähteiden käyttöä. 118 00:10:00.020 --> 00:10:04.000 Onko lähteisiin viitattu tunnollisesti ja täsmällisesti oikein? 119 00:10:04.000 --> 00:10:08.230 Täsmällinen viittaaminen auttaa lukijaa pääsemään alkuperäisen tiedon lähteelle 120 00:10:08.230 --> 00:10:12.000 silloin, kun se on tarpeen. 121 00:10:12.000 --> 00:10:16.080 Joskus voi auttaa se, että vertaa lähteiden käyttöä 122 00:10:16.250 --> 00:10:20.330 kavereiden kanssa juttelemiseen. 123 00:10:20.500 --> 00:10:25.180 Miten esimerkiksi kertoisin kolmannelle henkilölle 124 00:10:25.180 --> 00:10:30.000 jostain aikaisemmasta keskustelustani toisen henkilön kanssa? 125 00:10:30.000 --> 00:10:36.750 "Marja kertoi, että..." "Paikalle saapunut Piia lisäsi vielä, että..." 126 00:10:36.750 --> 00:10:42.500 "Toisaalta Elias kauempaa kommentoi ja täydensi, että..." 127 00:10:42.500 --> 00:10:47.750 Mihin lopulta päädyttiin näiden kolmen henkilön kantojen tarkastelun kautta? 128 00:10:47.750 --> 00:10:52.700 Eli vertaillaan eri lähteiden esittämiä ajatuksia. 129 00:10:52.700 --> 00:10:57.530 Sitten kuvataan ikään kuin ulkopuoliselle kuulijalle tai lukijalle 130 00:10:57.530 --> 00:11:02.390 erilaisten näkökulmien keskustelua. 131 00:11:02.390 --> 00:11:06.740 Siitä syntyy myöskin tieteellisen tekstin dialogi. 132 00:11:06.740 --> 00:11:11.750 Toki silloin ei yleensä viitata henkilöihin vaan teksteihin. 133 00:11:11.750 --> 00:11:14.300 Muista, että 134 00:11:14.500 --> 00:11:18.730 kaikkien lainattujen tekstien, referoitujen katkelmien ja sitaattien 135 00:11:18.730 --> 00:11:23.000 täytyy liittyä tekstisi tavoitteeseen. 136 00:11:23.000 --> 00:11:27.440 Teksti ei koskaan voi olla pelkkää lainaa, 137 00:11:27.440 --> 00:11:33.080 ei oikeastaan edes pohjatekstien keskustelevaa referointia. Oman ajattelun täytyy myös oppimistehtävissä näkyä. 138 00:11:33.080 --> 00:11:36.500 Tämä koskee sekä esseitä 139 00:11:36.500 --> 00:11:39.560 että esimerkiksi tutkielmatekstejä. 140 00:11:39.750 --> 00:11:45.390 Ymmärrettävyys on tekstin ehkä tärkein ominaisuus. 141 00:11:45.390 --> 00:11:51.390 Vain ymmärrettävällä tekstillä on arvoa. Sen takia hyvä tieteellinen teksti on ensisijaisesti ymmärrettävä. 142 00:11:51.390 --> 00:11:56.670 Se on havainnollinen, täsmällinen, loogisesti jäsennelty. 143 00:11:56.670 --> 00:12:02.000 Se ei sisällä monimerkityksisiä kohtia. 144 00:12:02.000 --> 00:12:06.110 Huolellisuus kuuluu tieteellisen kirjoittamisen perusominaisuuksiin 145 00:12:06.110 --> 00:12:10.000 ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhunkin kirjoittamiseen. 146 00:12:10.000 --> 00:12:15.190 Suomen kielen opiskelijalle joka ikinen oppimistehtävä on oikeastaan tilaisuus 147 00:12:15.190 --> 00:12:19.780 osoittaa ja kehittää omaa kieliasiantuntijuutta 148 00:12:19.780 --> 00:12:24.490 esimerkiksi viimeistelemällä teksti huolellisesti – muista viimeistelyluku – 149 00:12:24.490 --> 00:12:28.690 ja kirjoittamalla huoliteltua, hyvää asiakieltä. 150 00:12:28.690 --> 00:12:33.340 Hyvä teksti on myös oikeakielisyyden suhteen viimeistelty. 151 00:12:33.340 --> 00:12:39.250 Jos olet epävarma, käytä ihmeessä tietolähteitä apuna viimeistelyvaiheessakin, 152 00:12:39.250 --> 00:12:43.000 vaikkapa Kielitoimiston ohjepankkia. 153 00:12:43.000 --> 00:12:47.650 Lisäksi huoliteltu teksti tietysti noudattaa oman tieteenalan konventioita 154 00:12:47.650 --> 00:12:52.500 eli niitä vakiintuneita tapoja, jotka ovat käytössä vaikkapa suomen kielen oppiaineessa. 155 00:12:52.500 --> 00:12:58.140 Tällaisia konventioita ovat esimerkiksi sovitut merkintätavat. 156 00:12:58.140 --> 00:13:03.500 Vaikkapa kielitieteessä kielen ainekset on tapana kursivoida eli kirjoittaa vinotekstillä. 157 00:13:03.500 --> 00:13:09.250 Merkitykset taas on tapana selittää puolilainausmerkeissä eli hipsuissa. 158 00:13:09.250 --> 00:13:14.410 Tässä on esimerkki: "Salminen käytti ilmausta 159 00:13:14.410 --> 00:13:18.610 esoteerinen [kursivoituna] 'sisäpiirin tiedossa oleva'". 160 00:13:18.610 --> 00:13:23.440 "Esoteerinen" on Salmisen käyttämä ilmaus eli kielen aines tässä esimerkissä. 161 00:13:23.440 --> 00:13:27.670 Sitten selitetään termin "esoteerinen" merkitystä 162 00:13:27.670 --> 00:13:32.500 puolilainausmerkeissä: 'sisäpiirin tiedossa oleva'. 163 00:13:32.500 --> 00:13:39.010 Suomen kielen oppimistehtävissä ja opinnäytteissä sopimuksia on tehty myös 164 00:13:39.010 --> 00:13:43.720 esimerkiksi tekstin asettelusta ja lähdeviittauskäytänteistä. 165 00:13:43.720 --> 00:13:49.500 Lähdeviittauskäytänteitä käsitellään toisella miniluennolla tällaisella verkkotallenteella. 166 00:13:49.500 --> 00:13:54.810 Hurtta ja Peltola kirjoittavat kirjassaan Tutkielmantekijän opas: 167 00:13:54.810 --> 00:14:00.090 "Tieteellisen rekisterin perusominaisuuksia ovat epäpersoonallisuus, 168 00:14:00.090 --> 00:14:04.680 täsmällisyys, asiakeskeisyys ja järjestelmällisyys." 169 00:14:04.680 --> 00:14:09.960 Lukijan kannalta tämä tarkoittaa, 170 00:14:09.960 --> 00:14:14.940 että lukijalla on oikeus paitsi luottaa tekstin totuudenmukaisuuteen eli sisältöihin 171 00:14:14.940 --> 00:14:19.750 myös luottaa siihen, että totuus ei vaihtele kirjoittajasta riippuen. 172 00:14:19.750 --> 00:14:25.720 Tieteellinen tutkimus ja muutkin tekstit on pakko rajata huolellisesti. 173 00:14:25.720 --> 00:14:31.750 Siksi yksittäisestä tekstistä syntyvä kuva on väistämättä aina jollakin tapaa puutteellinen. 174 00:14:31.750 --> 00:14:35.320 Sen takia onkin perehdyttävä useampiin lähteisiin 175 00:14:35.500 --> 00:14:40.690 ja esimerkiksi katsausartikkeleihin tai kokoaviin teoriateoksiin, 176 00:14:40.690 --> 00:14:45.610 jotta voisi tutustua oman alansa sisältöihin monipuolisesti. 177 00:14:45.610 --> 00:14:50.680 Oman alan asiantuntijuus kehittyy valottamalla ristiin ja kuljettamalla oman ajattelun läpi 178 00:14:50.680 --> 00:14:56.440 luotettavista lähteistä ja muistakin tietolähteistä saatua tietoa 179 00:14:56.440 --> 00:15:00.750 ja omia kokemuksia. 180 00:15:00.750 --> 00:15:06.150 Kirjoittamisen tarkistuslista antaa vähän vinkkejä siitä, 181 00:15:06.150 --> 00:15:11.400 miten voit testata tekstisi uskottavuutta 182 00:15:11.400 --> 00:15:17.460 ja tieteellisten kriteerien täyttymistä tekstissäsi. 183 00:15:17.460 --> 00:15:22.230 Kun asetut ulkopuolisen lukijan asemaan, ymmärrätkö itse, mitä kirjoitat? 184 00:15:22.230 --> 00:15:27.500 Uskoisitko kirjoittajaa? Vakuuttaisiko teksti sinut? 185 00:15:27.500 --> 00:15:32.270 Ymmärrätkö, mitä kaikki käytetyt termit ja käsitteet tarkoittavat? 186 00:15:32.270 --> 00:15:36.500 Jos et, niin onko niille tarjottu selityksiä riittävästi? 187 00:15:36.500 --> 00:15:42.320 Ymmärrätkö käsitteitten väliset suhteet? Onko teksti selkeää? 188 00:15:42.320 --> 00:15:46.340 Onko se yksiselitteistä asiatyyliä? Eteneekö teksti loogisesti? 189 00:15:46.340 --> 00:15:51.800 Onko siirtymät näkökulmasta toiseen ja aiheesta toiseen perusteltu? 190 00:15:51.800 --> 00:15:56.000 Onko siirtymiä silloitettu, sanoitettu? 191 00:15:56.000 --> 00:16:00.080 Onko väitteet perusteltu? Onko päätelmille annettu riittävästi tukea? 192 00:16:00.080 --> 00:16:04.000 Onko kaikki olennainen kerrottu? 193 00:16:04.000 --> 00:16:09.130 Erottuvatko kirjoittajan oma ajattelu ja mahdollisesta aineistosta havaittu 194 00:16:09.130 --> 00:16:14.000 lähteistä saaduista ajatuksista? 195 00:16:14.000 --> 00:16:19.250 Onko käytetty primaarilähteitä eli ensisijaisia lähteitä aina, kun mahdollista? 196 00:16:19.250 --> 00:16:24.800 Lopuksi tietysti voi palata myös edellisen dian kukkakuvioon ja sen sisältöihin. 197 00:16:24.800 --> 00:16:29.750 Täyttyvätkö tieteellisen tekstin kriteerit? 198 00:16:29.750 --> 00:16:34.850 Lisätietoja ja tukea tieteellisen kirjoittamiseen löytyy 199 00:16:34.850 --> 00:16:39.740 esimerkiksi oman yliopiston verkkosivuilta. Siellä on tarkempia ohjeita 200 00:16:39.740 --> 00:16:44.250 tiedekunnittain, laitoskohtaisesti ja myös oppiainekohtaisesti. 201 00:16:44.250 --> 00:16:49.050 Kannattaa tutustua esimerkiksi Kopan ohjeisiin ja siellä suomen kielen oppiaineen ohjeisiin. 202 00:16:49.050 --> 00:16:54.120 Myös painetut kirjoittamisoppaat antavat hyödyllistä apua. 203 00:16:54.120 --> 00:16:58.750 Tuoreita oppaita kannattaa hakea kirjaston tietokannan kautta. 204 00:16:58.750 --> 00:17:04.030 Verkko-oppaisiin löytyy polkuja esimerkiksi 205 00:17:04.030 --> 00:17:08.750 Akateemisten tekstitaitojen verkkokurssimateriaaleista Moodlesta. 206 00:17:08.750 --> 00:17:14.540 Tietysti tehokas lähiapu löytyy usein ihan vierestä. 207 00:17:14.540 --> 00:17:19.400 Vertaisoppijat eli opiskelijakaverit voivat tarjota tukea. 208 00:17:19.400 --> 00:17:24.260 He voivat toimia mentoreina ja testilukijoina 209 00:17:24.260 --> 00:17:29.500 ja antaa hyviä vinkkejä nimenomaan lukijapositionsa kautta. 210 00:17:29.500 --> 00:17:32.050 Tämä tieteellisestä kirjoittamisesta. 211 00:17:32.250 --> 00:17:34.800 Kiitos, ja oikein mukavia kirjoittamishetkiä!